Is dit op te lossen door grondwerk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pluklief

Is dit op te lossen door grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 19:47

Ik heb de laatste tijd wat problemen met saartje.
Ze wil niet meer zo graag mee wandelen enz. Dit is een tijdje geleden begonnen en het word steeds erger, het enige wat veranderd is in haar omgeving is dat ze dragend is, niet al te lang na de dekking is het begonnen.
Ik heb het vermoeden dat ze er wat problemen mee heeft om haar veilige kudde te verlaten want zodra er een vriendje mee gaat heeft ze geen problemen meer.
Maar ik vroeg me af zijn deze problemen op te lossen met grondwerk? Ik zou dan graag les willen nemen in grondwerk, als dat kan.

josien

Re: Is dit op te lossen door grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:06

Dit is inderdaad op te lossen met grondwerk. Ze moet jouw accepteren en zien als haar leider. Als dat zo is dan kom volgt ze je makkelijker buiten.

Ik woon in Gelderland (uddel) en kan je les geven. Kijk maar is op mijn site.

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:52

Zoals Josien al zegt is het op te lossen met grondwerk. Maar het is gewoon een natuurlijk/logisch iets. Een paard blijft liever bij zijn soortgenoten, dan dat hij met een mens op pad gaat.

Door te oefenen en heb het vertrouwen te geven dat het goed is en dat ze terug gaat naar de wei (naar haar soortgenoten), dan kom je een stap verder.

Je kan ook samen met een ander paardje gaan wandelen, steeds meer afstand gaan nemen of zelf stukje doorlopen/verder lopen dan het andere paard. Zo oefen je langzaam en rustig dat ze allen met jou mee gaat.

Neem anders ook eens een kijkje op mijn site. Wie weet kan ik je ergens mee helpen. Je kan me altijd pben voor tips of advies.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:16

Hoe uit zixh het "niet mee willen lopen"? Gaat ze in de rem of heeft ze haar aandacht niet bij jou?

In de rem gaan is idd met hele simpele dingen op te lossen. Ik denk ook niet dat dit ermee te maken heeft dat ze drachtig is, dit is er geleidelijk ingeslopen, en jij hebt dat toegelaten.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 20:51

Cassidy, ze gaat op de rem.
Chrisss, als er een ander paard mee gaat doet ze idd wel braaf, dan doe ik ook regelmatig een stukje galop met haar aan de hand en wachten we een eindje verderop op haar vriendinnetje daar heeft ze dan totaal geen problemen mee.

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:48

Veel paarden gaan niet graag zonder soortgenoten op pad. Dit is iets wat voor een paard "niet veilig" voelt. Het zijn kuddedieren en alleen zijn ze veel kwetsbaarder.

Je moet hier gewoon veel mee oefenen. Steeds een klein stukje verder proberen te lopen. En haar het gevoel geven dat ze veilig bij je is en belonen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:18

Het gaat niet om het feit dat ze zich niet veilig voelt. Het gaat om het feit dat ze de persoon naast haar op de grond niet als baas accepteerd, dat er misschien teveel druk op het halster gegeven wordt en de pony inmiddels heeft geleerd dat hij sterker is dan de persoon op de grond.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 17:54

Ik denk dat Caddidy gelijk heeft want mijn pony komt nou niet bepaald bang over. Ze schrikt nergens van, al sinds ik haar 4 jaar geleden heb ontmoet is ze hooguit 2 keer ergens van geschrokken.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:57

Dat is zeker heel erg goed op te lossen met grond werk !
Na het grondwerk , vertroud je paard je meestal beter , en voelt zicht dus veiliger ! En hij heeft waar schijnlijk ook behoefde aan een stabiele leider !!

[ Sorry voor de mogelijke spel fouten , ik ben een beetje moe.. Clown )