Pony schopt naar mensen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hinke

Pony schopt naar mensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 00:34

Eerst even voor de duidelijkheid: ik ben geen natural en ik doe niet aan natural horsemanship Knipoog , maar ik vraag het liever hier omdat mensen hier niet meteen roepen dat ik een vals paard heb Bloos en er hier wat meer over nagedacht wordt.

Ik heb sinds juni vorig jaar een haflinger merrie van nu 3 jaar (http://www.youtube.com/watch?v=rZVowS4tVys). Het is een schat van een paard, maar af en toe een beetje lomp.
Ze staat op een stal waar de pensionklanten zelf de paarden in diensten binnen en buiten zetten. Nu kwam ik vandaag op stal omdat het mijn beurt was. De mensen die samen met mij binnen zetten waren al bezig, en 1 van hen zat helemaal onder de modder... Mijn haflinger had haar geschopt! Huilen
Ik was er zelf niet bij maar het schijnt dat Ankie zich losgerukt heeft en gericht naar achter heeft getrapt. Ze had het er nog over dat ze een methode van Emiel Voest aan het proberen was (iets met ruimte geven) maar ik weet niet of dat iets uitgemaakt heeft.
Het schijnt dat ze vorige week ook al eens geschopt heeft naar iemand (niet raak)!
Ik ben geen paarden gewend die mensen schoppen, en ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen. Ze heeft mij nog nooit geschopt en ik ben daar eigenlijk ook niet bang voor (als ik haar mok insmeer zit ik gewoon op mijn knieen bij haar achterbenen), maar ze moet natuurlijk ook niet andere mensen schoppen.
Ik wandel 3 of 4 keer per week met haar, aan een monty roberts halster. Dan loop ik naar de bak of langs druk verkeer: ze is dus wel veel in handen.
Ik moet nu de komende tijd 2 keer per dag zelf mijn paard binnen en buitenzetten maar dit is eigenlijk niet te doen...
Heb ik nu een onbetrouwbaar paard? Waarom doet ze dit? En wat doe ik er aan? Heeft iemand hier ervaring mee?

Waratje

Re: Pony schopt naar mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:11

Zorg dat je een keer ziet hoe andere mensen met je paard omgaan, vaak hebben de mensen hier of daar een aanwijzing nodig en gaat het daarna wel goed. Als ik iets geleerd heb op pensionstallen is het niet af te gaan op verhalen van een ander, zorg dat je zelf ziet wat er gebeurt zodat je daar passende actie op kunt nemen.

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:48

Ten eerste; mensen moeten niet dingen gaan uitproberen op jouw paard! Daar moet jij over ingelicht worden. Een methode als Emiel Voest moet wel langzaam opgebouwd worden. Als een vreemde dan iets verwacht van het paard waar het totaal geen kennis van heeft, kan je misschien verwachten dat het jonge paard er niks van begrijpt. Misschien ligt hier wel de oorzaak?
Ankie is niet agressief en kwaadaardig ingesteld. Ze is wel jong en jolig... hoeveel jonge paarden rukken niet het halstertouw uit je hand als ze een grote wei voor zich zien? Hoeveel jonge paarden trekken daarna niet meteen een sprintje en geven enthousiast een bok?
Naja, ik begrijp dat dit geen antwoord is op je vraag.. je moet je alleen sterk afvragen of het woord 'geschopt' terecht is! En of het ook daadwerkelijk OPZET van het paard geweest is! Iemand een gebroken been slaan, vind ik heeeel wat anders dan met haar hoef langs je been schaven...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 01:15

Ruimte geven? Bij een jong paard? Lekker touw laten vieren zodat ze zich om kan draaien en de persoon met de achterbenen kan raken?

Als iemand niet weet hoe je paard in elkaar steekt, of niet voldoende kennis in huis heeft om dingen op te lossen, moet hij er geen NH methodes op loslaten. In dit geval ligt de fout bij de mensen die met Ankie om zijn gegaan. Als jij de leadrope kort genoeg houdt om als het noodzakelijk is, het hoofd van het paard naar je toe te halen (want dan kunnen zijn achterbenen je niet raken) dan hoeven dergelijke dingen niet voor te komen.

Fout ligt dus bij de mensen die Ankie uit het land hebben gehaald, en niet bij het paard zelf. Je paard is NIET vals!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 09:37

Cassidy: daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. Ze had die methode het ook nog eens van iemand anders gehoord, dus misschien heeft ze ook maar de helft gehoord. En dat ze naar die methode greep laat eigenlijk al zien dat ze zelf niet precies wist hoe ze het moest doen... Dat kan natuurlijk, maar dan had ze dat gewoon moeten zeggen en Ankie door mij laten binnenzetten zoals was afgesproken. Ik kwam maandag als een gek aangefietst, een paar minuten te laat (maar ik moet ook 11 kilometer fietsen), speciaal om ankie en andere paarden binnen te zetten en dan is zij er al mee bezig terwijl ze wist dat ik kwam...

