Compliment aanleren m.b.v touwen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Julia_14

Compliment aanleren m.b.v touwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 16:40

Wat vinden jullie ervan?

Mijn verzorgpaard Babiche heeft pas geleden 2 weken op een manege gestaan, aangezien de eigenaren op vakantie waren. Daar kwam ik iemand tegen met erg veel verstand van vrijheidsdressuur, heeft al meerdere paarden opgeleid voor films en had nog steeds 2 grote sterren in haar bezit, prachtige Friezen Lachen Ik had haar gevraagd of ze mij wilde helpen met het compliment, waar ik al bijna 2 jaar mee bezig ben, en steeds weer lopen we op een bepaald punt vast.
Nou dat wilde ze wel, en we gingen een keertje samen in de bak aan de slag. Ze legde me uit wat de bedoeling was:
-Je neemt een zachte longeerlijn en maakt deze d.m.v een lus vast aan het voorbeen van je paard (aan het uiteinde van de meest longeerlijnen zit zo'n lus, daar haal je de rest van de lijn door heen, zodat je nog een lus krijgt en die doe je om het been, en trek je bij de kootholte aan)
-Je doet de lijn over de rug van je paard heen, net iets achter de schoft, en haalt hem onder de buik door terug naar het been van je paard. Dan til je het been van je paard op, zodat die ong. in een hoek van 90 graden zit, en trek je de leen strak zodat het been op die plaats blijft.

De longeerlijn gaat dus van het been, over de rug, onder de buik door en dan kan jij de lijn vasthouden. *Hoop dat het een beetje duidelijk is Knipoog *
Dan is het dus de bedoeling dat je het hoofdstel omdoet bij je paard, en wat stelling gaat vragen, net iets meer naar buiten toe. Dit doe je stapje voor stapje, en je vraagt steeds iets meer, net zolang totdat je paard zich dus uiteindelijk helemaal tot op de grond laat zakken.
Nou, toen ze me dit uitlegde, vond ik het zo logisch en simpel klinken, dat ik dacht: dit gaat 'm worden! Lachen
Hoewel Babiche een flink heethoofd is, vond ik toch dat ze er behoorlijk panisch op reageerde. Ze liet zich telkens een heel klein beetje naar achteren zakken, maar wanneer ze dan merkte dat ze geen controle meer over haar benen haat, raakte ze in paniek en begon net zolang op 3 benen te hupsen totdat ze weer veilig op 4 benen op de grond stond. Ik stond er met heel wat dubbele gevoelens bij.. Op den duur raakte ze natuurlijk steeds meer in de stress, en was er op een gegeven moment geen land meer mee te bezeilen. Dus toen heb ik maar gezegd van nou, laten we er maar mee stoppen. Vrouw zei tegen mij: Kijk, je moet dit gewoon vaak oefenen, net zolang tot ze begrijpt wat de bedoeling is, en als de hele situatie eenmaal wat vertrouwder voor der is (dat gedoe met die longeerlijn enzo) gaat het echt een keer lukken.

Maarja, ik zit hier nu best wel met wat vragen. Bedoel, ik wil dolgraag verder met het compliment, aangezien we hier al lang mee bezig zijn en al heel wat verschillende manieren gehad hebben. Maar of dit nou de manier is, vraag ik me toch af. Het zag er gewoon zo gestressd en onprettig uit, en nu weet ik ook wel dat je na 1 keer oefenen niet veel moet verwachten.

Hoe denken jullie hierover, daar ben ik heel benieuwd naar! Ik weet dat het een lang verhaal is, maar ik hoop dat jullie de moeite nemen om het te lezen! Knipoog

groetjes Julia

wiifke

Re: Compliment aanleren m.b.v touwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:05

Hmm.. het klinkt opzich wel logisch wat ze zegt over oefenen maar het lijkt mij niet een veilige manier, al helemaal niet omdat het al een heethoofd is..
Verder kan ik er niet veel van zeggen, ik heb er ook niet veel verstand van maar dit is mijn mening (van een afstand) er over Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:13

ik vind het erg logies klinken maar of ik dat nog echt VRIJheids dressuur vind weet ik niet. het klinkt erg gedwongen. persoonlijk zou ik toch met 2 mensen de manier van bokker en mod amable (schijf ik het goed ?) of de technieke van pinkhorizon. gebruiken die vind ik persoonlijk veel vriendelijker...

