Vertrouwen van af de grond..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

Vertrouwen van af de grond..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 19:11

Sinds iets langer als een maand heb ik eindelijk een eigen paard. sommige bokkers zullen hem wel kennen.
Ik ben een paar jaar geleden gestopt met rijden na een val en slechte begeleiding. Ondanks t feit dat ik geen liever en braver paard kan wensen ben ik nog steeds een beetje angstig.
Aan de hand walst hij ook over mij heen. Wel makkelijk te corrigeren, als hij dramt bij t naar de paddock brengen zet ik m stil of loop een klein rondje en dan is ie weer wat rustiger. Maar echt fijn is t niet uiteraard.
Misschien verwacht ik te veel, ik wil dingen sámen doen, een band opbouwen. Ben zo gek met mn paardje, maar omdat t rijden niet altijd even fijn gaat wil ik spelenderwijs eerst vanaf de grond beginnen.

ergens vind ik dat wel een beetje eng. Ik wilde een keer met hem wandelen, aan een halster en touw, toen gaf ie een bok en galoppeerde ervandoor. En t feit dat hij ervandoor gaat vind ik nog niet zo'n ramp maar ik ben als de dood dat hij in het touw trapt en zichzelf blesseerd.

Maar hoe bouw ik het op? En gewoon met een stalhalster en een standaard halstertouw, of moet ik een touwhalster ofzo aanschaffen?
Belangrijkste dingen die ik nu wil leren: Rustig naast mij blijven lopen en niet drammen, en stilstaan tijdens t poetsen ipv rondjes blijven lopen.

VanHuisUit

Re: Vertrouwen van af de grond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:27

Zo hier en daar heb ik al gepost, over Stan, waar ik de afgelopen weken ook alleen maar mee ben wezen wandelen / grondwerk om een band mee op te bouwen en omdat ik een ernstige blessure heb gehad waardoor het uberhaupt maar de vraag is hoeveel ik weer kan gaan rijden. Dit ter introductie Clown
Ik had vroeger een instructeur (spreek nu over 30 jaar geleden Knipoog ) die zei: als je je paard niet in de hand hebt naast je, wordt het ook nooit wat als je erop zit. En hij had gelijk. Dat is niet eens NH, maar gewoon opvoeding. Misschien zeg ik het wat te pinnig, maar ik bedoel het positief hoor. Vind het zo jammer als de relatie tussen een paard en een mens, die het zo goed bedoelt, mis gaat doordat die basis er niet is. Want die basis is zo makkelijk aan te leren, echt waar!
Het begint al met het uit de box halen of ophalen uit de wei. Jij bepaalt wanneer hij naar je toekomt, wanneer hij eruit mag. Zit hij te drammen, zet je hem terug. Wil hij over of door je heen, hij moet stilstaan. Wil hij dat niet, zal het toch moeten gebeuren. Draait hij om je heen, zou mijn eerste reactie dus zijn: wel stilstaan. Lukt dat niet dan moet hij zovaak om me heen dat hij er flauw van wordt en dan alsnog stilstaan. Geen gesla, getrek, geschreeuw. ALles in alle rust. HEt enige wat hij moet doen is jouw grens respecteren.
Met stilstaan met poetsen moet hij stilstaan. Eigenlijk zou dat moeten kunnen zonder vast te staan. Hij mag niet stampen, niet rukken, niet zeuren.
Met wandelen net zo. Loopt hij sneller dan jij, moet hij rustiger willen lopen. Natuurlijk loop je zo goed mogelijk in tempo mee, maar hij moet wel willen verkorten. Net zoals trouwens versnellen Knipoog
Dat laatste oefen je eerst in de bak, met allerlei stop oefeningetjes en dan weer sneller, en langzamer. En dan stukje naar buiten, weer terug, wachten, vooruit, weer terug en weer in de bak enz. Maak het nooit voorspelbaar, dan blijft hij op je letten.
Nou, en je gaat natuurlijk lekker aan de slag met Parelli/Voest of whatever je leuk lijkt / je ook wat hulp in kunt krijgen Knipoog Maar volgens mij heeft dat geen zin als die basis dus niet goed is. Anderen denken daar anders over, maar dit is even mijn mening hoor.

En, last but not least in deze eerste opvoedlessen: als hij fris van stal komt en hij heeft de wind in zijn neus en het is lekker weer: laat hem vooral even uit zijn stekker gaan, want anders is het voor allebei gewoon niet leuk. Dus daarbij eerst de stal gaan doen of zoiets, paard er lekker uit, en dan wat met hem gaan doen. Maar ik hoop voor je dat hij gewoon altijd lekker kan bewegen, heb je dat gedoe een stuk minder.
Succes ermee! En niet opgeven hoor, als je consequent bent en vriendelijk maar beslist gaat het helemaal goedkomen Ja

Oja, gewoon halster hoor. Als 't ff kan. En wel handig is een wat langer halstertouw.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 13:24

Al die dingen, die 'opvoeding' worden ook bij parelli level 1 behandeld en verder uitgebreid in level 2. Ik had ook zo'n paard en ben gaan parelliën en dat heeft een hele hoop, zo niet alle problemen opgelost.
Als je bang bent; niet gaan rijden. Het maakt voor n paard ook niet uit of je elke dag rijdt of dat hij gewoon in de wei loopt. Je bent dus niet tot trainen verplicht. Neem gewoon lekker de tijd en verdiep je eens in grondwerken. Ik weet zeker dat het dan helemaal goed komt Knipoog

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:11

Je geeft aan iets wat bang van hem te zijn. Dit is dan ook waarschijnlijk de reden waarom hij over je heen loopt. Zoals gezegt duidelijk zijn, maar je moet vooral vertrouwen krijgen in je paard. Zoek begeleiding om te leren hoe je je paard kan controleren en vertrouwen en om te werken aan je angst.

