Wat voor een zadel??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laurahi

Wat voor een zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 11:24

Wat is het beste voor natuurlijk rijden uit deze drie:
- Western zadel
-Australian Sock zadel
- Velzeidigheids zadel

Anoniem

Re: Wat voor een zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:27

Volgens mij zijn veel Naturals meer van de bareback pads of de boomloze zadels. Dus geen van de zadels hierboven Lachen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:00

Een zadel heeft niks met natuurlijk rijden te maken?
Het gaat om de manier waarop je rijd,niet met welk zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:12

Wat is natuurlijk rijden?

Miss_Montana schreef:
Volgens mij zijn veel Naturals meer van de bareback pads of de boomloze zadels. Dus geen van de zadels hierboven Lachen

Huh?? Verward
Fijn vooroordeel.

Mijn advies aan TS: zorg voor een goed passend zadel, dat is het allerbelangrijkste.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:13

Wat JB zegt,als je een goed passend zadel hebt is elk zadel goed,
en welk zadel dat is heeft niks met natuurlijk rijden te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:19

JoviBan schreef:
Fijn vooroordeel.

Mijn advies aan TS: zorg voor een goed passend zadel, dat is het allerbelangrijkste.

Is niet slecht bedoeld van mijn kant hoor. Maar ik weet van een aantal topics op bokt dat er een aantal naturals zijn die de boomloze zadels nog net niet heilig verklaren Clown

Idd, passend zadel is het belangrijkste.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 12:20

Nou, ik heb namelijk in een boek gelezen,
Dat er zadels zijn die je helpen om een natuurlijke zit te vinden.
Een zadel die het gewicht naar achteren brengt en niet op de voorhand.....

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:18

Sowieso mogen zadels wel wat meer naar achter dan dat ik tegenwoordig vaak zie. Er mag wel wat meer schoudervrijheid zijn.

Verder geloof ik niet echt in zo'n zadel. Het dieptepunt (zitvlak) in een zadel hoort midden in het zadel te liggen, anders is de drukverdeling niet gelijk. En je moet ook gewoon in het midden van een zadel gaan zitten en niets forceren. Een goed passend zadel ontlast de voorhand altijd. En te ver naar achter is ook weer niet goed... Enzo....

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 14:34

Maar wat van de drie zadels die ik opnoem denken jullie die het best ik voor natuurlijk rijden (met de beweging meegaan enzo)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:52

laurahi schreef:
- Western zadel
-Australian Sock zadel
- Velzeidigheids zadel

Een PASSEND zadel. Type maakt verder niet zoveel uit, dat is de persoonlijke voorkeur van ruiter en paard.
Deze drie types zijn geen van allen mijn keuze, maar dat is ten eerste persoonlijk en ten tweede ben ik geen "natural". Ik heb een dressuurzadel en een lange afstandenzadel met flexibele panelen, beiden bevallen me (en belangrijker, mijn paard) best.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:56

Elk zadel kan meegaan met de beweging zolang het maar past. Als je toch meer het gewicht naar achteren wilt plaatsen zou je mss een westernzadel kunnen nemen. Over het algemeen kan je die verder naar achteren plaatsen. Engelse zadels liggen wat meer naar voren. Maar voor een kwalitatief goed passend westernzadel kan je zo €2500 neertellen en moet je zeker niet gaan zeulen met een zadelmarkt gevalletje.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:14

Wil je nou een zadel die het gewicht naar achter brengt of een zadel waarin je 'natuurlijk' kan meebewegen met de beweging? Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:15

Beide geloof ik Vork

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:33

laurahi schreef:
Nou, ik heb namelijk in een boek gelezen,
Dat er zadels zijn die je helpen om een natuurlijke zit te vinden.
Een zadel die het gewicht naar achteren brengt en niet op de voorhand.....

Het gewicht naar de achterhand brengen is een rijtechnisch punt, niet iets dat door je zadel gedaan mag worden. Een passend zadel ligt achter het schouderblad, zodat het schouderblad vrij kan bewegen. Dit geldt voor ALLE types, als een zadel dat niet doet dan past het niet. Dat veel mensen het zadel te ver naar voren leggen is een fout van die mensen, dat kun je het zadel niet aanrekenen. De uitvoering van een zadel kan je wel helpen (of tegenwerken) bij het vinden van een correcte zithouding, maar ook daarbij is het een kwestie van smaak van de ruiter of je dat wilt of niet. Met de vorm van de zitting en de vorm van wrongen (bij engelse zadels) en plaatsing van de beugelophanging kun je heel veel regelen, daarin kan een goede zadelmaker je adviseren. De ene persoon wil graag veel steun hebben, de andere ruiter juist niet. Daarin is geen absolute goed of fout, dat is persoonlijke voorkeur. Zelf hoef ik niet zo veel steun, maar anderen zweren erbij.

Neem een goede zadelmaker/zadelpasser in de arm en neem goede les, dat is wat goed is voor het rijden op je paard en het heel houden van je paard!

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:23

laurahi schreef:
- Western zadel
-Australian Sock zadel
- Velzeidigheids zadel

Het gaat er niet om welk zadel je rijdt, maar hoe je rijdt. En wat je zelf fijn, mooi vindt.
Het belangrijkste is natuurlijk dat het goed op je paard past.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 13:40

Oke, maar in bijv. een engels zadel kan je volgens mij niet echt ged in bewegen alleen op en neer en niet rondraaien van je bekken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:27

laurahi schreef:
Oke, maar in bijv. een engels zadel kan je volgens mij niet echt ged in bewegen alleen op en neer en niet rondraaien van je bekken.

misschien niet in een engels zadel met zeer diepe gedwongen zit en mega kniewrongen etc
maar het ene engelse is het andere niet

persoonlijk rijd ik net zo makkelijk weg met een australian , een western , een boomloos
een vzh en een vzh

MITS deze mijn paard EN mij goed past ..

ik rij hoofdzakelijk met mijn heupen en billen , zeker op mijn eigen paard

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:49

ik reed mijn vorige paard met een randonee zadel van malibaud,door de zit die je krijgt in dit zadel ligt je zwaartepunt ook iets verder naar achter,je hebt heel veel contact met je paard in dit zadel,en het weegt maar iets van 4 kg,ik heb hem toen laten maken bij mensenpaard.nl , die kwamen hem ook aanmeten,ik geloof dat het zadel op maat gemaakt iets van 1200,-kost nu.
hij staat op de siet van hun,ik vond het een heerlijk zadel.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:56

ik zou zeggen probeer ze alle drie eens uit op een lange rit en neem dan het type zadel waar je het lekkerst op zat.
Zoek dan in dit type zadel eentje die op jou paard past.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:20

laurahi schreef:

Dat hangt van het model af dat je neemt. Er is heel veel verschil in vormen van engelse zadels, het dressuurzadel waar ik nu mee rijd heeft praktisch geen wrong en geen gedwongen zit, mijn bekken kan uitstekend bewegen in dat zadel.
Vergis je niet, ook bij westernzadels en stockzadels kun je behoorlijk gedwongen worden in je zit. Je moet gewoon zoeken naar een zadel dat jou en je paard past. En of dat nou Western, Engels, Australisch, Spaans of IJslands is, dat is een kwestie van jouw voorkeur.