Je eigen paard bij het hek wegjagen om ander paard te pakken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyxx

Je eigen paard bij het hek wegjagen om ander paard te pakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 18:23

Ik plaats dit topic bij natural horsemanship, omdat ik het graag vanuit het gedrag van het paard wil bekijken (maar zelf een beetje een watje ben Bloos )

De situatie is als volgt. Ik heb 2 paarden (nooit aan beginnen Tong uitsteken ) een Nrps'er en IJslander. Met eten is de Nrps'er de baas over de IJslander, maar bij het hek is het andersom. Overdag staan ze op de wei en 's avonds willen ze erg graag naar binnen en is het dringen bij het hek.

Mijn IJsje wordt het iets vaker uit het weiland gehaald, omdat ik op haar rijdt en op mijn Nrps'er niet. Ze vindt dan ook dat zij er als eerste af mag als ze haar baasje (ik) ziet. Ze gooit dan haar gewicht in de strijd en gaat voor de Nrps'er staan Clown

Vandaag vond ik het zielig voor mijn Nrps'er (hij hinnekte zo lief) en wilde hem een keer als eerst er af halen. Dat is dus een drama. Op lichaamstaal gaat mijn IJslander niet uit de weg. Ook voor het zwiepen van touw of zweep gaat ze niet op zij. Ik moest haar echt slaan om haar uit de weg te krijgen Verdrietig

Als ik geen 2 paarden had gehad, dan had zij altijd er af gemogen als ze mij ziet! Mijn vraag is dan ook het volgende:

Zou jij je eigen paard, desnoods met de zweep, bij het hek wegjagen? Omdat jij de leider van de kudde bent en bepaalt of en wanneer ze er af mag?

Of zou jij de natuurlijke rangorde aanhouden. En eerst de dominantere IJslander er af halen en dan de Nrps'er?

QuintyKelly

Re: Je eigen paard bij het hek wegjagen om ander paard te pakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 18:27

ik zou mijn paard wegjagen met de zweep. ik vindt dat een paard mijn ''oordeel'' maar moet respecteren en dat hij ook moet snappen dat hij niet altijd moet denken dat hij beter is.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 18:31

Ik zou veel individueel grondwerk met beide paarden gaan doen, vanuit daar kan je veel beter je conclusie trekken en bekijken wat je moet doen..

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 18:33

Uuh opzich houd ik de rangorde aan en zie ik niet wat daar het probleem in is..
Alleen wanneer ik iets met de ene wil doen gaat die eruit en blijft die ander dus staan (jaag ik die weg).
Niet met de zweep maar idd met mijn lichaam en stem.. Wanneer jou paard niet reageerd op waarschuwingen en stem denk ik dat er toch iets mis is tussen jullie communicatie en denk dus ook niet dat de zweep maar grondwerk de oplossing is.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 18:37

Moeilijk probleem Ja Er spelen twee dingen mee: jij, (hopelijk Knipoog ) de dominante over de Ijs, en de NRPS, haar mindere. Ijs moet dus een keuze maken, namelijk de dominante gehoorzamen of de meerdere blijven over de NRPS. Als ze dit niet doet, verliest ze als het ware haar plek denk ik, dus ik begrijp wel dat ze het niks vindt. Een oplossing kan ik je zo niet geven, maar ik zou toch liefst hebben dat ik kan kiezen welk mpaard ik wanneer uithaal.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:02

In mijn beleving is elk paard dat over mij heen wil lopen respectloos ten aanzien van mijn grenzen. Of dat nou mijn eigen paard is, mijn andere eigen paard, of een paard van iemand anders.
Het feit dat beide paarden naar het hek komen, betekent vooral dat ze allebei graag willen eten. Want ze willen naar stal, dus het gaat over eten. Op het land valt er momenteel namelijk niet zo veel te eten.. Clown

Dus om je vraag te beantwoorden: Ja, ik zou degene die over mij heen wil lopen, of mij belemmert een ander paard van het land te halen, heel hard wegsturen. Dat kan de ene keer de een zijn, en de andere keer de ander. Jíj bepaalt wat er gebeurt. Met hulpen die zo groot zijn totdat het paard het begrijpt. Bij de een is daar een knipoog voor nodig, bij de ander een bulldozer. Knipoog

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:06

IK heb er 11 samen op de weistaan en ze wachten mooi om ste beurt en 1 voor 1 naar binnen. En ja dit heb ik ze moeten leren, maar niet met een zweep. Gewoon comando halt aanleren bijv in de bak, halt zeggen en dan wat weg lopen enz. Met een zweep kan je ook paniek veroorzaken.

