goede boeken over NH

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HorsesWoman

goede boeken over NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 10:54

hallo ,

wat zijn nauw goede boeken over NH ?

En hoe heet dat boek over paarden karakters nauw precies ?
Want ik ben bijna jarig en ga boeken kopen .. Haha!

Kuusje Sanne

Cassidy

Re: goede boeken over NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:07

Natural Horse-man-ship van Pat Parelli, is tegenwoordig ook in het Nederlands vertaald.

Er zijn twee boeken over paardencharacters, een van Linda Tellington Jones en een van Klaus Ferdinand Hempfling, maar het beoordelen van een character op grond van een gezicht of hoofd vind ik persoonlijk nonsense en puur koffiedik kijken.

Ik zou, als ik jou was, het boek van Parelli doen.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 12:44

Cassidy schreef:
Natural Horse-man-ship van Pat Parelli, is tegenwoordig ook in het Nederlands vertaald.

Er zijn twee boeken over paardencharacters, een van Linda Tellington Jones en een van Klaus Ferdinand Hempfling, maar het beoordelen van een character op grond van een gezicht of hoofd vind ik persoonlijk nonsense en puur koffiedik kijken.

Ik zou, als ik jou was, het boek van Parelli doen.

Oke en ik koop denk ik ook : Paardenpersoonlijkheden van Klaus Ferdinand Hempfling , en een boek over t-touch van linda.. Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:47

Dan heb je iig de boeken over de paardencharacters te pakken ja.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:42

dat ttouch boek is ook behoorlijk zweverig, ik heb het hier liggen, maar het is niet mijn ding

Ik ben het met cassidy eens. Je kan beter aan de slag met Parelli dat is concreter. Bij Hempfling loopt je geheid vast.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:59

ik denk dat je min of meer je eigen methode moet ontwikkelen door allerlei boeken te lezen en daar hetgeen uit te halen wat voor jou en je paard het beste werkt.

Ik adviseer je dan ook om 'natuurlijk paardrijden' van Klaus Ferdinand Hempfling te lezen en zeker 'Het paard als partner' van Elma Middel en Marike Coverdale. De basis van Parelli en Tellington-Jones zijn ook erg geschikt.

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:04

heiditjj schreef:
ik denk dat je min of meer je eigen methode moet ontwikkelen door allerlei boeken te lezen en daar hetgeen uit te halen wat voor jou en je paard het beste werkt.

Mee eens, paard als partner is dan wel een goed boekje die kort de verschillende methoden bespreekt.

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:39

Als je een kant en klare methode wilt dan zou je parelli kunnen nemen.
Als je genoeg hebt aan woorden als: "Als ik met paarden omga ben ik vooral bezig met mezelf en niet met wat ik het paard vandaag allemaal ga leren" Dat is meer richting kfh
Dan heb je nog monty robberts met oa de join up.
Verder heb je nog verschillende andere namen als voest etc etc. Ltj vind ik niet zweverig, alleen het boek trok mij niet om de oefeningen te gaan doen, na een lesje ttouch gebruik ik het nu toch wel regelmatig. Als een pony bijvoorbeeld vasthoud in 1 schouder kun je deze wel een beetje losmaken, etc etc.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:42

Als je een Engelstalig boek hebben wilt, zou ik je ook het boek van Bill Dorrance en Leslie Osmond willen aanraden: True Horsemanship through feel.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:05

Mark Rashid's boeken mogen eigenlijk in geen enkel NH rijtje ontbreken Lachen

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 14:26

Arabesk schreef:
dat ttouch boek is ook behoorlijk zweverig, ik heb het hier liggen, maar het is niet mijn ding

Ik ben het met cassidy eens. Je kan beter aan de slag met Parelli dat is concreter. Bij Hempfling loopt je geheid vast.

Weet je de titel van dat boek ?
En op wat voorn manier is het zweverig ?

Want als het is van mijn hand heeft krachten opzo , dan hoef ik hem niet te hebben. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:31

Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind Hempfling juist heel erg interessant Lachen . Mijn eigen methode zit dan ook ergens tussen Parelli en Hempfling in (met vooral een hoop van mezelf). Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:34

sannekeee schreef:
Weet je de titel van dat boek ?
En op wat voorn manier is het zweverig ?

Want als het is van mijn hand heeft krachten opzo , dan hoef ik hem niet te hebben. Knipoog

De boeken van KFH zijn redelijk spiritueel getint. En dan bedoel ik dus alle boeken van KFH, ook dat van de charactertrekjes. Als je daar geen boodschap aan hebt, zou ik het niet aanschaffen. En zelfs als je redelijk spiritueel bent ingesteld, kun je er nog een hele kluif aan hebben.

Parelli begint op een veel lager niveau, begeleidt je stap voor stap. KFH stapt al op een dergelijk niveau in dat er veel zijn die op dat moment al de kluts kwijtraken, of niet al te lang daarna afhaken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:45

Natuurlijk Paardrijden van KF Hempfling. Is alleen nog tweedehands verkrijgbaar, volgens mij. Via BOL of anders via marktplaats ofzo.
Ik werk zelf erg met focus en energie met paarden en dat werkt prima. Maar goed, de een heeft dat van nature en de ander begrijpt er niets van.......... Dat kan..... Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:59

Idd, dat kan, en dat mag. Maar ik denk dat bijv. vragen naar de zin van het leven in het begin voor veel mensen helemaal niet aan de orde is, als ze een leerzaam boek over paarden en NH willen lezen. (KFH, de boodschap van de paarden) Die willen stap voor stap uitgelegd krijgen waarom een paard zo reageert zoals hij reageert en hoe je daar op in moet spelen. Een duidelijk programma volgen, met een recept dat voor iedereen werkt. En pas daarna kun je dingen van jezelf toevoegen of dingen uit een methode weglaten.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:12

Ik heb nog een dubbel exemplaar van grondwerk met paarden, misschien interesse?
Verder heb je ook nog chris irwin en nevzorov. Je kan alle kanten op. Er zijn ook heel veel dvd's verkrijgbaar.