Bitloos hoofdstel, niet goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk94

Bitloos hoofdstel, niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 15:03

Hoi hoi!

Ik ga dus waarschijnlijk zo'n bitloos hoofdstel kopen (dus zoiets als dr. cook enzo Knipoog )
Maar ik zag op de site paard natuurlijk dat dat juist druk OP de neus geeft ipv aan de zijkant..?
Klopt dit, en is het dan wel een goed hoofdstel?

Het ligt er natuurlijk wel aan hoe mijn pony reageert, maar ik vroeg me af of het nou echt zo 'slecht' is.

Alvast bedankt!

Kitsolu

Re: Bitloos hoofdstel, niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:11

Ik rijd met een variant op de dr. Cook en ik ben er niet tevreden mee.

Opzich discrimineert hij je teugelhulpen vrij goed, je moet er alleen even aan wennen, maar nu komt het probleem (bij mij), als ik mijn teugels aanneem of druk zet, sluit de teugel z'n kaak wel op en duwt hij wel, maar hij komt niet meer tot een release. Ik moet dus elke keer als ik iets gedaan heb naar voren leunen om die lijnen die onder de kaak kruissen los te trekken zodat er geen druk op het hoofd blijft staan. Ik heb er een keer een bijna ongeluk mee gehad omdat m'n paard er oncontroleerbaar door werd en dus gigantisch met mij aan de kletter ging!

Het kan zijn dat anderen er wel goede ervaringen mee hebben, maar als ik jou was zou ik voor een sidepull gaan, daar ben ik zelf ook naar opzoek.

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:41

Dat van die slechte release hoor ik wel vaker, maar daar integen zijn andere mensen er weer erg blij mee. Ik rij zelf met een side-pull , ideaal zeer duidelijk en toch vriendelijk.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:32

Ik heb inmiddels verschillende optomingen geprobeerd, waarbij ik de sidepull toch wel het fijnst vind. Van zo'n gekruisd hoofdstel vond ik de release inderdaad niet goed.
Tijdens ritten gebruik ik gewoon een neckrope of natural hackamore, voor het dressuurwerk de sidepull.
Ik heb de mijne als aparte neusriem aan mijn hoofdstel hangen, laten maken bij dierinpastel.nl
Lekker goedkoop ook, wel zo fijn als je gewoon wil proberen of het iets is voor jou en je paard Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:36

De release van een Dr. Cook en varianten daarop is inderdaad niet heel geweldig. Ik kan me voorstellen dat zo'n hoofdstel niet relaxed rijdt als je regelmatig ophoudingen wilt/moet geven.

Ik vind zelf een sidepull wel fijn.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:37

Ik heb het meer op een hackemore. Mijn paard vindt andere bitloze optomingen ook niet erg prettig en is daar minder goed op te rijden dan met hackemore Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:39

Oh ja, de hackamore! Daar rijd ik mijn verzorgpaard mee. Touwhalster was voor ons beiden niks, Dr.Cook ook niet en sidepull vind ik met buitenrijden niet veilig genoeg. Hij reageert nog niet altijd snel genoeg op zithulpen en dan moet ik wel eens een ophouding maken. Voor mijn pony vind ik een hack te heftig. Al rijd ik er wel heel voorzichtig mee hoor.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:47

@ RedPassion

mijn merrie reageerde met grondwerk wel goed op de Crossrope bridle, maar onder het zadel absoluut niet.

Bitloos hoofdstel heb ik een weekje mogen lenen van de eigenaar van de andere paarden die bij Skessa staan. Ze reageerde daar ook amper op en ik durfde er niet mee buiten te rijden, ondanks dat mijn merrie erg braaf is buiten. Had toch wat minder te zeggen.

