Wat vinden jullie van deze manier van longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yvet_90

Wat vinden jullie van deze manier van longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 13:38

Nou de titel zegt et eigenlijk al wel een beetje. Ik zal het even toelichten.

Ik longeer mijn pony vrijwel altijd zonder bijzetteugel. Hierbij laat ik haar veel overgangen maken, en laat haar werken totdat ze haar rug volledig los laat en ze lekker gaat lopen. Ik heb er zelf vrij veel baat bij. Mijn pony is vrij stijf en als ik haar zo een paar keer heb gelongeerd is ze altijd heel fijn tijdens het rijden. Ze gaat er soms wel extreem van zweten, ook op haar rug, maar ik heb altijd het idee dat ze er veel losser van wordt en zichzelf meer durft te geven.

Ook kan ik haar zo vlugger maken. Als ze niet reageerd bijvoorbeeld kan ik gemakkelijker ingrijpen.

Ik ben heel benieuwd hoe jullie je paarden allemaal longeren en wat voor reden jullie daarvoor hebben. Geeft het bijvoorbeeld tijdens het rijden veel verschil en wat vinden jullie van mijn manier.

Pling

Tyrzavm

Re: Wat vinden jullie van deze manier van longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 13:41

Als je het zelf fijn vindt moet je het natuurlijk doen , ik longeer mijn pony niet zo vaak . Af en toe een keertje . Maar op de manier hoe jij het doet zal ik ook doen Knipoog . Ik vind het een goede manier .

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 13:44

Ik vind het ook een goede manier, zelf longeer in mijn paard ook niet zo vaak. Maar als ik longeer doe ik dat ook zonder bijzet etc. Ik zit er trouwens wel aan te denken iets van een pessoatuig ofzo aan te schaffen maar voorlopig doe ik het net als jij het doet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 13:50

Als het goed blijkt te werken dan moet je lekker zo door gaan Lachen

Mijn paard longeer ik vaak voor het rijden, los in de bak, zodat ik even zie hoeveel energie hij heeft en zodat hij even het teveel aan energie eruit kan gooien.
Verder longeer ik wel eens helemaal los als ik geen tijd heb om te rijden als we al een paar dagen niets gedaan hebben om de training een beetje bij te houden. Dan vraag ik vooral wat overgangen en wat tempowisselingen binnen een zelfde gang.
En dan longeer ik af en toe met pessoa, dat dan wel met een longeerlijn zodat ik wat stelling kan vragen, met pessoa merk ik dat hij daarna makkelijker nageeft en zijn achterbenen beter neerzet.

mierkuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 17:08

Passorapard schreef:
Als je het zelf fijn vindt moet je het natuurlijk doen , ik longeer mijn pony niet zo vaak . Af en toe een keertje . Maar op de manier hoe jij het doet zal ik ook doen Knipoog . Ik vind het een goede manier .

Hier sluit ik me bij aan.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:40

Als je pony er werkelijk zo lekker los door wordt: why not?!
Als je pony ook zonder bijzet gaat ontspannen en je hem toch lekker aan het werk kan zetten dmv overgangen enzo: beter toch?!

Bamm__Bamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:08

ik vind het beter om met zo min mogelijk hulpmiddelen een pony te laten lopen. In de natuur liepen ze toch ook niet met bijzet Knipoog

_shawnee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 09:08

Het is toch super als je merkt dat je baat hebt bij het longeren! Dus dan zou ik er ook gewoon mee door gaan.

Ik longeer zelf op het moment een van mijn verzorgpony's. Het is een welsh a dus ik kan er helaas zelf niet op rijden. Op de keuring kreeg ik te horen dat haar achterbeen gebruik niet goed genoeg was. Dus nu zijn we daar hard mee bezig. Ik wissel veel af, ene keer longeren met touwtjes, maar ook eens zonder of dubbele longe, of gewoon oefeningen aan de hand. En het helpt ontzettend! De pony is echt vooruitgegaan, gegroeid om het zo maar te zeggen. Als ze in de toekomst wellicht een keer bereden gaat worden of voor de wagen zullen we daar veel plezier van hebben!

_pacific_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:23

ik longeer gwn zonder bijzetteugels ofsow
heb geen reden