Jong paard raakt in paniek bij het bijzetten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

surcas_amber

Jong paard raakt in paniek bij het bijzetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 18:47

Hoi allemaal! Doei!
Ik had een vraag. Ik ben mijn 3-jarige merrie al een paar maandjes aan het longeren. Ze heeft nu ook al wel een goede conditie en alles maar ik wil haar nu graag wat meer bij gaan zetten. Ben ook van plan om met haar dit jaar naar de keuring te gaan en ze zo wat meer spiertjes gaat kweken.

Nu heb ik een pessoatuig en die heb ik al een paar keer om gedaan. Het bondje achter haar billen vond ze totaal niet erg, maar toen ik haar (na een aantal keren gelongeerd te hebben) wilde vastzetten met het bit,(heel los) raakte ze gelijk in paniek toen ze ging stappen en trok daarom zo hard dat ze omviel! Verdrietig
Ik schrok hier ontzettend van en heb gelijk de teugels losgemaakt!

Nu vroeg ik mij af hoe ik het haar rustig moet leren.
Kent iemand hetzelfde probleem of hebben jullie adviezen?

Ik hoor ze heel graag!

Groetjes Sabine Doei, doei

lynne_berna

Re: Jong paard raakt in paniek bij het bijzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:49

Mm.. heb er niet zoveel ervaring mee sorry..
Misschien met zijn 2e oefenen?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:53

Eerst beginnen met aan de hand leren dat ze moet meegeven bij druk. Dus als jij druk geeft op bijvoorbeeld het halstertouw, dat zij dan met haar hoofd volgt. Daarna ontspan je en valt de druk weg. Zo leert ze dus dat ze ontspanning krijgt als ze iets meegeeft.
Het is logisch dat ze in paniek raakt als ze dit principe niet snapt.
Wat betreft de pessoa, als het goed is is die lang genoeg om hem vast te zetten zonder dat hij ook maar druk uitoefent. Op die stand kun je gewoon beginnen en dan steeds een beetje strakker zetten. Eventueel in het begin met het halster en touw er naast, want dat kent ze en ze weet dat als ze meegeeft dat ze dan ontspanning krijgt. Zo kun je haar leren dat het op dezelfde manier werkt met de pessoa.
Heb je zelf wel genoeg ervaring met het longeren met pessoa?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:55

Idd, zoals hierboven beschreven!

Het touwtje zo lang laten dat ze gewoon met haar neus in de lucht kan lopen zonder druk te voelen. En dan elke keer een heel klein beetje strakker. Meestal hebben ze het na een paar dagen helemaal door, en kun je hem al vrij snel strakker doen.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:03

ik ga met bovenstaande mee!
igg nooit meteen strak omdoen, dan krijg je vaak paniek recties.
Met de 3,5 jarige merrie die ik aant inrijden ben heb ik op een gegeven moment ook pessoa om gedaan om bespiering op te bouwen en als voorberijding op een ruiter (na haar eerst een aantal keer gelongeerd te hebben met een zadel op en een hoofdstel in en er had wel al een paar keer iemand even op gezeten).
Deze heb ik toen eerst heel lang gezet, zodat ze m haast niet voelde. en toen aan de hand rond gestapt. Ze gaf geen reactie dus op de volte gezet, ging super dus wat strakker gezet, na 5 minuutjes longeren nog wat strakker en toen weer naar stal. de keer erna weer 2x of 3x wat strakker gedaan en de derde keer stond ie zoals ik m wil. Merrie zoekt mede door pessoagebruik zelf contact met t bit, en ze loopt super fijn over dr rug.

surcas_amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 16:47

Ok bedankt voor de reacties! Ik Heb mijn andere paard altijd met pessoa gelongeerd, dus ik weet wel hoe ik hem moet gebruiken, maar ik verwachtte gewoon totaal niet dat ze zo zou reageren, Het is dan ook wel een nerveus typje..

IK zal het binnenkort is weer proberen!

groetjes sabine