[AR] [vraag] Zweepgebruik aanleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Thomas5

[vraag] Zweepgebruik aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 22:33

Hoi

Ik heb gisteren met hulp van een vriendin mijn bijna 12-jarige haflinger voor de kar gezet. Ik heb haar nu 3 jaar en als ik de vorige eigenaars mag geloven zou ze vroeger bij andere mensen 4 jaar voor de kar gelopen hebben. Dit zou nu al 4 jaar geleden zijn. Ik vond het best wel spannend Ja maar ze was superbraaf. Deze winter heeft ze al bomen gesleept en de commando's kent ze nog goed dus ik hoopte er wel op dat het goed ging gaan Knipoog

Na een kilometer er naast stappen allebei is mijn vriendin op de bok gaan zitten en ik er nog 2 km naast gestapt. Daarna ben ik er bij gaan zitten en hebben we een mooi ritje gemaakt. Echt superleuk! Haha! Pling

Maar nu komt mijn vraag, toen ik even stil bleef staan om een auto door te laten wou ze niet echt meer vooruit Tong uitsteken de kar bolde naar achter en ze had niet veel zin om écht te trekken.. Dus moest 1 van ons er naast gaan staan en haar zo terug vooruit doen gaan. Ik had geen zweep bij dus kon alleen mijn stem gebruiken maar ze wou effe rusten denk ik Lachen Het moest snel gaan want de auto wachte naast ons..

Nu ben ik van plan volgende keer een zweep mee te nemen, maar als ze die nog maar hoort gaat ze al vooruit.. ik ben bang dat ze te heftig gaat reageren. Bij het longeren gebruik ik mijn zweep niet meer want dan gaat ze alleen maar hard rennen Nagelbijten / Gniffelen ik heb nog nooit de zweep er bij gehad aan de lange lijnen (met oogkleppen op)

Hoe kan je het best aanleren dat de zweep er constant bij hangt en tegelijkertijd een ontspannen paardje hebben?

Alvast bedankt!

BlackDevils

Re: [vraag] Zweepgebruik aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 23:06

Door het te oefenen...
Je zou daarvoor een mentoestel kunnen maken met gewichtjes waar je het sturen en met de zweep kunt oefenen.

Het zou niet onverstandig zijn geweest er een ervaren iemand bij te halen voordat je aan de slag was gegaan. Je hebt zo te horen een super braaf paardje, het zou toch jammer zijn als je haar zou bederven...
Hoe weet je trouwens of je het tuig goed op maat hebt zitten?
Iemand op de kar laten zitten is erg onverstandig. Waarom dan niet zelf op de kar en die andere er naast? Lijkt me veel logischer.

Succes!

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 12:59

Ik weet wel wat ik doe hoor. Knipoog
Ik heb zelf al 1 van mijn shetlandertjes beleerd voor de kar en heb daar ook al mee op straat gereden. Het tuig zit goed, heb enkele gaatjes laten bijmaken hier en daar zodat het volledig past.

Waarom ik niet eerst zelf op de kar ben gaan zitten is omdat mijn paard MIJ overal volgt en mij ook kent. Alles ging prima. Lachen
Ik bestuurde haar nog, dus mijn 'groom' deed niks met de teugels. Daarna hebben we even verwisseld dus ik op de bok en zij er naast en dan ben ik begonnen met het besturen van op de kar.
even een foto ter illustratie:
Afbeelding

Dat ging goed dus dan is ze er bij komen zitten en hebben we nog een mooi ritje gemaakt Knipoog

Ik vroeg eigenlijk hoe ik mijn paard aan de zweep kan laten wennen.. Dit zal ik dus best op de grond oefenen tot ze er niet meer bang van is.
Als we nog een keer gaan mennen (normaal nu, maar het regent Boos! ) zal ik iemand foto's laten maken. Ja

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 05:54

Je moet gewoon oefenen thuis aan de lange lijnen met de zweep. De pony moet de zweep gewoon accepteren. Wanneer een pony geen zweep accepteerd, is het ook niet geschikt om mee te mennen. In sommige situaties heb je gewoon beslist een zweep nodig bijv bij het achteruitkomen van de pony en er staat een auto achter of de kar schaart. Dan kan je 6 groomen in de kar hebben maar die zijn allemaal te laat. Op dat moment moet je hem gewoon met een tik van de zweep vooruit drijven.

rebelshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:30

Laat je pony veel kijken en snuffelen aan de zweep. Ze moeten leren dat die zweep er niet alleen is om een tik mee te krijgen.
Ik liet meestal snuffelen en ging daarna mijn paard ermee aaien en over haar benen strijken. Na een paar dagen kon de zweep mee op de wagen. Succes

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:32

Paard gewoon aan de muur vast zetten, even laten kijken, er gewoon op leggen en dan er gewoon mee aaien. Leren ze snel genoeg!

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 16:18

Hmm ik heb daarstraks even de zweep mee genomen naar de paddock en ze ging meteen rennen van zodra ze de zweep zag.. Ik ga proberen als ik haar vast houdt, haar te laten wennen aan de zweep. Bedankt voor de tips !