Vandaag weer met hackemore gereden en dat gaat super. Lekker losse teugel en ze is alle kanten op te wenden. Echt heerlijk!!! Haha!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:01

Skess, dat bedoel ik, misschien ligt het wel aan de ijslanders Tong uitsteken

Ik heb ook een hackamore voor mijn ijslander, daar doet hij het super op omdat het zijn eigen keus is of zijn ruiter hem we of niet moet gebruiken. De sidepull gebruik ik voor mijn arabier die sowieso al heel gevoellig is voor hulpen en dat gaat super!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:04

Wat leuk hoor dat je ook een IJslander hebt. Zal even in je profiel spieken Knipoog

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 19:13

Allemaal bedankt voor de reacties! Lachen

Ik had ook al wat van die reacties gelezen van een slechte release inderdaad. Ik ga misschien toch maar voor een sidepull kijken, of zijn er nog andere tips?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:29

Ik ben ook zoek naar een andere bitloze optoming, ik heb nu het bitloze hoofdstel van de ruitersportshop, maar ik ben ook niet helemaal te spreken over de release.
En ik heb een haflinger die er nogal van houdt om de berm in te duiken voor een hap gras en hij weet dat hij dat kan doen met dit hoofdstel. Omdat ik wel graag bitloos wil blijven rijden zit ik nu ook te twijfelen over een hackmore, maar werkt dat niet erg hard in als hij zijn hoofd naar beneden rukt? Dat gaat met zo'n kracht dat ik af en toe de blauwe plakken van de pommel op m'n benen heb...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:31

Ik heb alles geprobeerd wat jullie vermelden in dit topic. Was over allemaal niet te spreken. Sidepull reed fijn, maar vind ik voor het fijnere werk weer minder, helaas...

Ik heb het PmP hoofdstel, zie www.paardenmetplezier.eu en die bevalt goed. Niks geen gedoe meer met slechte release of onduidelijke hulpen of teveel druk hier en daar. Heerlijk hoofdstel die mijn paard heel goed bevalt.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:53

Hackemore is zo hard en scherp als de ruiterhand.

Met losse teugels rijden en alleen ingrijpen wanneer het echt heel hard nodig is!

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:32

Nadya schreef:
Ik heb het PmP hoofdstel, zie http://www.paardenmetplezier.eu en die bevalt goed. Niks geen gedoe meer met slechte release of onduidelijke hulpen of teveel druk hier en daar. Heerlijk hoofdstel die mijn paard heel goed bevalt.

Wat is het verschil met een sidepull bij dit hoofdstel? (afgezien van de ring op de neus)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:44

_Skess_ schreef:
@ RedPassion

mijn merrie reageerde met grondwerk wel goed op de Crossrope bridle, maar onder het zadel absoluut niet.

Bitloos hoofdstel heb ik een weekje mogen lenen van de eigenaar van de andere paarden die bij Skessa staan. Ze reageerde daar ook amper op en ik durfde er niet mee buiten te rijden, ondanks dat mijn merrie erg braaf is buiten. Had toch wat minder te zeggen.

Vandaag weer met hackemore gereden en dat gaat super. Lekker losse teugel en ze is alle kanten op te wenden. Echt heerlijk!!! Haha!

Een touwhalster vind ik ideaal voor grondwerk en wandelen, maar met rijden kan ik er niet mee overweg.

Voordeel van de hackamore vind ik dat die gewoon duidelijk is. Ik krijg het idee dat het een nogal omstreden optoming is maar ik vind dat nogal onterecht. Je moet weten waar je mee werkt, maar ik vind dat dat voor elke optoming geldt.

@ Swift: Als je paard in 1 keer naar beneden trekt om te eten kan de hack wel even scherp inwerken, ja. Mijn verzorgpaard is trouwens net zo'n Haflinger Haha! Ik had hem het eten uit de berm aan de hand al afgeleerd (echt te irritant, en hij is gruwelijk sterk), dus hij heeft het met de hackamore nooit meegemaakt.
Probeer het voor te zijn en geef dan een ophouding. Dan is de boodschap hopelijk duidelijk. Zo niet, dan zal hij het toch echt even tegenkomen.
Ik zelf zou nooit een strenge ophouding geven, zeker niet met een hack, maar als ik alle teugelruimte geef en hij trekt zelf weg, dan is het toch even zijn eigen schuld en hoop ik dat hij er van geleerd heeft.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:38