dagami

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 05:50

Ik moet zeggen dat ik het absoluut helemaal niks vind om te werken met touwen, voor mij gaat dan alle vrijheid uit de vrijheidsdressuur Lachen Het kan ongetwijfeld een veilige manier zijn als je het maar goed toepast hoor, maar al dat touwenwerk laat ik liever over aan de professionals Nagelbijten / Gniffelen

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 14:41

Tja misschien dat het de moeite waard is om gewoon eens wat vaker te gaan oefenen. Dus haar wat vertrouwd te maken met de longeerlijn e.d

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:08

en nog iets... waarom wil je je paard vo prese het complimetn leren ? want als het alleen voor de leuk is zou ik het gewoon laten rusten en eerst andere dingen aanleren zoals gewoon buigen enz

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 16:11

Ik ben al een aantal jaar met vrijheidsdressuur bezig, en Babiche kent ook al verschillende andere 'kunstjes' Knipoog Merk dat ze er net als ik plezier in heeft en het een leuke afwisseling vind. Met de buiging lopen we net als bij het compliment steeds vast, maar merk dat ze het compliment dan toch weer wat makkelijker vind. Reden waarom ik het compliment wil aanleren: Ik vind het hartstikke leuk om te doen, vind het een prachtige oefening, en zie het ook als een aanlooppunt richting het knielen, liggen en vandaar uit misschien ook zitten Lachen Dat is ook de reden waarom ik zoveel mogelijk tips en adviezen van mensen wil hebben, om te kijken wat nou het beste zou werken.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 16:14

Bovendien heb ik het al een aantal keer laten rusten! Als we dan weer ergens vastliepen en ik merkte dat ze er een beetje met de pet naar ging gooien, liet ik het weer los voor een aantal maanden, en deden we in de tussentijd andere oefeningen en spelletjes om voor wat afwisseling te zorgen. Wanneer we dan na een lange tijd weer overnieuw begonnen met een 'schone lei' ging het ook weer super goed en pakte ze het netjes op Lachen Maar toch lopen we iedere keer weer vast, de ene keer wat eerder dan de andere keer.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:15

Dit is een zeer ouderwetse paardonvriendelijke manier om met dwang zoiets te leren.!!!

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 16:16

Nou om het paardonvriendelijk te noemen vind ik wel een beetje ver gaan, aangezien je het paard genoeg tijd geeft om er aan te wennen. Kijk, ik heb er ook zo m'n twijfels over hoor, ben er geen voorstander van, maar ook geen tegenstander.
Ouderwets lijkt me ook niet aangezien deze manier nog erg veel word gebruikt Lachen

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:35

Ik vind dit dus wel een paardonvriendelijke methode. Er wordt dwang gebruikt, en het paard raakt in paniek. Volkomen begrijpelijk, want het kan plotseling 1 been niet meer gebruiken, en wordt in een wankele positie gebracht.

Het heeft m.i. weinig te maken met VRIJHEIDSdressuur.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:40

Heb je al eens geprobeerd om het andere been te gebruiken? Merk dat die van mij ook een voorkeursbeen heeft namelijk. Op zich denk ik dat deze manier niet veel kwaad kan als je maar op tijd ermee stopt en het voor haar alleen een hulpmiddel is om het te snappen.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 19:06

Dankjewel voor je reactie joyce83, daar heb ik wat aan! Lachen Zal het eens een keer proberen, misschien helpt het

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 19:26

Ik doe het liever zonder. OZ heb ik er vijf jaar over gedaan om mijn paardje te leren liggen op commando. Maar de beloning is des te groter. In mijn ogen is het net als de kunst van paardrijden een meer jaren plan...
Zo kweek je vertrouwen en een band.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de andere methodes dat niet doen, ik weet alleen dat het voor mij niet werkt.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 20:07

