Verantwoorde leeftijd om te beginnen met longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Verantwoorde leeftijd om te beginnen met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 18:21

Mijn moeder wilt al gaan beginnen met longeren van haar 2,5 jarige pony. In iedergeval deze zomer.
Nou vraag ik me af is dit wel verstandig?

Qua psyche, is hij er imo klaar voor, maar qua lichaam nog niet. (erg smal, nog ietsjes overbouwd, is nu flink aan het groeien in de breedte).

Met longeren word overigens niet zadelmak maken bedoeld oid. Maar eens in de week een minuutje of 15.

Dier in kwestie, http://www.mijnalbum.nl/Album=NU8NQ4ZP

Is dit verstandig zo?

edit; betere recente foto's heb ik helaas niet.

Freedom1

Re: Verantwoorde leeftijd om te beginnen met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 18:24

Equidea schreef:
Mijn moeder wilt al gaan beginnen met longeren van haar 2,5 jarige pony. In iedergeval deze zomer.

Qua psyche, is hij er imo klaar voor, maar qua lichaam nog niet. (erg smal, nog ietsjes overbouwd, is nu flink aan het groeien in de breedte).

Met longeren word overigens niet zadelmak maken bedoeld oid. Maar eens in de week een minuutje of 15.

Is dit verstandig zo?

Ik zou wachten. Wat wil je nu al bereiken met longeren? Zo'n jonge dieren raken nog snel uit balans. Dus dan zo ik zeker niet met rondjes beginnen lopen.
Wat wel een goed idee is om, aan grondwerk te doen!! zo leer je je paard stressvrij te maken, ziet het veel, wordt jullie relatie bevord en staat hij al een stap voor als je hem zadelmak maakt

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 18:28

charlotvanre schreef:
Equidea schreef:

Is dit verstandig zo?

Ik zou wachten. Wat wil je nu al bereiken met longeren? Zo'n jonge dieren raken nog snel uit balans. Dus dan zo ik zeker niet met rondjes beginnen lopen.
Wat wel een goed idee is om, aan grondwerk te doen!! zo leer je je paard stressvrij te maken, ziet het veel, wordt jullie relatie bevord en staat hij al een stap voor als je hem zadelmak maakt

Simpel grondwerk doe ik eens in de 2 weken met hem, klein rondje wandelen buiten de wei, dingen laten doen die hij spannend vind (over een zeiltje heenlopen oid). Nooit langer dan een minuut of 5.
Maar zie dit persoonlijk meer als spelen dan echt wat doen, ik dwing hem nergens toe en zodra ik merk dat hij geen zin meer heeft mag hij weer verder gaan met wat hij in de wei aan het doen was Clown

Ik ben degene die heb "opgevoed" heeft, het beleren (dus ook longeren) word gedaan door iemand anders. Ik ben het er persoonlijk niet mee eens hoor (begrijp me niet verkeerd), maar als mijn moeder iets in haar hoofd heeft, moet je van goede huize komen om haar over te halen.
Laatst bijgewerkt door Equidea op 15-04-08 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 18:28

ik begon meestal rond de 2 jaar op elke hand evenveel en niet te lang

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 18:35

met mijn pony ben ik ook met 2,5 begonnen met longeren.
Rustig aan paar minuten op de ene hand en paar minuten op de andere hand. Dit rustig aan opgebouwd. Toen ze goed op alle hulpen reageerde een hoofdstel onder haar halster gedaan ( alleen voor het wennen aan het bit, geen lijn aan vast gedaan). Toen ze daar goed op reageerde keer longeersingel om. Daarna rustig aan begonnen met zadel erop.
En toen waren we een half jaar verder Haha!

zolang je maar goed op blijft letten of het niet te veel is voor de pony en dat ie het leuk blijft vinden zie ik er geen probleem in hoor!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 20:50

Die van mij is ook met 2,5 aan de longe gegaan, al was dat niet echt intensief ofzo, gewoon paar minuten, vooral stappen om eerst maar te leren dat hij niet elke keer naar mij toe kwam enzo. En toen is het heel langzaam opgebouwd. Dus ik vind zelf dat het wel kan, als het maar heeeel rustig aan gaat.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 09:25

Zelf zou ik nog even wachten. Het kan wel, maar WAAROM moet alles nou zo snel mogelijk? Als het goed is wordt de pony ouder dan 20 jaar, dan maakt een half jaartje wachten toch ook niks meer uit? Is het de bedoeling om hem al met 3 te gaan rijden?
Ik lees net iets over grondwerk: het is goed, maar vergeet niet dat het ronduit een VERNEDERING is voor je paard. Een paard wordt alleen de kudde uitgegooid, wanneer hij echt onacceptabel gedrag vertoont. Het zomaar gaan grondwerken is dan ook paardonvriendelijk. Grondwerken dient alleen te geschieden, wanneer er duidelijke problemen zijn tussen eigenaar/verzorger en het paard/de pony, waar dominantie het probleem van is.
Daarnaast: werken op de volte nog niet, maar grondwerken wel? Het is toch allebei op een soort van volte?

