angst vanwege bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poiuytreem

angst vanwege bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 14:56

Ik heb nu ongeveer drie maanden mijn paard.
Hij heeft niet een super verleden gehad. En heeft een hekel aan 'rijden'. Hij heeft ook overal verkeerde bespiering op zijn lichaam. Zijn onderhals is overontwikkeld en de bovenkant van zijn hals is ingevallen.
Ook de achterhand is enorm verkeerd gespiert.
Dit komt na mijn mening door een verkeerde manier van rijden van de vorige eigenaar. Hij heeft ook veel drukplekken op zijn rug van een verkeerd liggend zadel.
Ik ben veel bezig met grondwerk en volg hier ook lessen in
Zijn singelnijd is nu zo goed als over, ik kan nu zonder problemen een longeersingel vastmaken.
Ik wil binnenkort een begin met hem maken richting het rijden. Ik heb hiervoor nog niet op hem gereden omdat ik vond dat hij er nog niet aan toe was. Wel heb ik er af en toe zonder zadel op gezeten. Gewoon om te wennen voor hem.

Nu is hij altijd een bit gewend geweest, maar reageert hier ook ontzettend heftig op. Hij reageert erg gefrustreerd en is veel angstiger met een bit in. Ook als je er naast loopt. Nu heb ik zo iets van, laat ik maar vanaf het begin af een geen bit meer gebruiken. En meteen overgaan op bitloos of eventueel een hackamore.
Is het juist om meteen over te gaan op bitloos, of is het verstandig eerst het verleden van hem te verwerken en hem een nieuwe associatie aan te leren met een bit?
Of is dit niet nodig..(wat mij lijkt)
In mijn omgeving krijg ik namelijk veel reacties dat ik het eerst met een bit op moet lossen zonder meteen naar een ander oplossing te zoeken. terwijl ik uiteindelijk toch bitloos wil gaan rijden.
Wat is jullie mening hierover

lynne_berna

Re: angst vanwege bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:57

Ik denk dat je best wel gelijk bitloos kan gaan rijden, dat voorkomt waarschijnlijk een hoop problemen en stress.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:52

Compliment dat je zo goed naar je paard kijkt en luistert! OK dan!

Het lijkt me goed dat je meteen bitloos gaat beginnen met hem. Ik vind het dan ook onzin dat je het eerst met een bit zou moeten "oplossen". Wie weet hoe je paard voorheen altijd gereden is (zo te lezen is dat wel duidelijk Boos! ), dus doe hem en jezelf een plezier en laat dat bit maar mooi achterwege. Hij zal je dankbaar zijn. Knipoog

Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 17:07

Ik denk dat je rustig zonder bit kan rijden als je dit zelf niet erg vind (je kunt namelijk geen wedstrijden rijden dan)
Als het zonder bit gaat, waarom niet.

Als je hem wel aan het bit wil laten wennen zou ik een superzacht bitje kopen (eventueel een leren) en hem dan los laten in de bak ofzo. Zodat hij aan het idee kan wennen en dan heeeell langzaam opbouwen.

Ik denk dat als je hem nu forceert hij het bit nooit meer zal accepteren en ook zijn vertrouwen in jou kwijtraakt!
Succes ermee

Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 17:08

Ow, zie niet dat je toch van plan was bitloos te gaan rijden.
Dan lijkt het me helemaal niet erg dat je geen bit meer gaat gebruiken.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 17:11

ik zou ook zeggen: gewoon lekker bitloos!
Als je dat wil zou je later (misschien als je toch wedstrijden wil rijden ofzo) dan wel een (heel zacht) bitje kunnen proberen op het moment dat hij jou volledig vertrouwd en ook weer lol heeft in het rijden. Trek je niks aan wat anderen om je heen zeggen, als jullie je allebei prettiger voelen zonder bit moet je dat zeker doen!

