Eerste keer echt onder het zadel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RoosvanBlue

Eerste keer echt onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 21:55

Sodeletuut

Re: Eerste keer echt onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:58

Wat gaaf zeg! Hoe oud is je paardje?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 22:02

leuke film, volgens mij zit je erg lekker op je paard !
Succes verder !

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 22:07

Hij wordt eind april 5 jaar maar heeft er helaas al aardig wat training voor de koers op zitten. Voor het eerst op mijn eigen paard, met een boomloos testzadel, maar ik zit er inderdaad echt heerlijk op! Dat wordt genieten, en volgens mij vindt het vic het zelf ook nog best leuk!

paardjhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:38

het was fyn!!
heel lang geleden Haha!

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 20:15

Eh...right.... Rolleyes

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 22:44

denk je niet dat hij al eens onder het zadel is geweest? hij ziet er best rustig uit namelijk, niet dat dravers zo onwijs heet in t hoofd zijn, maar ziet er best relaxt uit.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 10:51

Waarom denk je dat ik zo trots ben? Haha!

Het begin was iets minder relaxed hoor overigens. Het zadel had hij al een aantal keren op gehad maar dat ik erop stapte vond hij wel heel vreemd! Ze hebben hem bij de trainingsstal al een keer een renzadeltje opgelegd om te kijken 'of hij het deed' onder het zadel. Maar verder niets mee gedaan.

Maar al met al, dit is gewoon een vreselijk goedaardig paard, en hij blijft me positief verrassen.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:15

Roosje1987 schreef:
Hij wordt eind april 5 jaar maar heeft er helaas al aardig wat training voor de koers op zitten. Voor het eerst op mijn eigen paard, met een boomloos testzadel, maar ik zit er inderdaad echt heerlijk op! Dat wordt genieten, en volgens mij vindt het vic het zelf ook nog best leuk!

Waarom zeg je "helaas"? Kan toch voordelig zijn? Basisconditie is een stuk beter, benen zijn harder enzovoort.

Dravers zijn niet bepaald het moeilijkste ras om zadelmak te maken, uitzonderingen daargelaten. Heel fijn voor je dat het zo goed ging. Terecht dat je trots bent.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:18

sluit me aan bij only_hellen, dat helaas, slaat niet echt ergens op, dravers zijn vaak lekker koel in het hoofd, zeer voordelig,

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 21:36

Ik vind het wel ergens op slaan? Bijvoorbeeld omdat hij bang is om te galloperen, omdat hij bij elke aansporing denkt dat hij moet lopen tot hij erbij neervalt, en omdat hij blijft racen als er andere paarden in de bak zijn. Ook wil hij meteen alles geven, wat hem spierpijn bezorgt als ik hem daarin niet tegenhoud. Dat vind ik nou niet bepaald pluspunten, vooral voor hem niet. Verder ben ik helemaal gelukkig met mijn dravertje hoor, het is een vreselijk lief beestje. Hij hangt erg aan me, luistert meestal goed en is een echte knuffel. En dan is hij ook nog eens braaf onder het zadel! Hoewel ik vandaag mijn eerste raceles ook al heb gehad. Maar...We hadden wel dik gewonnen natuurlijk Haha!

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 21:51

Roosje1987 schreef:
omdat hij bij elke aansporing denkt dat hij moet lopen tot hij erbij neervalt, en omdat hij blijft racen als er andere paarden in de bak zijn. Ook wil hij meteen alles geven, wat hem spierpijn bezorgt

Je moet even realiseren dat heel veel dravers een competitiedrang hebben, hetgeen inhoudt dat ze inderdaad gewoon voorbij die andere paarden willen. Daar zijn ze op gefokt. Die competitiedrang is er heel moeilijk uit te halen, maar zal zeker in de loop der tijd minder worden. Ik heb er eentje die het ook enorm sterk heeft. Ik kan er niet mee zitten eerlijk gezegd.
Ze kunnen veel lopen voor ze erbij neervallen hoor. Vergeet niet dat hun basisconditie heel erg goed is als ze net uit de training komen. Daarbij ligt hun uithoudingsvermogen al hoger dan gemiddeld rijpaard, doordat ze meer olonginhoud hebben en een groter hart. En het feit dat hij spierpijn krijgt, komt door de totaal andere belasting die hij nu heeft als rijpaard, dan dat hij had als koerspaard. En dat is logisch.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 07:32

