Bang voor mannen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaretto27

Bang voor mannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 20:45

Hallo,

Ik weet niet of het hier goed staat, anders moet het ff getemd worden Bloos

Ik heb sinds kort een nieuw paard die ik mag gaan uitbrengen voor mijn stage.
Het is een 2,5 jarige hengst (andalusier x kwpn).
Toen hij veulen was is hij 2 keer met het bekappen in het leven gesneden, door een mannelijke hoefsmid.

Nu is het probleem dus: hij is zeer bang voor mannelijke hoefsmeden. De hoefsmid van stal is nu 2 keer bij hem geweest, maar als het paard hem ziet aankomen schiet hij meteen in de stress en vertoont vluchtgedrag. Hij staat echt helemaal onder spanning en dat blijft hij ook tot dat de hoefsmid naar huis gaat. De geluiden van het bekappen en het beslaan van andere paarden geeft bij hem heel veel stress en spanning.

Ik zit hier wel een beetje mee, omdat ik, als hij beleerd is en doorgereden is, met hem wedstrijd wil gaan rijden en dan zal hij toch op ijzers moeten. En aangezien 95% van de hoefsmeden man is, zou ik jullie willen vragen om tips?

Hoe kan ik het vertrouwen, of eerder gezegt hoe kan de hoefsmid het vertouwen terug winnen van het paard?

Ik zat er ook aan te denken om evenementen in de gaten te houden waar ze probleem paarden zoeken, maar ik weet niet of dit wel een probleem is wat iemand zomaar kan oplossen. Het heeft na mijn idee te maken met het vertrouwen terug te winnen van het paard.

Iemand tips of ideeen?

Alvast bedankt!

RianneH

Re: Bang voor mannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:50

Hmm..

Ik kan je een bekapper aanraden hier in friesland met ongelovelijk veel rust en geduld met paarden. Wanneer ze bij mij wat lopen te klieren, tilt hij zonder problemen een voetje op.
Verder bekapt hij alleen (natuurlijk) maar je kan het gebruiken in het overgangsproces. Ijzers zijn niet persé nodig Knipoog Maar dat moet je verder zelf weten natuurlijk.
De bekapper is geen brede, grote man, geen hele zware stem en heel erg rustig. Plus niet duur Knipoog

Wil je daar mee over weten, pb maar Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:06

2,5 jarig paard uitbrengen??? hmz. lekkre stageplk. daar leren ze je goede dingen aan... ahum :s

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:18

Veel met mannen in aanraking laten komen, stillaten staan een man er naartoe laten komen, weer weg wel zo doen dat hij net niet weg loopt, net zo lang tot hij hem bijna kan aanraken kan een kwartiertje duren, niet naar de ogen laten kijken, aan beide zijden trainen.
Dan aanraken, daarna laten aaien.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 08:07

ikenindi schreef:
2,5 jarig paard uitbrengen??? hmz. lekkre stageplk. daar leren ze je goede dingen aan... ahum :s

Sorry hoor, maar om deze reactie's heb ik niet gevraagd volgens mij.
En als je zelf even logisch nadenkt mag je pas met een 3 jarige starten in de B, dus ik ga echt niet een 2,5 jarig paard al rijden hoor! Dit doen we pas als hij 3 is!

De rest bedankt voor de tips.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 08:12

^^ Moet hij niet eerst ingereden worden dan. Bloos

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 08:20

kun je niet proberen om een vrouwelijke hoefsmid te vinden dan? als ie daar dan wel aan kan wennen, wil het later met een man misschien ook wel weer. en hoe is ie verder met mannen dan? zijn alle mannen eng of alleen de hoefsmid, want dan kun je eens een man vragen om wat vertrouwen te te winnen, hem borstelen, wandelen en voetjes optillen, hoeven uitkrabben enz.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:08

hij ziet er best wel rustig uit het, beste omgaan met hem net zo als hij er bij staat, klein houden schouders laten hangen, traag naar hem toe en weer weg lopen, iemand langs laten lopen, om hem heen, spelen met een zakje, aanraken er mee desnoods er mee borstelen, gekke dingen doen en, diep in en uit ademen.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 13:20

Kan de hoefsmid niet elke keer als hij op stal komt je paard gewoon even een aaitje komen geven en als dat beter gaat, zomaar even een hoefje uitkrabben.

En ja, dat werkt echt. Ook geen hoefsmid of dierenarts die bij mijn paard kon komen, paard sloeg doodsangsten uit en was gewoon levensgevaarlijk. Mijn paard heeft de dierenarts een paar keer privé gezien, keertje op gereden. En warempel, zij mag mijn paard nu ook aanraken als ze als dierenarts komt, de hoefjes bijwerken en dat alles met een relaxed paard! Het is waarschijnlijk wel de enige DA die veilig bij mijn paard kan komen, maar beter als geen enkele...

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:38

JacLoVesGer schreef:
Hoe kan ik het vertrouwen, of eerder gezegt hoe kan de hoefsmid het vertouwen terug winnen van het paard?

Ik zat er ook aan te denken om evenementen in de gaten te houden waar ze probleem paarden zoeken, maar ik weet niet of dit wel een probleem is wat iemand zomaar kan oplossen. Het heeft na mijn idee te maken met het vertrouwen terug te winnen van het paard.

Iemand tips of ideeen?

Alvast bedankt!

Neem hem maar een keer mee naar ons, dan laten wij zien hoe we het aan zouden pakken en kun jij thuis verder oefenen?

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:42

Je hebt niet perse ijzers nodig hoor om wedstrijden te starten Tong uitsteken Maar dat lost het probleem natuurlijk niet op, hij zal toch bekapt moeten worden.. Gaat het met veel geduld ook niet over? Of misschien los in de bak terwijl ze daar naast een paard bekappen, dan kan hij het goed bekijken en toch rennen, misschien komt hij er dan achter dat het geen nut heeft? Ja ik weet hetook niet hoor, verzin hier ook maar iets! Iig veel succes ermee!