Overstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjippeltje

Overstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 22:45

Hoi!

Ik zou graag wat vriendelijker gaan willen rijden enzo met mijn paard.
Ik bedoel met touwhalsters enzo.. Ik zoek er altijd al veel info over op, maar ben nog nooit echt begonnen..
Dat komt omdat ik neit weet hoe/waar.
Wie kan helpen om in kleine stapjes steeds vriendelijker te worden?

Ik zal zeggen waarmee ik nu rijd:
Een dressuurzadel (Zat al bij paard), met dressuur dekje eronder van horsepro..
Een hoofdstel met een dubbelgebroken bit, met van die ringen die je helemaal kan doordraaien:
http://www.4yourhorse.eu/popup_image.ph ... 61e2ccb9d3
Die..
En peesbeschermers aan voorbenen omdat ze die aantikt..
Verder heeft mijn moeder een thiedemanteugel gekocht, omdat ons paard heel sterk is.
Ik vind het eigenlijk een beetje te veel, en zou liever zo min mogelijk tuig gebruiken, gewoon dat mijn paard zich wat vrijer voelt.
Wie kan tips geven, om langzaam 'vriendelijker te rijden'?

Alvast bedankt Lachen

Anoniem

Re: Overstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 11:33

Goede communicatie is het belangrijkst, en de eerste stap daarvoor is meestal grondwerk. Werken met lichaamstaal en subtiele signalen. Als dat op de grond werkt kan je het uitbreiden naar onder het zadel.

Ik vind dat het niet zozeer om de middelen die je gebruikt gaat, maar vooral om hoe jij je paard benaderd. Vanuit de visie van het paard, of van jou? Persoonlijk gebruik ik dan het liefst zo min mogelijk poespas op en om het lijf van mijn paard, maar 'vriendelijker' worden (zoals jij beschrijft) zit hem vooral in je benadering.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 11:37

Idd het meeste werk, zit in het grondwerken met je paard, En ze moeten leren om te wijken voor druk. Dat is de basis!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:01

Ik ga met het bovenstaande mee. Lekker gaan grondwerken; google eens op 'Klaus Ferdinant Hempfling', 'Pat parelli', 'Alexander Nevzorov' en 'Monty Roberts' en dan kom je al een heel eind. Vandaaruit kun je je kennis over grondwerk en rijden zonder poespas verder uitbreiden. Op youtube kun je met deze namen ook ontelbare filmpjes vinden.

Zo ben ik ook ooit eens begonnen en nog altijd rijdt ik mijn paard gewoon met bit en dressuurzadel, maar ik kan ook prima zonder zadel en met touwhalster rijden. Het is vooral de manier van omgaan met je paard wat telt.

Sjippeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 21:39

Is grondwerk hetzelfde als vrijheidsdrssuur???

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:18

Beste tip die ik je kan geven: neem goede les. Dat is zeer paardvriendelijk en dan heb je extra zaken als thiedeman en peesjes niet meer nodig.
Probleem is alleen dat goede les niet zo gemakkelijk te vinden is.
En nee, grondwerk is niet hetzelfde als vrijheidsdressuur. Vrijheidsdressuur is wel een vorm van grondwerk. Grondwerk is eigenlijk alles wat je doet als je niet op je paard zit, dus ook bijvoorbeeld het uit de stal/wei halen.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 23:09

een goede communicatie is belangrijk. De meeste problemen met paarden komen voort uit slechte communicatie en verkeerde afspraken. Als jouw paard sterk is en je gaat steeds harder trekken, dan moet je steeds harder gaan trekken voordat je paard gaat stoppen. Je zult dan met grondwerk en stemgebruik nieuwe afspraken moeten maken. Hoe subtieler de hulp, hoe subtieler de communicatie. Grondwerk is alle contact dat je vanaf de grond hebt met je paard.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:23

vrijheidsdressuur is meer clickertraining met grondwerkelementen

Ik raad je aan om je te verdiepen in natural horsemanship, om het overbodige tuig af te kunnen schaffen. En peesjes heb je neit meer nodig als je je paard natuurlijker huisvest en op de juiste manier (laat) bekappen