Auky schreef:
Wat is het verschil met een sidepull bij dit hoofdstel? (afgezien van de ring op de neus)

Het hoofdstel sluit veel beter om het paardenhoofd en ik vind de neusriem veel fijner zitten bij mijn paard. Bij mijn sidepull had ik altijd een bontje om de neusriem. De communicatie is veel duidelijker dan bij een sidepull, wat handiger is bij verfijndere hulpen. Een sidepull is fijn voor recreatierijden en fijn als de 'knoppen' er al op zitten. Maar als je een jong paard beleert zoals ik doe, moeten de hulpen wel duidelijk doorgegeven kunnen worden. Dat miste ik bij de sidepull, waar ik toch een tijdje mee gereden heb.

De ringen zijn anders dan de ringen bij een sidepull, hoor. Is geen vergelijking met elkaar. Hierdoor komen de gevraagde hulpen veel duidelijker binnen. Wat wel zo is, is dat je bij dit hoofdstel nooit mag trekken, want dan trek je hem 'scheef'. Dus je moet alsnog goed rijden op je zit en je handen op de juiste manier weten te gebruiken (zachte handen hebben). Het tweede model schuift niet (ik heb model 1).

Ik gebruik voor grondwerk trouwens wel een touwhalster en niet dit hoofdstel (wat degene die ze aanbiedt wel doet). Ik gebruik de ring op de neusriem dus ook niet.
Mijn paard was een touwhalster al helemaal gewend en dat bevalt ons prima. Maar voor het rijden, gebruiken we nu deze bitloze optoming en ik moet zeggen (ik heb 'm nog niet zo lang) dat hij prima bevalt. Geen goedkope aanschaf, maar ja, liever iets waar mijn paard en ik blij mee zijn, dan dat gerommel wat we de laatste tijd hebben gehad met een aantal optomingen.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:56

Ik kom hier ook even binnenvallen. Rij zelf (nog) niet bitloos. Deels omdat ik een verzorgpaard heb en dan heb je het niet voor het zeggen qua optoming. Ik heb wel veel interesse in bitloos.

Heb de info van de site van paardnatuurlijk even doorgenomen en ik lees dat er bij veel bitloze optomingen toch nogal wat ruis is.

Zou het voor de release van zo'n cross-rope niet handig zijn om katrolletjes te gebruiken in plaats van ringen? Ik denk dat op die manier al een hoop verholpen is...
Heb het niet uitgetest in de praktijk. Wat denken jullie hiervan?

edit;
Mijn vader kwam net even voorbij en hij is vrij handig. Maar dat de release zo slecht werkt komt natuurlijk ook omdat er platte, leren teugels worden gebruikt. Als je van dat boottouw (touwhalsters) zou gebruiken "rolt" het veel beter natuurlijk. Dus het is ook zeker een kwestie van materiaal gebruik.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 07:29

@ Sigrid: Ik weet het, maar ik heb er ook al rondgenaaid leer, "touwhaltsertouw" enz mee geprobeerd, het is gewoon geen handig systeem.

Ik zweer bij de hackamore, hij is idd net zo hard als de hand van de ruiter. Als jij de hele tijd aan je teugels zit, werkt de hack scherp in. Als je van je teugels afblijft, voelt je paard niks. Kortom: hackamore alleen gebruiken als je hem nodig hebt en verder met een los teugeltje rijden. Je moet wel weten waar je mee werkt omdat hij erg scherp kan zijn, maar dat is met alle optomingen zo, ook die waar wel een bit aan zit.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 08:04

He Sigrid Lachen Leuk dat je ook bitloos wilt gaan rijden. Ik rij met een Dr Cook variatie en mij bevalt het prima Ja Ik vind die ruis enorm mee vallen, ik rij wel met vrij weinig teugeldruk moet ik zeggen maar ook als ik iets meer druk heb neemt die gelijk weer af zodra ik mn teugels weer losser laat. Ik vind dit hoofdstel heel erg goed geschikt voor zowel springen als dressuur.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 08:31

heiditjj schreef:
@ Sigrid: Ik weet het, maar ik heb er ook al rondgenaaid leer, "touwhaltsertouw" enz mee geprobeerd, het is gewoon geen handig systeem.

