Wat voor bitloos hoofdstel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

itsmelover

Wat voor bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 20:48

Ik ben op zoek naar een bitlooshoofdstel voor mijn bijna 5 jarige pony. Ik doe dit omdat ik graag bitloos wil rijden, niet door vedere problemen.

Op www.libella.nl zag ik deze staan, maar die kruislingse teugelvoerig?? Snap ik het nut niet helemaal van..

Afbeelding

Of kan ik beter zoiets nemen?

Afbeelding

Of nog iets anders?

Arabesk

Re: Wat voor bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:20

Op www.bitloos.nl staan diverse optomingen uitgelegd.

Zelf vind ik de sidepulle het fijnste Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:32

Ik ben zelf (na diverse bitloze optomingen geprobeerd te hebben) helemaal enthousiast over mijn PmP bitloze hoofdstel (www.paardenmetplezier.eu). Ik heb een jonge oersterke pony, die ik aan het inrijden ben en hij reageert hier echt SUPER op!!!
Hele duidelijke communicatie, geen gedoe meer met slechte releases, maar wel een beetje prijzig. Knipoog
Maar goed, het is het mij waard geweest.....

Als goede tweede (vooral voor buiten rijden) een sidepull, maar dan wel met brede leren neusriem of een bontje er op. Lachen

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 10:34

voor mijn paard werkt het dr cook systeem het beste (eerste plaatje) maar ik denk dat dat voor elk paard verschillend is.

Nancyy_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 19:42

Ik denk dat het bovenste bitloze hoofdstel het beste is van de 2 maar ik denk dat dat ieder voor zich is! hoe je het vind rijden.
gr,

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:31

.
Laatst bijgewerkt door MarliesR op 08-01-26 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 04:21

Kom eens bij mij kijken ?
Wie weet vind je het wat, geen knopen of scherpe bosal neus, maar leer, en uiteraard handgemaakt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 07:27

Waar kun je er 1 kopen die niet handgemaakt is dan ? Knipoog

Ikzelf ga voor CRB of hackamoortje , sidepull vind ik waardeloos voor noodsituaties / paard dat dwars is , en dat kan altijd eens gebeuren , dan sta je mooi te kijken... Gekruist vind ik de release weer niet goed. Touwhalstertje is okee , maar weer weinig links-rechts overtuigend in geval van nood.

Tijdens een alledaags ritje zijn een touwhalster of CRB prima , maar ALS je het eens een keer niet eens kunt worden met je paard dan hang je Nagelbijten / Gniffelen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 07:39

ik heb eerst een cross-rope-bridle gehad. werkte goed met grondwerk, maar rijden een stuk minder... ik heb nu een meroth... zie onderste onderschrift voor foto`s...

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 08:34

pmarena schreef:
Waar kun je er 1 kopen die niet handgemaakt is dan ? Knipoog

Nagelbijten / Gniffelen

Er wordt, logisch, veel met de naaimachine gemaakt, gestikt, niks mis mee zo lang het stiksel niet slijt. Met een machinewerk gaat het stiksel om elkaar heen en is het net als met stof. Een draadje los en je trekt gemakkelijk ales eruit.

Bij handgenaaid bestaat ieder steekje uit een knoopje, dus is ergens een stukje stiksel versleten, niks aan de hand paar nieuwe steekjes en klaar. Het laat niet los zoals bij machinewerk.

Da's het verschil Knipoog

Bedoel er niet mee dat anderen alles met machine maken en dat het slecht is ofzo, maar wie weet is dit gewoon interessante informatie voor de bokkers.

(Kom maar niet uit die Amerikaanse termen... release, cross rope bridle, side -pull.... ik word oud ! Scheve mond )