Heb zoekfunctie gebruikt maar kwam niet echt op wat concreets uit weer..
Nou zal even m'n vraag zo kort als mogelijk uit proberen te leggen

Ik verzorg een shetlandmerrie die dit jaar 20 wordt. Vroeger heeft ze - waarschijnlijk - een ongeluk met de kar gehad waarbij ze vast heeft gezeten (strak) en daardoor is haar snoetje wat scheef. Ze heeft er verder niet echt last van (tsja, ze eet niet zo snel maar dat is alles)..
'Probleem' wat het met zich meebrengt is dat ze eigenlijk geen bit in kan. Wat voor een dan ook, enkelgebroken, dubbelgebroken, stang.. D'r kaak is scheef (ene helft heeft ze normale lengte tanden, andere helft zijn ze maar halve lengte) en daardoor kan ze gewoon geen bit in. Nu rijden er soms kleine kindjes op (met iemand ernaast) en dat gebeurt op een stalhalster of op een touwhalster..
Nu is de bedoeling dat ik haar van de zomer aan de lange lijnen ga doen (niet voor de kar erna, dat kan niet, heeft andere reden) maar 't is eens wat anders dan wandelen, longeren of grondwerk dus goed voor de afwisseling die ze nodig heeft.. Maar.. Hoe te doen zonder bit?
Iemand suggesties? Ze is op zich prima op d'r 'neus te rijden' maargoed, sturen gebeurd nu vooral door wijken voor druk/neckreining en dat gaat aan de lange lijnen niet lukken.
Kaptoom is ook geen optie (verdraagt ze ook niet goed) en het is nu ook weer niet zo dat ik haar wil gaan dwingen om iets te doen omdat ik dat zo graag wil

Maargoed, ben benieuwd of dit mogelijk is!
Groetjes, Ilse
een CRB zou je kunnen proberen, maar ik betwijfel of dat beter werkt als een gewoon touwhalster.