Toen ik mijn draver verkeersmak maakte ging ik weleens met een ligfiets naar buiten (met een gewone fiets is toch fijner, maar die had ik toen even niet). Bij hem ging het inderdaad ook erg makkelijk. Maar hij had (en heeft) weleens buien waarin hij ineens besluit plotseling helemaal stil te gaan staan (als we bijvoorbeeld langs een wei met hengstige merries fietsen). Dan is het wel fijn om goede remmen te hebben, anders schiet het touw uit je hand.
Ik vind het zelf ook een heel goede manier om commando's aan te leren zoals 'draf!' of 'galop!'
Mijn merrie (geen draver) raakte een keer zo enthousiast dat ze mij op het halster op sleeptouw nam. Dat vond ik wel leuk (dom van mij) en dus liet ik me meeslepen, maar toen had ik dus niks meer om te remmen. Ik had toen ook geen goede remmen in de fiets dus dat was even erg eng, we gingen met een enorme vaart over een dijk waar gelukkig nooit iemand komt, uiteindelijk heb ik heeeeeel hard getrapt zodat ik haar in kon halen en af kon snijden. Heb de volgende dag meteen nieuwe remblokjes gekocht.
Fietsen is een erg goede manier om je paard eens lekker de benen te laten strekken zonder dat hij zwaar wordt belast.