Longeersingel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Celestatjuh

Longeersingel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 15:58

Als je een longeersingel gebruikt, zal het paard dan ook tijdens het rijden aan de teugel gaan lopen?

Judje

Re: Longeersingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:10

Niet alleen door het gebruik van een longeersingel.
Aan de teugel betekend dat het paard een bit (de teugel) aanneemt en niet dat het paard mooi loopt met zijn hals-hoofdhouding. Ik neem aan dat je bedoeld dat je paard gaat nageven?
Maar als het met rijden echt niet lukt zou ik eerst kijken of er medische oorzaken zijn waarom het paard niet nagevelijk kan worden.

Wanneer je een paard goed bijzet aan de longe kan dat wel helpen bij het rijden. Meerdere bijzetteugels kunnen hierbij helpen. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur en iedere hulpteugel heeft zijn eigen voor en nadelen.
De Gogue (driehoekshulpteugel) vind ik erg fijn, maar deze begrenst niet aan de buitenkant, waardoor het paard over de buitenschouder weg kan vallen wanneer je in een open bak longeert. Daarom gebruik ik tegenwoordig ook een halsverlenger voor het longeren.
Maar: welke hulpteugel je ook gebruikt, het belangrijkste is dat je deze GOED gebruikt. Als je hier zelf geen ervaring mee hebt is het belangrijk dit de eerste keren onder begeleiding te doen. Bijzetteugels te kort gebruiken zorgt er namelijk alleen maar voor het paard vaster komt in zijn spieren ipv losser.

Witje1

Re: Longeersingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:06

Van het gebruik van hulpteugel wordt je paard niet nageeflijker bij het rijden. Het paard kan hierbij wel leren te ontspannen waardoor het bij het rijden makkelijker kan gaan.