Ragebol gaat vooruit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quera

Ragebol gaat vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 14:41

Ik heb nu ongeveer al een half jaarje les met hem. en in het begin zag het er zo uit
Afbeelding

Nu ziet het er zo uit
Afbeelding

Het gaat gelukkig steeds een stukje beter . en ik hoop ook dat het ook beter blijft gaan natuurlijk Haha!
Tuurlijk moeten er nog veel dingen gebeuren maar we zijn richting de goede kant
Wat vinden jullie?

Waratje

Re: Ragebol gaat vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:59

Nou, het lijkt me duidelijk dat er verbetering is Haha!
Klein puntje: ligt je zadel niet iets te ver naar voren? Het is in dit perspectief niet helemaal zuiver te beoordelen, maar het wekt bij mij de indruk alsof het teveel over de schouder komt.
Voor de rest, ga zo door! Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 17:20

Je beugels lijken ook wel aan de korte kant en je trekt je hak op, op de laatste foto.

Persoonlijk vind ik de eerste foto beter, omdat je daar met doorhangende teugels rijdt, dat heeft mijn voorkeur en het paard kijkt blijer. Op de laatste foto trekt het paard een puntlip en ziet er meer gespannen uit.

Vanuit de moderne dressuur is het gebruikelijk om met contstante aanleuning te rijden, maar ook zonder constante druk kan je een paard verzameld rijden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 18:13

Arabesk schreef:
Persoonlijk vind ik de eerste foto beter, omdat je daar met doorhangende teugels rijdt, dat heeft mijn voorkeur en het paard kijkt blijer. Op de laatste foto trekt het paard een puntlip en ziet er meer gespannen uit.

Op de eerste foto is de pony bezig z'n rug te verpesten (flink wegdrukken), op de tweede foto is er duidelijk een beter ruggebruik. Dat is iets dat de pony op lange termijn veel blijer zal maken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 20:23

Ik vind het ruggebruik nóg slechter op de 2e foto. Zie je die 'deuk' niet achter het zadel? Het paard drukt evengoed de rug nog weg en loopt gespannener dan op de 1e foto, wat mij nóg slechter lijkt.

Op beide foto's heeft het paard z'n hoofd evenhoog, alleen loopt hij met de neus vooruit op de eerste foto.

Beter zou zijn om het paard lager te rijden, dat kan ook met een losse teugel, met het kopstuk van het hoofdstel niet hoger dan z'n eigen schoft.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 21:08

van de beugels klopt. want ik heb gesprongen.

Tuurlijk is dit nog niet perfect. maar lijkt me beter dan eerst.

oja zn rug is wel een beetje ingezakt. maar ik geef ook wel toe dat het bij lange na nog niet perfect is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 21:47

Foto 2 geeft inderdaad nog geen weergave van een perfect over de rug lopend paard, maar geloof me, het is echt wel een stuk beter dan op foto 1. Het paard gebruikt op foto 2 ook de achterhand heel behoorlijk, op foto 1 totaal niet. Die "deuk" achter het zadel valt wel mee en hoe kun jij dat vergelijken met de situatie op foto 1? Ik denk dat die "deuk" bij foto 1 veel erger zal zijn geweest, maar dat kun je op de foto zo niet zien.
En een paard dat de gewoonte had om de rug weg te drukken en het hoofd zo hoog te dragen, heb je niet met een paar maandjes les laag ingesteld. Het is wel goed om daar in dit stadium naar te streven en ook naar een iets langere hals, maar in mijn ogen is TS op de goede weg.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 19:48

Het beestje kijkt wel ontzettend blij op de eerste foto , leuke enthousiaste kop heeft 'ie Haha!

Je ziet dat je eraan werkt op de 2e foto , bent vast op de goede weg.

Wel vind ik het voor het plaatje jammer dat ze zo ontzettend kort zit , echt overdreven zelfs voor springen Knipoog

En het zadel ligt tever naar voren , en de neusriem zit eigenlijk wat te laag. Dat is wel simpel te verbeteren en dan is het plaatje meteen WEER een stuk netter Lachen

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 21:09

zadel naar voren zal ik zeker naar kijken.

Ik zit altijd kort Clown
zit voor mij het fijnst en in principe ben ik een recreatie ruiter .
neusriem zal ik ook ff naar kijken

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:32

Weet je wat het is. Kort zitten op zich is niet erg , maar in dit geval zit je echt TE kort , ga je heel opgefrommeld zitten en dat komt je balans op het paard niet ten goede. Ook ga je met je kont tever naar achteren in het zadel zitten waardoor je zadel op de foto eigenlijk wat te klein is omdat je nu teveel tegen het achterboogje komt. Al met al niet comfortabel voor je paardje en eigenlijk ok niet voor jezelf omdat het je balans heel erg verstoord.