Wat je bijvoorbeeld wel kan doen is langer wandelen. Gewoon een rondje in de buurt (begin met 15 min. als dat goed gaat 30 min. en hooguit 45 min. op die leeftijd). Dan kan je het paard leren halthouden, achterwaarts leren gaan, leren stappen aan de hand en als het goed gaat kan je het paard ook leren draven op commando aan de hand.
Voordeel: als het dier dan oud genoeg is om aan de longe te werken (wat hij in mijn ogen imo echt NIET is) dan kent hij het grootste deel van de commando's al (behalve galop).

Misschien een idee om je mams het volgende topic met bijbehorende sites te laten lezen:
[RT-D] Waarom vastzitten aan leeftijden met het beginnen aan iets?

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:03

Judje schreef:
Zelf zou ik nog even wachten. Het kan wel, maar WAAROM moet alles nou zo snel mogelijk? Als het goed is wordt de pony ouder dan 20 jaar, dan maakt een half jaartje wachten toch ook niks meer uit? Is het de bedoeling om hem al met 3 te gaan rijden?
Ik lees net iets over grondwerk: het is goed, maar vergeet niet dat het ronduit een VERNEDERING is voor je paard. Een paard wordt alleen de kudde uitgegooid, wanneer hij echt onacceptabel gedrag vertoont. Het zomaar gaan grondwerken is dan ook paardonvriendelijk. Grondwerken dient alleen te geschieden, wanneer er duidelijke problemen zijn tussen eigenaar/verzorger en het paard/de pony, waar dominantie het probleem van is.
Daarnaast: werken op de volte nog niet, maar grondwerken wel? Het is toch allebei op een soort van volte?

je hebt het over een join up!! dat is idd in een volte. Maar dat is idd slecht om te doen. en dat is niet echt grondwerk.
Grondwerk is samen met je paard oefeningen doen. Bijvoorbeeld over iets engs leren lopen. Achteruit gaan als jij voorruit stapt naar je paard toe, wijken voor druk,... kunstjes doen, clickertraining, parellie...

suusje_laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:44

ik zou nog niet echt gaan longeren maar wat dacht je van een join up? dan kan je mooi vertrouwen krijgen voordat je er zelf opstapt wij doen het ook al met onze bijna 3 jarige pony

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:09

@charlot: dat is dan verschil van termengebruik, aangezien niet alle NH-leraren dezelfde begrippen gebruiken. Van ouds her is mij dit altijd als grondwerk genoemd, maar goed, dan bedoel ik join-up. Sorry als hier onduidelijkheid door is ontstaan. Bloos

@suusje_laar: misschien blijkt het niet helemaal goed door mijn termgebruik, maar join up is niet iets, dat je zomaar even doet met een paard, zoals in mijn post kan lezen waarom.

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:13

OPG -> LO

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:49

Judje schreef:
@charlot: dat is dan verschil van termengebruik, aangezien niet alle NH-leraren dezelfde begrippen gebruiken. Van ouds her is mij dit altijd als grondwerk genoemd, maar goed, dan bedoel ik join-up. Sorry als hier onduidelijkheid door is ontstaan. Bloos

@suusje_laar: misschien blijkt het niet helemaal goed door mijn termgebruik, maar join up is niet iets, dat je zomaar even doet met een paard, zoals in mijn post kan lezen waarom.

daar geef ik je volledig gelijk met. je doet maar niet zomaar eens. ik zou het echt niet aanraden om dit te doen. Je straft het paard dan eigenlijk terwijl ie het niet verdient heeft...

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 18:47

Wie zegt dat ik join-up?

Met grondwerk bedoel ik gewoon de basisdingen.

@ judje, hoe wil jij paardrijden dan? Neem aan dat je je paard ook wel eens uit de kudde moet halen dan.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 09:52

Als ik mijn paard uit zijn kudde haal, haal ik hem van de ene kudde naar de andere, want IK ben dan zijn leider, zijn nieuwe kuddegenoot.
Bij join-up, zal nou even jullie benaming erbij gebruiken, stoot je het paard werkelijk de kudde uit.

Ik zeg ook niet dat jij 'join-upt', maar als je mijn vorige post GOED leest, zie je dat ik van ouds her gewend ben join-up grondwerk te noemen. Dat staat al uitgelegd, zelfs nog in een quote herhaald in het bericht van charlotvanre boven jou bericht.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:05

ik heb mijn pony gekocht toen hij 2,5 was, toen kon hij al gelongeerd worden met pasoa teugel en al Nors opkijken
dat was in november, toen heb ik haar bij laten komen tot februari toen weer op gepakt met alleen halster en longeerlijn ook ivm wisselen.
tussendoor heel veel gewandeld voor het verkeersmak en vertrouwens band.
en nu zit ik er sinds vorige week op Haha! niet meer dan 2x in de week en verder alleen maar lekker wandelen en op het land maar dat is mijn schema ongeveer.
hoop dat je er wat aan heb. OK dan!

x_Liiv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 12:21

Ik zou gaan beginnen als je pony ongeveer 2,5 jaar is.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:26

x_Liiv schreef:
Ik zou gaan beginnen als je pony ongeveer 2,5 jaar is.

Wat zijn jou argumenten om op deze leeftijd te beginnen?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 10:27

Je kan rustig beginnen met longeren hoor!
Dan raakt ze al wat gewent aan het werk. Maar je moet echt heel rustig aan doen, kort houden en niks op de rug leggen.