Rangorde in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Dreamer

Rangorde in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 16:50

Ik heb 2 pony's thuis bij me in de wei staan, en het paard van mijn buurvrouw staat er ook bij.
Eerst liepen ze altijd samen in de wei, maar tegenwoordig (na de komst van mijn 2e pony, merrie) zie ik mijn kleinste pony altijd alleen lopen.
Nu heb ik het idee dat hij 'verstoten' is uit de groep, aangezien het paard van mijn buurvrouw wel altijd samen loopt met de merrie, en mijn kleine pony vaak
wegjaagt als hij in de buurt van hun komt. Nou is dit wegjagen niet met de oren in de nek, maar hij geeft volgens mij wel aan dat mijn kleinste pony niet in de buurt mag komen.
Ik vind het nogal zielig dat hij alleen loopt en ik wil vragen wat ik er tegen kan doen.. Knipoog

Arabesk

Re: Rangorde in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 19:45

Het is ook eigenlijk beter om een kudde uit te breiden met twéé ipv één.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:40

Arabesk schreef:

Tja, maar tenzij er de mogelijkheid is om dat alsnog te doen heeft ze daar niks aan.

Hoe lang staan ze al met drietjes? Wij hebben ooit 1 pony bij een kudde van 4 gezet die al heel lang bestond en alleen maar werd 'aangevuld' met eigen veulens. De pony heeft haast een half jaar alleen gestaan en werd ook weggejaagd, maar uiteindelijk werd het toch weer een hechte kudde met een duidelijke hierarchie. Is toch iets wat ze zelf moeten uitzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:42

Vrij weinig, de rangorde is nu eenmaal zo bepaald door het andere paard. Wij hebben het ook gehad met een nieuwe, na een half jaar mocht ze gewoon mee eten en bij ze staan, dus het is een kwestie van afwachten en opletten.

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:44

ik denk dat je het beste nog een tijd kan wachten,
en dan over ongeveer een half jaar, wat hierboven ook al genoemd wordt, verder moet kijken..
bij sommige paarden duurt het gewoon wat langer voordat ze er
weer bij horen Knipoog

Blue_Dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 14:53

RedPassion schreef:
Arabesk schreef:

Tja, maar tenzij er de mogelijkheid is om dat alsnog te doen heeft ze daar niks aan.

Hoe lang staan ze al met drietjes? Wij hebben ooit 1 pony bij een kudde van 4 gezet die al heel lang bestond en alleen maar werd 'aangevuld' met eigen veulens. De pony heeft haast een half jaar alleen gestaan en werd ook weggejaagd, maar uiteindelijk werd het toch weer een hechte kudde met een duidelijke hierarchie. Is toch iets wat ze zelf moeten uitzoeken.

Ze staan vanaf augustus met zijn drietjes, aangezien ik toen mijn dravermerrie heb gekregen. Ik heb het idee dat door haar mijn kleine pony is 'verstoten..' Maar in het begin liepen ze wel met hun drieën, maar nu steeds minder. Ach gut

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:46

Dat is gewoon een natuurlijk iets. Wij hebben 5 paarden staan waarvan eentje een schimmel. Rest is zwart en eentje bruin. Kan heel duidelijk merken dat de schimmel buiten de ploeg staat en zich met opzet zo vies mogelijk maakt. Dat ze erbuiten staat valt op omdat ze vaak wat apart staat of wanneer ze op een kluitje bij elkaar staan zij de eerste is die weggejaagd wordt.
Maar verder is ze wel heel hecht met de groep. Ze wil niet alleen staan en helemaal niet zonder de anderen te zien. Of wanneer er iets 'engs' is, bijv. een tractor in het weiland, dan rennen ze wel met z'n allen weg en mag ze er ook goed bij.

Dan kregen we er vorig jaar een nieuwe bij. Was een maandje heibel, maar één van de paarden is met iedereen vriendjes. Na een tijdje vormde zich twee groepen. Een groep met de twee friezen, moeder en dochter, en de witte en een groep met de twee dravers, moeder en dochter, en de nieuwe. Kon dat heel duidelijk zien toen de friezen aan de ene kant lagen en de witte op wacht stond, en hetzelfde met de dravers en de nieuwe.

Dus, ik zou het gewoon even aankijken. Zolang je pony er niet vreselijk onder leid, genoeg kan eten, genoeg aandacht krijgt en ruimte, dan zou ik het zo laten. Anders op zoek naar een maatje voor haar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:52

Ik zie altijd het liefst een kudde met een even aantal, zeker als je het over een klein groepje met 3 paarden hebt. Is er niemand in de buurt die zijn pony/paard er bij kan zetten?

Natuurlijk kun je het nog even aankijken, maar ikzelf vind een halfjaar tot een jaar erg lang om aan te kijken. Ik zou in elk geval niet willen dat als het mijn paard was hij zo weggejaagd zou worden voor zo'n lange tijd. Of dat paardje van de buurvrouw er uit halen.....

Bij ons staan diverse kuddes, maar meestal is de rust na een paar weken wel weer terug gekeerd in de groep, hoor, als er een nieuweling bij gezet wordt. En zo niet, dan zoeken we naar een andere oplossing.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:07

Bij mij is dit ook gebeurt sinds ik een tweede mini bijgekocht heb. Mijn eerste mini wordt nu door de nieuwe weggejaagd. Bij mij speelt wel mee dat de nieuwe een hengst is (niet lang meer). Ik heb de tweede gekocht omdat de verwachting was dat mijn merrie er na de winter niet meer zou zijn en ik niet wil dat er een alleen achterblijft. In de zomer staan ze wel met vier paarden op het land maar in de winter niet. Ik heb mezelf voorgenomn dat als het na het castreren zo blijft er oftewel nog een bij komt of een weggaat. Voor een lange tijd vind ik dit namelijk geen optie, mijn jongste mini heeft er duidelijk last van. Momenteel heb ik dan ook de hengst apart staan in afwachting van de castratie.

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:43

Rangorde bepalen paarden zelf,daar kun je niks aan veranderen. Ook hoeft het niet zielig te zijn dat je paard "alleen" staat. Zolang hij niet uit de wei gejaagd wordt of echt aangevallen heeft je pony er misschien zelf helemaal geen last van.

1 van mijn paarden (staan in een kudde) staat zelf graag alleen. Hij hoort echt wel bij de groep, maar hij vindt het gewoon prettig.

Ik zou het gewoon aankijken en zolang zich geen "problemen" voordoen, het gewoon zo laten. Paarden hebben nu eenmaal een rangorde binnen een groep. En vooral omdat wij paarden niet "natuurlijk" houden (wij bepalen de kudde, plaats, omgeving, aantal, enz.) is het voor paarden al moeilijker om zich aan te passen.