Rondslingeren of touwtjes eraan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jasia

Rondslingeren of touwtjes eraan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 19:46

Hoi,

Ik ben mijn haflingertje nu weer aan het opbouwen na meer dan een halfjaar stilstaan. (last van d'r rug, osteopaat is geweest.)
Nu rijd ik zo'n 2 keer in de week en longeer ik zo'n 3 keer in de week.
In het begin móést ze met touwtjes gelongeerd worden, omdat zij "laag" lopen altijd gezien heeft als pijn hebben, ze moest dus leren dat ze laag/ontspannen kon lopen zónder pijn.

Voor de behandelingen liep ze zo: (met én zonder bijzets)
Afbeelding

Na een tijdje met touwtjes liep ze zo:
Afbeelding

En nu loopt ze zo zónder touwtjes:
Afbeelding

Nu zegt mijn instructrice dat het geen zin heeft om haar zomaar zonder iets te longeren en dat ik er bijzets/touwtjes aan móét doen, wil het "nut" hebben.. Maar ik dach juist dat als ik aan die voorhand blijf "plukken" ze haar achterhand er nóóit goed onder zou zetten. En dat nu ze wél ontspant ik me beter eerst kan bezighouden met de achterhand.
M'n instructrice vindt dat ze dan nooit goed leert lopen..

Wat vinden jullie? Moet ik haar zonder iets longeren voor de ontspanning en de achterhand of moet ik er touwtjes om heen hangen zodat ze "aan de teugel" loopt?
(Pessoa-teugel komt er zodra haar rug wat sterker is..)

Alvast bedankt!

Mvg,
Jacyntha & Anneloes!

mariettek

Re: Rondslingeren of touwtjes eraan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 19:52

Het lijkt mij perfect dat zij uit zichzelf deze houding opzoekt. De achterhand is de motor van een paard, dus laat haar heerlijk zonder touwtjes lopen.
Als ze zonder touwtjes haar rug vast zou zetten zou het een ander verhaal zijn...
Veel Succes Haha!

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 06:41

Dankjewel! Lachen Dus jij vind dat ik d'r gewoon zonder iets moet longeren zeg maar..? Lachen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 06:44

Je kan het ook afwisslen.
Ik longeer mijn pony de ene keer met stootteugels en de andere keer zonder iets. Meestal loopt hij zonder iets ook redelijk laag met zijn hoofd maar net niet zoals datgeen wat ik heb met stootteugels. Lachen

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 06:45

Somebitch schreef:
Je kan het ook afwisslen.
Ik longeer mijn pony de ene keer met stootteugels en de andere keer zonder iets. Meestal loopt hij zonder iets ook redelijk laag met zijn hoofd maar net niet zoals datgeen wat ik heb met stootteugels. Lachen

Oke, maar ik bedoel of ik haar beter kan opbouwen met of zonder..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 06:49

Ik ben ook weer in een opbouwende fase bezig en ik zet de touwtjes er wel aan, maar heel erg los. Zo los dat ik haar net niet begrens, maar dat ze met haar normale hoofdhouding wel een licht contact voelt. Hierop gaat ze meestal meteen nageven. Zo voorkom je toch hele stukken gelanterfanter en voorkom je net zo goed dat je haar op de voorhand trekt door haar hoofd in een positie te dwingen.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 06:55

Ik zou als haar houding constant zo is als op de laatste foto, haar zeker zonder touwtjes laten. Mijn angst om haar in de verkeerde houding te trekken zou met touwtjes te groot worden.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:33

Als je paard zo lekker ontspannen loopt zonder enige vorm van bijzet zou ik haar niet bij gaan zetten. Het is toch alleen maar super dat ze uit zichzelf zo loopt?

Daarnaast: als ik de foto's met en zonder touwtjes vergelijk is ze op de foto met touwtjes bijna aan het koppeltje duikelen en gebruikt ze haar achterhand minder, dan op de foto zonder bijzets. Waar ze haar achterhand beter gebruikt en niet zo duikeld.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:38

lekker zo laten lopen.
Ziet er netjes en ontspannen uit.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 19:03

Oke dankjewel allemaal!

Ze loopt bijna constant zo ja Lachen Alleen af en toe met een overgang d'r hoofdje iet wat hoger, maar niet extreem en zeker nog ontspannen! Lachen

Ik ga lekker zo verder zonder touwtjes! Dankjewel.. Ik was alleen wat onzeker omdat m'n instructrice zei dat het vreselijk was om zónder touwtjes te longeren Bloos

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:43

met touwtjes vind ik, dat ze dan de mogelijkheid hebben om te hangen, als je dan wat wil doen om nageeflijk te laten lopen, kan je beter met dubbele lijnen doen,
Op de laatste foto loopt hij lekker ontspannen, maar met het hoofd naar buiten, doordat hij onder aan het halster vast zit, dat is niet goed voor de lengte buiging.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:16

Als ze lekker ontspannen met haar hoofdje naar beneden loopt zonder touwtjes, dan is het in mijn ogen niet nodig om ze te gebruiken.

Touwtjes zijn er imo voor om je paard aan te sporen zijn hoofdje te laten zakken en zijn rug te ontspannen en dat doet je paardje al uit zichzelf.

Als je hem iets meer op gericht wil hebben, dan kunnen ze wel weer een uitkomst zijn.

Maar zoals de foto's zijn, zou ik lekker zonder longeren.