Ik zit zelf ook graag kort hoor , daar niet van , maar hier op de foto zie je duidelijk dat het TE kort is en daardoor erg nadelig werkt voor je houding -> balans -> comfort van het paard.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 09:33

Oke ik heb vandaag les en zal het even bespreken Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:43

ik zie op de eerste foto ook een vrolijk fanatiek paardje dat er zin in heeft. de 2e issie wat minder fanatiek aan het kijken, maar wel geconcentreerd. ik denk dat je vooral op moet letten dat je de teugels niet te strak houdt... moeilijk, ik weet t. ik doe t zelf namelijk ook Knipoog

succes!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 09:55

ikenindi schreef:
ik zie op de eerste foto ook een vrolijk fanatiek paardje dat er zin in heeft. de 2e issie wat minder fanatiek aan het kijken, maar wel geconcentreerd. ik denk dat je vooral op moet letten dat je de teugels niet te strak houdt... moeilijk, ik weet t. ik doe t zelf namelijk ook Knipoog

succes!

teugels mogen iid iets minder strak maar zeker niet te veel. tenminste dat is wat mijn lesgeefster vertelde tegen mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:30

quera schreef:
Ik zit altijd kort Clown
zit voor mij het fijnst en in principe ben ik een recreatie ruiter.

Of je nu recreatieruiter bent of niet, een goede houding en zit is ontzettend belangrijk, hoe dan ook.
Wellicht zouden een paar centered riding lessen goed voor je zijn. Knipoog

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:39

Volgens mij zit die neusriem veel te laag en is een dergelijke druk die je er op die foto opzet erg pijnlijk. Dat zal ook de reden zijn van de puntlip. Alhoewel ik niet erg thuis ben in de bitloze optomingen vind ik dit er niet prettig uitzien.
De combinatie met de platte (dus sterke) hand maakt dat het niet beter.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:40

Citaat:
Ik vind het ruggebruik nóg slechter op de 2e foto. Zie je die 'deuk' niet achter het zadel? Het paard drukt evengoed de rug nog weg en loopt gespannener dan op de 1e foto, wat mij nóg slechter lijkt.

Op beide foto's heeft het paard z'n hoofd evenhoog, alleen loopt hij met de neus vooruit op de eerste foto.

Eens. Ik zie op de eerste foto een "gesloten" lichaam, waarvan het ruggebruik weliswaar nog te wensen overlaat, maar waarbij nog maar HEEL weinig nodig zou zijn om 'm volledig opgericht en verzameld aan een los teugeltje te hebben MET correct ruggebruik wanneer je het neusje juist zou manouvreren. Als je goed kijkt, zie je hoe mooi het gewicht daarvoor al op vier benen is en het bekken ondergekanteld is. Op de tweede foto zie een een paard met 'n gespannen mond, wel met meer losheid en lengte maar eerder TEVEEL lengte, hangend in de schouders, met achterbenen die stuwen ipv dragen. Het is veel moeilijker een paard vanaf de tweede foto tot werkelijke gedragenheid te krijgen dan vanaf de eerste foto!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 16:15

ik ben net terug en heb les gehad.
De neusriem zat net iets te laag. dus dat hebben we even goed gedaan.
Heb ook de beugels een gaatje langer gedaan. En ik moet zeggen dat het wel iets beter zit. 2 gaatjes vind ik te lang zitten.
van zn lip. dat doet tie als tie helemaal ontspannen is volgends mn instructrice. net als vandaag. hij liep super ontspannen helemaal over zn rug en toch dat puntlipje

@JoviBan Wat zijn dat voor lessen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 17:46

quera schreef:

Google maar eens op centered riding.

Verder lijkt het mij dat jij je beugels wel meer gaatjes langer kunnen dan 1. Je hebt ze op de foto's echt véél te kort.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 17:48

JoviBan schreef:
quera schreef:

Google maar eens op centered riding.

Verder lijkt het mij dat jij je beugels wel meer gaatjes langer kunnen dan 1. Je hebt ze op de foto's echt véél te kort.

Ik zal het even opzoeken

2 gaatjes langer vond ik te lang. dan zit ik niet stevig meer voor mijn gevoel.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 17:54

Ik heb eens gekeken..
zou wel een les willen doen maar dat kost best wel duur als ik het zo zie. of je moet naar een clinic gaan maar dat kan ik niet. paard heeft trailerangst.

Deze houding word ook wel gecorrigeerd hoor. maar daar moet ik zelf aan werken. denk dat ik daar ook wel samen met mn lesgeefster kom. want vandag ging het al een stukje beter en hij wil nu ook met wat lengere teugel met het neusje naar beneden lopen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 20:19

Ach 1 gaatje langer is al beter dan dit in ieder geval , als je zo een paar weekjes hebt gereden kun je nog eens een gaatje langer proberen , en zo langzaamaan steeds iets langer gaan zitten , dan kom je er ook wel.

Heb je het gevoel dat je benen teveel gaan zwabberen als je langer gaat zitten ? Lachen

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 20:24

ja en dat ik heel ontabiel zit. maar kan het welicht over 2 weken proberen toch Knipoog

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 20:31

Anders kun je nog overwegen om een wrong-seatsaver te gaan gebruiken , dan heb je steun aan je bovenbenen en een veel zekerder gevoel qua zit. Vergelijkbaar met de oortjes van een stockzadel die je benen stabiliseren.

Ik rij er zelf ook mee zodat ik wat langer kan zitten en toch nog een heel veilig gevoel heb Knipoog

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:54

Zoo! dat ziet er een stuk ontspannener uit!
echt goed joh!, ga zo door!

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:54

ziet er wel wat beter uit hoor Lachen
Voor d erest ben ik het gewoon met de anderen eens dus ik zal het niet gaan herhalen :N