Ik snap precies wat je bedoelt dapperdier, dat is ook de reden waarom ik hier nog zo m'n twijfels over heb Lachen Bedoel, geduld heb ik genoeg, maar de reden waarom ik naar een andere methode grijp is omdat ik bij de vorige iedere keer vastloop en niet instaat ben om verder te komen. Dat is de reden waarom ik dacht dat het misschien goed zou zijn om eens iets anders te proberen, misschien dat Babiche hierdoor ook wel iets meer doorkrijgt wat de bedoeling is.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:56

De methode met touwen ken ik, gebruik ik soms en bij sommige paarden is het dé methode. Op de juiste manier is het absoluut geen dwang, maar druk rn druk loslaten. Het juiste moment van release (loslaten) is hierbij ook onwijs belangrijk. Of het dé manier voor jou paardje is of niet kan ik vanaf hier niet beoordelen. Wel denk ik dat er de eerste keer te lang doorgeknutseld is. Het is absoluut niet de bedoeling dat er stress bij komt kijken natuurlijk.

RiannevD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:41

Ik zou zelf nooit van dat soort hulpmiddelen gebruik willen maken! Maar daar zijn de meningen natuurlijk over verdeeld net zoals wel/niet met cap naar buiten....

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:51

Deze methode kan best werken, maar zoals bij jou paard, die nogal hyper is zeg je, moet je dit natuurlijk veel langzamer opbouwen dan bij een 'cool' paard.
Nu heb je het waarschijnlijk met net iets teveel dwang geprobeerd, wardoor er paniek ontstaat. Moet je dus weer van begin af aan beginnen...jammer.
Het belangrijkste is natuurlijk, dat je paard je 100% vertrouwd, want anders gaat hij natuurlijk nooit voor je liggen.
Heeeeel rustig weer gaan beginnen dus...als je het nog durft...
Ben wel benieuwd hoe het precies moet, heb je er foto's van? of staat het ergens op internet?

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 12:44

@ Joepju: Mijn paard is inderdaad nog al een heethoofd, dus zal ik er veel tijd in moeten steken. Was ik zelf ook al achter, vond dat degene die mij daar toen mee heeft geholpen niet goed genoeg bij nadacht.
Ik zal er zo snel mogelijk eens foto's/filmpjes van maken Lachen

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:04

Mijn idee hierbij is.
Het woordje VRIJHEID is weg uit het woord vrijheidsdresuur. Gedwongen word het paard of die wil of niet.
Maar dit is mijn mening

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 16:36

Pure dwang kun je het niet noemen hoor, aangezien je het paard zelf zijn grenzen laat stellen. Je doet het rustig aan, stapje voor stapje, net zoveel als het paard op dat moment aankan. Dus gedwongen word het paard, of hij wil of niet, klopt niet vind ik dan Lachen

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:45

Ja ik zeg ook niet dat het echt dwang is.
Maar als het bij een paard zonder te doen is zal ik dat eerder doen en er tijd voor nemen.]
Mijn haf was eerst ook niet de makkelijkste.
Maar ik weet natuurlijk niet hoe dit paard in kwestie is

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 16:50

Ik doe het ook liever gewoon op de echte vrije manier hoor, maar ben hier al heel lang mee bezig en loop steeds vast. Dus we komen steeds niet verder, en leek het me misschien een goed idee om eens iets anders te proberen. Lachen Misschien dat ze het hierdoor wat beter gaat begrijpen, en dat we alsnog op de vrije manier verder kunnen gaan.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:51

Misschien lees ik er over heen maar waar loop je vast?

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 16:55

Meestal als het een tijdje niet lukt, laat ik het een tijdje rustig en doen we gewoon een paar maanden iets anders. Als we het dan weer overnieuw oppakken, gaat het in het begin super, maar zodra ze echt diep gaat zakken gaat het telkens mis. Ik denk dat het komt doordat ze teveel op mij leunt, ze staat niet op der eigen benen en brengt haar gewicht dus ook niet goed over naar de achterhand. Daarom leek mij dit ook wel een goede oplossing, aangezien ze het echt helemaal zelf moet doen en je zelf op een kleine afstand van haar staat, en ze dus niet de neiging heeft om tegen je aan te leunen Lachen Wanneer ze dit snapt, heb ik de longeerlijn misschien niet eens meer nodig Lachen