Zonder hoofdoptoming/ met halsring rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Zonder hoofdoptoming/ met halsring rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 11:45

Ja ik kreeg ineens het idiote idee om dat eens te gaan aanleren aan mijn paard (in de bak, uiteraard Tong uitsteken).

Waarom? nou; ten eerste is het een uitdaging en mijn (te slimme) pony wil uitdagingen anders verliest ze haar interesse en enthausiasme in het rijden in de bak; door veel afwisseling en uitdagingen houd ik haar enthausiast en vrolijk en blij.
en ten tweede, ik heb al een keer gehad in het bos dat ze ergens bang van was, ze om wou draaien + wegrennen, ik terug stuurde en toen brak het bovenste riempje van mijn hackamore (nooit ingevet Bloos )
Ik had haar binnen 40 m stil op stem gelukkig, maar ze was nu niet echt geschrokken

Het paard kent al neckreining (basis dan, het is nog niet erg precies) en is terug te rijden op zit + stem. Achteruit zit er een klein beetje in op zithulp maar moet duidelijk nog bevestigd worden. Basis is er dus wel, het zou moeten kunnen!

Maar, waar begin ik? Hoe leer ik het allemaal aan? Wat zijn do's en dont's?

Speedster

Re: Zonder hoofdoptoming/ met halsring rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 18:15

Rijden met halsring is niet zo heel anders dan neckreining, vind ik zelf. Hou het hoofdstel er gewoon om in het begin en ga dan steeds minder de teugels en meer de halsring gebruiken. Langzaam steeds preciezer worden, dat gaat allemaal vanzelf als je genoeg oefent en je paard het ook leuk vindt.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:03

Wat belangrijk is als je met een neck rope gaat rijden is dat je je paard al zonder teugels moet kunnen sturen en stoppen. UIteindelijk heb je namelijk weinig te vertellen met een touw om de hals.

Begin met het leren wijken voor druk. Dsu ga op je paard zitten met de neck rope en leg ligt contact op de boeg. Niet trekken, maar enkel iets druk. Houd dit rustig vast totdat je voelt dat je paard wijkt voor de druk. Doet hij niks, vraag dan beweging met je stem. Laat direct los en ontspan en beloon als hij goed reageerd. Dit kan je ook staand naast de schouder van je paard doen.

Reageerd hij goed terug dan stap je een paar stappen aan en vraag hem te stoppen op lichaam en iets druk op de boeg.

Voor het sturen laat je je paard rustig rond stappen. Neem beide handen naar voren opzij mee waar je naar toe gaat. Niet trekken enz enkel naar voren en richt je met je handen mee in je loop richting. Ook hier laat direct los als hij het goed doet.

Succes

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:49

Ik heb eerst met hoofdstel én halsring gereden. Eerst meer op het hoofdstel en steeds minder met de teugels doen. Toen ze goed op zit en been te sturen was, meer met de halsring gaan doen (wijken voor druk kende ze al). Nu doe ik hoofdstel niet meer om als ik met halsring rijd. Maar het blijft voorlopig nog wel bij wat simpele wendingen in stap en draf in de bak. Ik vind het toch best lastig, dus wil het eerst in rustig tempo allemaal nog wat meer bevestigen.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 19:34

30aug ga ik een workshop geven werken met de neck rope in Ruinerwold. Staat nog niet op de agenda. Misschien is dat wat voor jouw.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:05

Klinkt erg interessant josien!
Ga ik ook even in gedachten houden Ja

Calisha_Am

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:39

Ik rijd zelf helemaal zonder tuig op mijn paard Lachen
ben met halster begonnen.
Toen dat goed ging slechts een halsring.
En later alles eraf Tong uitsteken

Het gaat nu uitstekend, en heb hem bepaalde commando's aangeleerd.

nou voert hij ze niet altijd uit.. ( erg eigenwijs ) maar meestal wel Tong uitsteken
Maar ben nog niet veel verder dan een volte maken in galop.
echt rijden gaat nog niet.
( dus echte oefeningen, figuren )

wel kan hij wijken zonder tuig Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:08

bij ons ging het op een gegeven moment eigenlijk vanzelf, net zo gemakkelijk als de overstap op bitloos in het verleden Ja