Hoe zwaar waren de teugels die eraan zaten? Ook dat is nl bepalend voor een goede release.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:42

@redpassion: Ik ben nu ook bezig om hem het eten af te leren, aan de hand gaat dit goed door hem af te leiden (hij doet het namelijk alleen af er een fietser ofzo voorbij komt) maar onder het zadel werkt dit niet. Ik vind een hackmore alleen misschien wat te...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:45

Volgens mij zijn jullie verschillende benamingen op een foute manier door elkaar aan het gebruiken.

Even ter verduidelijking :

Dit is een CRB ofwel Cross-Rope-Bridle :

Afbeelding

Lijkt in eerste instantie op een touwhalster maar is net iets anders geknoopt waardoor je wel de goede rem hebt van het touwhalster , maar OOK een goede discriminerende links- en rechts-sturing. Dit werkt echter alleen goed als het geheel netjes op maat geknoopt en goed om het hoofd van het paard gehangen wordt. De mensen waarbij de CRB niet fijn werkt hebben vrijwel altijd een exemplaar gehad dat niet goed om het hoofd van het paard zat.
Ik zie dat regelmatig langs komen op internet , helaas.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dit is een Dr. Cook / Bitless Bridle model met keelriemen die kruisen onder de kaak , in dit geval de uitvoering van Barefoot :

Afbeelding

Leuk ding dat voor veel mensen en paarden goed werkt , maar vanwege het eigen gewicht van de teugel zal er altijd een samentrekkende beweing zijn , en er is niks dat de riempjes weer "open" trekt...daardoor is de release niet echt ideaal.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

En als laatste het "Ruitersportshop-model" met gekruiste riempjes onder de kin , in dit geval het InnovaTack model :

Afbeelding

Heeft eigenlijk hetzelfde probleem als die hierboven.

Verder heb je bij een sidepull dat hij niet betrouwbaar is als je eens goed remmend door moet komen , of als het paard het hoofd omhoog gooit.
Mijn favoriete optomingen zijn dan ook de CRB en de S-hack. Omdat de hack met lange scharen en die met korte scharen overal tegenaan butsen als ze bvb. grazen of even het hoofd langs het been willen halen , en heel irritant tegen de mondhoeken van het paard wiebelt de hele tijd.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:50

Daar moet wel bijvermeld dat de versie van de ruitershop (die ik overigens zelf ook heb) een soort 'namaak' is van de originele Merothneusriem. Die neusriem heeft een plaatveer bovenop de neus die terugveert na een ophouding. Die heeft dus wél een goede release.

Als je (zoals in mijn geval) goede stuur-stop-aanleunresultaten hebt met het ruitershophoofdstel, maar de release te weinig vindt, kun je eraan denken om een originele merothneusriem aan te schaffen. Deze zijn wel redelijk prijzig (rond de 80 euro)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:05

met mijn voormalige anda reed ik buiten op een hackemore
maar als we gingen dressuren met een dr coock systeem
daar deed hij het heel erg fijn op !

mijn huidige pony vanalles geprobeerd
maar die is het gelukkigst met een side pull

de shetter loopt met een biothane kruislinks systeem weer het beste

met een touwhalster kon ik met mijn anda echt niks
meer bereiken dan een paard in paniek
hij vond het helemaal niks

bij de huidige pony werkt het erg goed
..met grond werk tenminste .. om te rijden
hebben we een te grote stuur en rem afwijking om veilig op
de weg te kunnen idem voor het CRB

ik ben bezig om te kijken of er voor de crossrope en kruislinks systeem een tegen druk iets te verzinnen is
ben al druk bezig met uit proberen