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:10

nou de mijne heeft toch ook wel meer nodig als alleen een vermanend woord of vingertje moet ik eerlijk zeggen Bloos .
Mijne is stikjaloers en duldt t dus ook niet als ik iemand anders aandacht geef laat staan uit de wei probeer te halen > ik heb daar de goede methode eerlijk gezegd ook nog niet voor gevonden.
Ik ga dus ook voor het best bruut duidelijk maken dat dat dus niet de bedoeling is Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:15

Ik heb een beetje hetzelfde probleem. In begin was het een drama. Ik had Macy net en Anouar had ik al 4 jaar. Ze waren allebei gewend om individuele aandacht te krijgen. Gevolg was dat als ik bij de wei kwam ze elkaar helemaal in elkaar trapte om wie als eerst aandacht kreeg.
Ik heb het ze uit laten vechten. Uiteindelijk werd het minder (twee keer werd ik ook bij de vechtpartij betrokken en kreeg ik een paar rake klappen, toen heb ik wel flink opgetreden)
Nu gaan ze niet meer vechten, maar Anouar blijft een dominante 'sukkel' en Macy is nu heel onderdanig.
Maar ik vind dat ik bepaal wat er gebeurd, dus als ik bij Macy wil gaat Anouar maar lekker aan de kant. Dat geeft wel eens gedoe. Meestal loop ik hem gewoon voorbij en stuur ik hem aan de kant als hij in de weg staat. Een enkele keer wil hij gewoon niet aan de kant en kijkt hij me boos aan. Dan treed ik toch wel op. Niet door hem een mep te geven, maar door met grote passen met de borst vooruit en hem recht aankijkend op hem af te lopen. Als hij dan nog steeds niet aan de kant gaat kan hij een beuk krijgen. Dan heb ik hem toch al vaak genoeg gewaarschuwd.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:24

Ik denk dat de rangorde nu zo is: 1. de Ijslander 2. jij en 3. de nrps-er, dat merk ik op omdat de ijslander niet voor jou uit de weg gaat, terwijl dat wel zou moeten tenslotte ben jij de leider.
Jij bepaalt wie er als eerste uit het land gehaald wordt, dat het een drama is geworden heeft niet te maken met de rangorde tussen de paarden maar met de rangorde tussen jou en de ijslander, ik zou met de ijslander aan de gang gaan met grondwerk of freestyle.
Ik heb hier ook een dominante en een ondergeschikte merrie, die beide lief hinniken, maar ik wissel het af met binnen en buiten zetten en dat gaat verder prima.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 09:23

garny95 schreef:
Ik denk dat de rangorde nu zo is: 1. de Ijslander 2. jij en 3. de nrps-er
Bijna goed. Uit eigen waarneming heb ik zelf de conclusie getrokken dat de rangorde als volgt is:
  1. IJslander
  2. NRPS'er
  3. TS

Overigens hielp mijn, vanwege de ca. 100 meter die er tussen zat op luide toon geroepen, advies: "Geef d'r dan een ros voor d'r kop" uitstekend: het geëikel was, toen ze dat deed, meteen afgelopen.

't Is nu eenmaal een paardje dat in de omgang met TS af en toe wat grotere hulpen nodig is gaan hebben, om haar te helpen onthouden wat haar plek is. Als je die niet geeft omdat je dat 'sielugh' vindt, raakt ze in de war (wat ik persoonlijk nog veel 'sielugher' vind dan af en toe een beuk uitdelen, dat doen ze tenslotte onderling ook om elkaar te corrigeren) en dàn is ze idd. wel zo dominant dat ze denkt: "als ik geen leiding krijg, dan ga ik 'm wel geven." Uitermate natuurlijk gedrag, maar in de omgang met mensen wat minder gewenst.