Natuurlijk is het logisch, dat weet ik ook wel. Ik heb me wel verdiept in dravers voordat hij kwam Knipoog Maar dat neemt niet weg dat het een extra uitdaging is. Als er wordt gezegd 'dat slaat nergens op', vind ik dat niet helemaal kloppen. Vind ik zowieso geen prettige uitdrukking.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 19:45

Ik vind het gewoon onzin als jij zegt' helaas' over dat hij in training is geweest. Hij zal heus niet bang zijn om te galloperen, en niet denken dat hij moet lopen tot hij erbij neervalt. galloperen, is hij niet gewend, en waarschijnlijk zoals gezegd competitiedrang, gewoon vechtertje, volhoudertje, daar moet je blij mee zijn. ipv. het anders opvatten.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 21:40

Van mij zal niemand ooit horen dat ik niet blij ben met mijn paardje zoals hij is. Maar ik MOET niets. Je mag je mening hebben hoor, maar die heb ik ook. En gelukkig is het mijn paard Knipoog

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 20:15

Vic was een heel goed koerspaard die helaas inderdaad een beetje gek gereden is. Voor zover ik gehoord heb in de stallen op de koers. Wij hebben ook een van Camstra op stal staan en die moet ook heel rustig benaderd worden anders draait hij ook door. Ik ben blij om te horen dat Vic een kans als recreatiepaard heeft gekregen en dat zijn eigenaresse er zo blij mee is.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 22:00

De verkoper vertelde mij inderdaad dat Vic een aantal keer 'over zijn kunnen heen' is gegaan in de koers, hij wilde ook echt niet meer. Ik heb wel het idee dat hij dankbaar is dat hij nu rust heeft. Over het algemeen is hij ontzettend braaf, zolang ik rust uitstraal. Dat is zo belangrijk bij hem. Mijn hartslag, mijn houding, mijn reacties maken het verschil. De beste manier om zijn angst en spanning weg te nemen is juist door niets te doen, het bestaat niet. Ik denk dat Vic mij nog heel veel zal leren de komende tijd. Natuurlijk moeten we er flink aan werken, maar het is zo'n goedaardig beestje, dat moet goed komen Haha!

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 12:40

AnitaMaykaBB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:31

zooo heel goed voor de eerste keer onder het zadel!
en dat achteruitrijden!!
zeker wel knap!!
Super! Haha!

_prinston_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:12

netjes !! Knipoog
voor de eerste keer onder het zadel
ik weet nog wel dat ik mijn paardje
voor het eerst beree ik was ook
super trots op hem!! Pling
dus het is helemaal terecht dat je
trots bent Haha!
xxlaura

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:49

Heel netjes zeg! Ja Leuk dat hij het zo goed oppikt.
Nu zijn dravers vaak vrij gemakkelijk zadelmak te maken: zadel erop, erop gaan zitten... klaar. Haha! (even beetje kort door de bocht Knipoog ) Door de training zijn ze al veel gewend en zijn ze niet zo snel onder de indruk.

Ik heb zelf een draver die nog helemaal niks van training had gehad toen hij bij me kwam (3,5 jaar oud), hij was dan ook niet gefokt voor de drafsport. Ik vind dat van de ene kant fijn (hij is nog "onbedorven" Haha! en heeft al die jaren lekker 24/7 buiten gestaan), van de andere kant merkte ik dat hij geestelijk en lichamelijk veel minder ontwikkeld was dan andere dravers van zijn leeftijd. Die zijn al zo wijs en werklustig. Hij moest echt nog zóveel leren, terwijl dat bij dravers die wel in training hebben gestaan al vanzelfsprekend is.
Ook lichamelijk heeft bepaalde (lichte) training op vroege leeftijd (de eerste 2 levensjaren) een positieve uitwerking: paarden worden harder en meer belastbaar, minder gevoelig voor blessures. Dat heeft hij dus gemist, maar omdat hij 24/7 buiten liep denk ik dat dat zich wel compenseert.

Kortom: er zijn voors en tegens! Lachen