MoonLight01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 17:12

Ik denk ook niet dat het verkeerd is dat je bitloos begint, dan kun je in ieder geval met hem gaan rijden. Hij krijgt dan ook vertrouwen in jou en pas zodra jullie echt een band in het rijden met elkaar hebben op gebouwt kun je misschien gaan proberen een bitje in te doen. Wat misschien overigens niet eens hoeft als het goed gaat met bitloos!!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 17:14

Waarom dan eerst "problemen met bit oplossen"? Je kan het er alleen maar erger op maken. Ga gewoon lekker bitloos. Mocht je wedstrijden willen rijden met hem, springen mag inmiddels bitloos, dressuur nog niet maar daar schijnt ook al over gepraat te worden..

Gewoon doen wat jou goeddunkt, lekker dat bit weg laten stoffen en overgaan op bitloos, je bespaard jou en zeker je paard er een hoop angst en stress mee.

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 17:41

bedankt voor jullie reactie!
Ik ben blij dat te horen. Ik begin namelijk steeds vaker te twijfelen of ik het wel goed doe, aangezien in veel negatieve reactie krijg vanuit de omgeving. Veel mensen vinden het raar dat ik bijvoorbeeld nog steeds niet op hem rij en zeggen juist dat ik moet gaan rijden om goede spieren te krijgen. Terwijl ik zoiets heb, als hij zonder iemand op zijn rug nog niet lekker ontspannen loopt laat staan met iemand erop.
We doen wel oefeningen om wat te gymnastiseren, maar alleen via de grond.

Ik ga nu lekker bitloos rijden, maar ik dacht ik vraag het toch even aangezien ik bijna alleen maar negatieve reacties hierover heb gekregen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 17:57

Nou dan zijn die mensen niet goed bij hun hoofd (om even heel grof te zijn Haha!)
Ik vind dat je heel goed bezig bent, een paard wat zo gestressd is door zijn verleden heeft veel tijd nodig om vertrouwen weer op te bouwen. Ik denk dat je helemaal gelijk hebt dat een paard echt niet zal ontspannen onder zadel als hij dat al niet is zonder iemand erop.. Die spieren zijn slechts bijzaak, het belangrijkste is dat hij er weer lol in krijgt en niet meer zo angstig/gestressd is! Die spieren zijn later wel weer op te bouwen. Gewoon lekker in je eigen tempo doorgaan en blijf luisteren naar je paard.

p.s. super dat je zo'n paardje wil laten zien dat het leven ook leuk kan zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 18:24

poiuytreem schreef:
Ik begin namelijk steeds vaker te twijfelen of ik het wel goed doe, aangezien in veel negatieve reactie krijg vanuit de omgeving.

Niet aan jezelf twijfelen hoor. Ik heb juist het idee dat jij nou eens iemand bent die kijkt naar wat het paard aan kan en waar hij behoefte aan heeft. Je zal wel reacties krijgen omdat mensen denken dat meteen gaan rijden en een bit gebruiken zo hoort...

Ga lekker zo door zou ik zeggen, en meteen bitloos beginnen lijkt me een prima plan. Succes er mee Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 19:44

endurance kan ook bitloos, ook best een leuke wedstrijdtak Knipoog

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:30

Super dat dat paard bij jou zo'n nieuw leven krijgt. Je kunt een paard met een correcte bitloze optoming ook prima trainen. En mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is.... Lekker laten kletsen. Ik heb mijn merrie ook een halfjaar "opknaptijd" gegund voor ik haar ben gaan rijden. Was buiten met bit ook niets mee te beginnen. Het commentaar tijdens al die uren wandelen om haar buiten te leren dat je ook kunt STAPPEN.... Aan bitloos hing geen negatieve associatie, en dat ging met het eerste rijden dus prima. Na een tijdje ging het "positieve gevoel" voor haar dieper dan de negatieve associatie met bit, en kon ik haar tot mijn plezier ook weer met bit dressuurmatig trainen. En nu, vijf jaar later, maakt het niets meer uit wat ik om of aan haar hoofd hang, ze is OVERAL mee te rijden, het is zooo'n gaaf paard geworden... Succes, ik vind je beslissing terecht, gewoon wachten met een bit of misschien gewoon helemaal niet meer!