Met paarden werken is fantastisch, maar alleen als je er plezier aan heb.

Ik kom zelf door heel het land en kan je dus begeleiden. Kijk maar is op mijn site.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 15:50

Ik ben niet bang naast hem, puur met rijden. En zelfs dat is nergens voor nodig.. Zit tussen mijn oren. Maar aan de hand kan t ook zo'n drammer zijn, puur omdat híj wil lopen, en ik wil het graag sámen willen. Of klinkt dat stom?
Het weideseizoen begint volgende maand dus ik rijd hem deze maand voor zover mogelijk wel elke dag. En het ging super hoor! Tot hij zaterdag besloot dat ie er genoeg van had en in volle galop terug naar stal ging, zat geen rem op, niks. Dat was wel even een deuk in het vertrouwen weer.

Josien je hebt pb

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:42

Citaat:
Ik ben niet bang naast hem, puur met rijden. En zelfs dat is nergens voor nodig.. Zit tussen mijn oren. Maar aan de hand kan t ook zo'n drammer zijn, puur omdat híj wil lopen, en ik wil het graag sámen willen. Of klinkt dat stom?
Het weideseizoen begint volgende maand dus ik rijd hem deze maand voor zover mogelijk wel elke dag. En het ging super hoor! Tot hij zaterdag besloot dat ie er genoeg van had en in volle galop terug naar stal ging, zat geen rem op, niks. Dat was wel even een deuk in het vertrouwen weer.

Josien je hebt pb

Ik heb je een pbtje terug gestuurd.

Klinkt zeker niet stom juist heel goed. Samen iets doen met je paard waar beide zin in hebben is de basis van de juiste relatie met je paard.

Het punt waar je zit is wie is de "baas" of anders gezegd, Wie is de leider. Zolang dat niet duidelijk is zal het paard gedrag vertonen die voor jouw niet aangenaam is als over je heen lopen of gewoon gaan rennen omdat hij dat wil.

Ik geef je enkele tips om het al wat makkelijker voor je te maken.
Jij loopt voorop, dus hij mag niet met zijn neus voorbij je schouder komen.
waar je staat, sta je en hij mag je op geen enkele wijze van je plek af duwen.
trekken is ook verboden. Ga niet terug trekken maar maak korte duidelijke ophoudingen.

Begin hiermee direct als je bij hem bent. Zal even moeilijk zijn, maar hou je aan deze regels en zorg dat hij het accepteert.

Succes

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:09

Wat doe je nadat hij er zo vandoor is gepeerd? Eigenlijk zou je terug moeten gaan en het traject nog eens moeten afleggen, maar dan op jouw manier. Dat doe je dan 2x en dan mag hij op stal. Probeer altijd te eindigen met iets waarbij jij in beeld bent en bepaalt wat er gebeurt.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:17

Je verhaal komt me erg bekent voor Knipoog en je klinkt me erg wijs als ik hoor hoe je het wil aanpakken. Het enige wat ik eigelijk wil zeggen is dat ik niet denk dat bokt je hierin kan helpen.
Zoals jij alles verwoord weet ik dat jij dit dier lief hebt Knipoog en dat jij er echt wel komen gaat zolang je erin gelooft.
Luister naar je paard Knipoog een dier geef meer aan als jij je openstelt voor wat hij vertelt Knipoog.

een mogelijkheid is bijvoorbeeld om onder begeleiding van iemand die ervaring heeft een join up te doen Knipoog , ook waarneer je paardje in de bak loopt veel met hem te doen..
Laat hem je volgen. laat hem naar je toe komen. Beloon hem als hij jou vertrouwd door jou te volgen. Beloon hem als hij uit eigen wil op jou afstapt.

Je zult merken dat het in het begin misschien zwaar is, dat je paardje bijvoorbeeld word afgeleid door iets vormt voor jou al een tegenslag. Maar probeer daaroverheen te kijken Knipoog

Een levend dier geeft aan wat hij leuk vind en wat niet, doe dingen waar hij plezier in heeft, wat vind hij van vrijspringen Of ehm,, van paardenvoetbal Knipoog

Zoek met je paard dingen die leuk zijn om te doen, Bouw het vertrouwen op vanaf de grond. en ga daarna van erop werken Knipoog

Veel succes !

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:05

Je kan gewoon de spullen gebruiken die jij en het paard zelf prettig vinden. Een langer halstertouw kan wel makkelijker zijn, maar je zou ook een longeerlijn kunnen gebruiken.

Begin gewoon weer helemaal van voor af aan. Net alsof jullie alles nog opnieuw moeten leren. Krijg vertrouwen in elkaar, ga leuke dingen doen, bouw een band op. Doe eerst een wat grondwerk/loswerken in de bak of een omheind stuk. Pas als dat goed gaat ga met hem naar buiten.

Je kan beter af en toe een stap terug doen, dan een stap te ver! Wat ookal gezegt is. Een fris paard wat van stal komt moet eigenlijk eerst even de kans krijgen om zich lekker uit te dollen, voordat je ermee aan de slag gaat.

Kijk anders ook eens op mijn site, wie weet spreekt het je aan. Liefdevol, begripvol en respectvol omgaan met paarden is mijn motto!

Zorg dat jullie plezier maken en geniet van elkaar. Doe alles rustig aan en kijk zelf wat jij en je paard prettig vinden.

Als je angstig bent voelt een paard dat ook. Paarden zijn hele gevoelige dieren en reageren enorm op energie/gevoelens.

In ieder geval succes ermee en heel veel plezier met je paard. Leuk dat je een eigen paard hebt. Geniet van elkaar...

Je kan me altijd even pben voor tips en advies.