Hoe krijg ik een rustig paard bij grondwerk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Hoe krijg ik een rustig paard bij grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 19:36

Met mijn haflinger die ik nu 5 weken heb heb ik al aardig wat grondwerk / freestyle gedaan a la Emiel Voest / Parelli. Dit omdat ik nog niet (veel) op hem kan rijden en omdat hij het ontzettend leuk vindt. Hij is dus superenthousiast. Blijft draven, galopperen. Rustig draven is al heel moeilijk voor hem. En rustig rondstappen helemaal. Dat rustig rondstappen lukt wel aan de leadrope, na veel oefenen en heel goed op mijn houding letten, hij is ontzettend gevoelig voor lichaamstaal. Maar als hij los loopt lukt het me dus maar niet om hem rustig stappend om me heen te krijgen. Ik wil hem niet confronteren met dat ik steeds voor hem spring, want hij gaat dan gewoon keurig de andere kant op, als ik maar met mijn vinger wijs gaat hij al trouwens. Hij doet op zijn manier gewoon vreselijk zijn best.
Maar, hoe krijg ik hem aan het stappen? Ook van het begin af aan? Nu wandel ik eerst 10 minuten en laat hem dan los, maar het moet toch anders kunnen.
Tips?

Arabesk

Re: Hoe krijg ik een rustig paard bij grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:06

dat is lastig om zo even uit te leggen vanachter een computer

doe in elk geval veel friendly game zodat je paard zich lekker ontspant, doe het tussen elke andere game door

als hij blijft doordraven ga dan zelf ' op rust staan' en kijk naar de grond. En heb geduld. Na enige tijd gaat het paard vanzelf stappen (of komt naar je toe). Je negeert het ongewenste gedrag in wezen.

Wat je ook kan doen (en wat niet mag van Parelli, maar da's dan jammer) is stemcommando's koppelen aan de verschillende gangen. Als je dit aan een touw doet en dit vaak herhaalt kun je het ook toepassen 'at liberty'

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 12:58

Wat je zegt over het naar de grond kijken lukt nu inderdaad wel, maar dan gaat hij direct van zijn enthousiaste draf in stap en komt naar me toe Haha! Als ik dan weer opkijk blijft hij wel staan, kan ik hem aaien belonen e.d. maar als ik hem dan weer om me heen wil laten lopen gaat hij weer draven Nerd
Ik zal de friendly games veel vaker gaan doen, zodat hij zich nog meer ontspant. De ontspanning komt er gelukkig al een beetje in, in het begin was hij echt een soort stuiterbal, maar het kan nog veeeeeel meer. Hij laat zijn hoofd ook niet echt zakken, zo lekker over de grond stofzuigen zit er echt nog niet in. Mijn vorige paard deed dat altijd wel, maar hij blijft maar hoog (nu op boeghoogte, is al aardig gezakt, eerst was hij net een opgeprikt tuigpaard Clown ).

Maar denk je ook dat het klopt dat ik denk dat het dus niet uitmaakt hoe lang je hem laat gaan, dat hij als ik niet ingrijp gewoon door blijft gaan? Heb hem een keer namelijk maar door laten gaan, drie kwartier later was hij nog aan het draven / galopperen, met wat tussenstukjes dat hij even naar me toekwam Koe Ik ben toen maar gestopt en gaan uitstappen, ben bang dat als ik hem dus door laat gaan hij spierbevangen wordt of zich uiteindelijk blesseert / over de kop jaagt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:27

Is hij ook niet een beetje uitgelaten omdat hij misschien op stal staat omdat het nu winter is?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 22:49

Dat dacht ik eerst ook. Maar hij loopt elke dag echt een paar uur in de paddock met een vriendje, hij kan zich echt wel uitleven. En als ik niets doe blijft hij dus wel staan hoor. Maar of hij draaft /galoppeert of hij komt gezellig bij me staan. Die stap-versnellings-knop zit er nog niet op Clown Knipoog

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:45

Een paard dat onzeker of angstig is kan in een vlucht reactie gaan. Deze paarden blijven inderdaad rennen totdat ze er bij neer vallen. Ze zijn ook overgevoelig op signalen.

Begin met korte stukjes te vragen en direct te belonen. Dus vraag hem enkele stappen weg te stappen en laat hem direct naar je toe komen en beloon hem. Vertel dat hij het goed doet zodat hij meer ontspant en weet wat je bedoeld.