De enige oplossing die structureel soulaas zal bieden voor deze problematiek - die niet alleen met de IJslander speelt, maar (welliswaar in iets mindere mate) ook met de NRPS'er - is als TS leert zich dmv. haar lichaamstaal tov. haar paarden als leider te gedragen. Nu met ze gaan grondwerken, freestylen, Parelli-en of hoe je het ook wilt noemen, zal er slechts toe leiden dat deze paarden nog meer bevestigd zullen worden in hun overtuiging dat zij de baas over TS zijn.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 09:36

Nee ben je gek, als Ts goede begeleiding krijgt gaat ze een heel eind komen met grondwerk. Alleen als ze haar emoties opzij kan parkeren en een wat zakelijkere relatie met haar paarden aangaat.
Ik ben ook wel van de schattig en lief hinniken, maar heb ondertussen ook wel geleerd dat een paard alleen wat heeft aan duidelijkheid en dat emoties en ons geknuffel behoorlijk kunnen vertroebelen. Ik zoek een middenweg, probeer duidelijk te zijn in omgang en werk en in de stal of met poetsen ben ik wel van de knuffel tot een bepaalde hoogte dan.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 09:40

garny95 schreef:
(...) als Ts goede begeleiding krijgt gaat ze een heel eind komen met grondwerk.
Als aan die voorwaarde wordt voldaan ben ik met je eens, dan kan grondwerk idd. wèl prima bijdragen aan het oplossen van dit probleem.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 09:45

hihi boos kijken is bij mij voldoende om iedereen bij het hek weg te krijgen, maar ik heb er in het verleden ook wel eens eentje een tik moeten geven omdat hij/zij echt dwars kwam voor staan... verder weten mijn paarden ook allemaal dat ze moeten omdraaien zodra ze de poort door zijn, zodat ik meteen achter hun kan sluiten...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 09:49

om terug te komen op de vraag van de Ts:

1. Ja en 2. Nee

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 07:49

Ik ben de kuddeleider en dat wil zeggen dat ze voor mij aan de kant moet.

Nu heb ik zo'n paard die vindt dat het hek van haar is.
Ik heb haar in het begin wel weggetikt. Op de borst net zolang irri tikken tot ze aan de kant gaat. Ik begon wel altijd eerst met lichaamstaal.

Tegenwoordig wijs ik haar aan de kant. Ze heeft snel door dat ik niet voor haar kom dan.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:09

Zolang de TS niet met haar lichaam duidelijk kan maken dat de ene op moet zouten, zou ik de confrontaties zeker niet opzoeken.

Wanneer de NRPS eruit moet, dan zou ik dus wel eerst de Ijs eruit halen, even vastzetten en dan de NRPS ophalen. Dan de Ijs weer terug.

Ondertussen werken aan duidelijkheid en je grenzen. Dan komt de dag dat je de Ijs weg kunt sturen en de NRPS mee kunt nemen.

Vraagjeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 15:32

Ik zou persoonlijk voor het wegjagen kiezen. Er is dan duidelijkere rangoorde waarin jij het hoogst staat. Maar, het paard slaan moet je niet doen. Het doel van leider zijn is dat het paard op je kan vertrouwen en daarom naar je luistert, zo, of anders maar niet. Ik vind alle hulpmiddelen overbodige spullen voor mensen die hun paard zelf niet aankunnen. Zweep dus erbuiten laten.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 15:36

Bedankt voor jullie antwoorden!

Gelukkig heb ik al een tijd freestyle les, dus lichaamstaal kan ik wel. En daar luistert ze meestal (niet altijd nog) wel naar. Maar in dit geval vindt ze het belangrijker om voor de andere pony te gaan staan. Belangrijker dan mijn hulpen. Vandaar het zweepje, waar niet mee geslagen wordt, maar mee wordt aangetikt.

Ik vroeg me gewoon af of ik de rangorde van de pony's aan moest houden. Of dat ik de hoogste rang heb en bepaal wie er als eerst uit gaat en dus een pony lager in rang voor mag laten gaan.

Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:40

Vraagjeeh schreef:
Ik zou persoonlijk voor het wegjagen kiezen. Er is dan duidelijkere rangoorde waarin jij het hoogst staat. Maar, het paard slaan moet je niet doen. Het doel van leider zijn is dat het paard op je kan vertrouwen en daarom naar je luistert, zo, of anders maar niet. Ik vind alle hulpmiddelen overbodige spullen voor mensen die hun paard zelf niet aankunnen. Zweep dus erbuiten laten.

En dat vind ik een domme opmerking. Hulpmiddelen zijn precies wat het zijn: hulpmiddelen.
Een halster is een hulpmiddel, een halstertouw ook. Een parelli stick is niet anders dan een eh.. oranje gekleurd zweepje met een stukje touw eraan, een leadrope gebruik je ook niet alleen om je paard vast te knopen.

En nu kan mijn merrie inderdaad na jaren prima zonder longeerlijn, halster, blijft gewoon voor de stal staan tot ik haar zadel en loopt los mee naar de wei e.d. Maar dat geld niet voor ieder paard. Je moet ze eerst iets leren. En die verhouding moet dan ook nog bevestigd worden. En daarvoor zijn hulpmiddelen heel handig. Een zweepje of een parelli stick meenemen om je paard weg te wiebelen of weg te tikken zachtjejs als je lichaamstaal niet direct effect heeft omdat het paard wat dominant is, is niet erg.

Smari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:08

Jennyxx schreef:
Bedankt voor jullie antwoorden!

Gelukkig heb ik al een tijd freestyle les, dus lichaamstaal kan ik wel. En daar luistert ze meestal (niet altijd nog) wel naar. Maar in dit geval vindt ze het belangrijker om voor de andere pony te gaan staan. Belangrijker dan mijn hulpen. Vandaar het zweepje, waar niet mee geslagen wordt, maar mee wordt aangetikt.

Ik vroeg me gewoon af of ik de rangorde van de pony's aan moest houden. Of dat ik de hoogste rang heb en bepaal wie er als eerst uit gaat en dus een pony lager in rang voor mag laten gaan.

Haha!

Zoals ik het zie, ben je nog niet zover dat je dus daadwerkelijk voldoende 'lichaamstaal' hebt wanneer je paard "niet altijd nog" reageert op je zoals het zou moeten doen. Waarin naar mijn mening vooral OOK het probleem schuilt is 'regelmaat'. Je schrijft zelf dat de IJslander voornamelijk als eerste opgehaald wordt, dus lijkt het me ook logisch dat die dan ook aanneemt ALTIJD als eerste gehaald te worden. Wanneer je dat doorbreekt en niet met de juiste lichaamstaal/overwicht duidelijk kan maken dat de IJslander héél per ongeluk die dag niet als eerste aan de beurt is, dan zou ik dus tot die tijd nog even flink dooroefenen.
Ik heb 8 IJslanders, ze willen allemaal zo snel mogelijk te eten krijgen, ik moet door de kudde lopen met een halve baal hooi onder mijn arm richting de ruiven. Er is er niet 1 die het waagt om een hapje te nemen voor ik me omgedraait heb en wegloop. Dat komt dan eigenlijk nog niet eens door mijn lichaamstaal, ik zie er niet uit met een halve baal hooi in mijn armen nl................... Maar een goed begin is echt het halve werk. Sterkte!!!!

Lacrymosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 18:08

Wij jagen ons paarden bij het hek weg door ons halstertouw zo rond te zwaaien in de lucht (als je begrijpt wat ik bedoel), dan loopt het paard normaal gezien wel een klein eindje weg en kun je je eigen paard uit de weide leiden.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 18:52

nou dat is ook een beetje freestyle toch ?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:30

Vraagjeeh schreef:

Halster en halstertouw dus ook maar erbuiten laten? Want als je echt de leider van je paard bent....... Duivel
En wat denk je dat een dominant paard doet als de subtielere signalen worden genegeerd? Juist: SLAAN!