Kortom constand bevestigen dat hij het goed doet. Zorg wel dat hij stil staat en niet in zijn vlucht reactie blijf rennen. Dan heeft belonen geen enkele zin omdat het niet doordringt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 20:50

@Josien, grappig dat je die onzekerheid noemt. Denk ook dat hij gewoon vreselijk zijn best probeert te doen voor me. Vandaag en gisteren heb ik tussendoor hem helemaal 'bekrabbeld' en lekker aan hem zitten friemelen. En dat werkt dus enorm goed Haha! Hij komt nu wel naar me toe,als ik mijn handen sluit. Dan laat ik hem stilstaan. Kriebel en frutsel lekker met hem, loop om hem heen en dan mag hij rustig weer verder gaan. Heb het vandaag ook gedaan toen ik daarna even ging rijden. En tussendoor even afgestapt en weer lekker gefrommeld, toen er weer op.
Nou ik hoop dat ik de oplossing heb gevonden. En ik hoop dat hij gaat begrijpen dat ik vind dat hij al uitstekend zijn best doet en dat ik heel blij met hem ben Ja

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:18

MaaikeUshi schreef:
Dat dacht ik eerst ook. Maar hij loopt elke dag echt een paar uur in de paddock met een vriendje, hij kan zich echt wel uitleven. En als ik niets doe blijft hij dus wel staan hoor. Maar of hij draaft /galoppeert of hij komt gezellig bij me staan. Die stap-versnellings-knop zit er nog niet op Clown Knipoog

Een paar uur in de paddock is net zoiets als een loodgieter die een lekkende kraan 'een beetje maakt' en je vervolgens een dweil verkoopt en zegt dat je maar een nieuwe bij hem moet kopen als ie versleten is omdat je zo vaak moet dweilen.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:37

[quote]
@Josien, grappig dat je die onzekerheid noemt. Denk ook dat hij gewoon vreselijk zijn best probeert te doen voor me. Vandaag en gisteren heb ik tussendoor hem helemaal 'bekrabbeld' en lekker aan hem zitten friemelen. En dat werkt dus enorm goed Haha! Hij komt nu wel naar me toe,als ik mijn handen sluit. Dan laat ik hem stilstaan. Kriebel en frutsel lekker met hem, loop om hem heen en dan mag hij rustig weer verder gaan. Heb het vandaag ook gedaan toen ik daarna even ging rijden. En tussendoor even afgestapt en weer lekker gefrommeld, toen er weer op.
Nou ik hoop dat ik de oplossing heb gevonden. En ik hoop dat hij gaat begrijpen dat ik vind dat hij al uitstekend zijn best doet en dat ik heel blij met hem ben Ja[quote]

Klinkt in iederegeval heel goed. Sommige paarden hebben de extra beloning gewoon nodig. Als je die laatste zin in je hoofd houd dan komt het helemaal goed.

Succes

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 12:42

@arabesk; Stan is hoefbevangen geweest en mag niet meer op de wei / ik durf het niet meer met hem aan. De paddock is niet zomaar een paddockje van 20x20 hoor, het is eigenijk een weiland, maar dan zand / grond. Afmetingen iets van 60x100 meter... 's Avonds gaan ze hier allemaal naar binnen. Tja, we wonen vrijwel in het centrum van Rotterdam en ondanks hek etc. er lopen hier veel gekken rond. Ik wil mijn paard beslist 's nachts niet buiten. In de zomer zal hij langer buiten lopen, maar meer dan een paar uur per dag (max 6 a 7 schat ik in ) zit er niet in. Er wordt elke dag met hem gewerkt, dat zal steeds intensiever en meer worden. AL met al is hij dan wel zo'n 8 uur per dag buiten hoor Knipoog Zouden we niet hier wonen, zou hij ook op een paddock staan, maar dan met inloopstal of zoiets. Helaas kan dat hier echt niet, dit is ter bescherming van het paard. Niet alleen dat ze een paard kunnen stelen, maar je hebt hier ook genoeg andere idioten rondlopen (mishandeling / erop gaan zitten, treiteren). "s Nachts heb je daar geen zicht op, overdag is er wel steeds toezicht.
In de winter staat hij een paar uur buiten, soms 2 soms 4, afhankelijk van het weer.
Dus denk dat wij toch niet in de loodgieter-categorie vallen hoor Knipoog

@josien: thanks!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:06

Misschien kijk je te 'hard' naar je paard (in combinatie met het bovenstaande). probeer niet te staren naar je paard, maar rustig de omgeving te bekijken als je commando's geeft. Misschien is het oogcontact wat je zoekt wel te veel druk voor hem? Je zou eens kunnen experimenteren hiermee.