Shadowfax: bedankt voor je steun Elina Knipoog Renee (staleigenaar) ging nadat het gebeurd was meteen iedereen rondbellen om te zeggen dat je met Ankie heel goed op moet passen omdat ze zo levensgevaarlijk is en schopt Verward en dat ik voortaan zelf haar moet doen... Eigenlijk weet ik wel dat er met Ankie echt niks mis is, ze is nu makkelijker dan ooit. Maar je schrikt toch wel even. Ik denk idd ook dat Ankie gewoon een beetje onbezonnen in de lucht bokte, wel in haar richting, maar niet met de bedoeling haar te raken. En idd had ze die methode eerst even bij haar eigen paard kunnen uitproberen Tong uitsteken Maar goed, het blijft natuurlijk wel rot voor haar en ik voel me er ook wel een beetje schuldig over, zo'n trap doet gewoon heel erg pijn.

Waratje schreef:
Zorg dat je een keer ziet hoe andere mensen met je paard omgaan, vaak hebben de mensen hier of daar een aanwijzing nodig en gaat het daarna wel goed. Als ik iets geleerd heb op pensionstallen is het niet af te gaan op verhalen van een ander, zorg dat je zelf ziet wat er gebeurt zodat je daar passende actie op kunt nemen.

Ik denk niet dat mensen op stal dat gaan waarderen Clown Ze zijn bijna allemaal ouder dan mij en zouden zich nogal beledigd voelen als ik ga vertellen hoe het moet.
Ik heb heel af en toe wel eens gezien hoe ze meeloopt met anderen en dan zie ik niet echt iets raars. Maar als ik dan hoor hoe vaak ze er 'vandoor gaat' en zich lostrekt... Ze heeft zich bij mij nog nooit losgetrokken.

Ik heb gisteren en vanochtend haar zelf binnen en buitenzet, en er is gewoon echt níks aan de hand met haar. Maar iedereen heeft nou besloten dat ankie gevaarlijk is dus moet ik 2 keer per dag 11 kilometer heen en 11 kilometer terug reizen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 11:53

Ik vrees dat je stalgenoten hebt die geen idee hebben hoe je met een jong paard omgaat. Je moet gewoon continu opletten wat het paard doet, belonen wat goed gaat en direct corrigeren wat niet goed gaat. Aan de ene kant is het heel vervelend voor je dat je stalgenoten haar nu niet meer buiten of binnen willen zetten, aan de andere kant hou je de opvoeding zo tenminste consequent. Misschien kun je met een stalgenoot die wel met haar overweg kan iets regelen dat je niet 2x per dag hoeft te komen?
Of zoek een stal waar ze meer kennis in huis hebben, want zo te horen heeft je stalbaas ook niet heel veel idee ervan. Juist nu is het van belang dat dingen goed gaan, ze zit nu in een fase dat ze heel veel leert, dan is het beter dat ze goede dingen leert en niet verkeerde.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:10

Een ding is zeker... als iedereen te horen krijgt dat anky gevaarlijk is, zullen ze haar ook zo zien en dat zal anky merken als toch iemand anders met haar omgaat (iemand die dan dus bang voor haar is) en dat kan natuurlijk minder gewenst gedrag in de hand werken.
Dus in die zin is het beter als je het zelf doet of idd iemand die met haar overweg kan, maar dat is dus niet makkelijk.
Verder ben ik het met anderen eens dat iemand anders niet een methode met jouw paard moet uitproberen. Dat kan met je eigen paard, maar niet met het paard van iemand anders.

Een rotsituatie maar net als de rest denk ik niet dat het aan je paard ligt. Jammer dat er zo op wordt gereageerd. Een goede stalhouder zou de situatie goed bekijken en helpen. Misschien idd toch op zoek gaan naar een andere stal of iemand die anky regelmatig buiten kan zetten zonder bang te zijn. Succes

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 15:17

Liljebo: Dat is waar, iedereen vind haar nu vreselijk gevaarlijk. Ik ga gelukkig over 1 of 2 weken naar een andere stal (deels ook vanwege dit) dus dan is mijn probleem gelukkig weg.
Er zijn wel 3 mensen ofzo die geen problemen met haar hebben, zij helpen mij gelukkig af en toe.
Waratje: ik ga idd weg bij deze stal. En wat je zegt, je moet ankie gewoon met een half oog in de gaten houden. Als ze een drafpas maakt geef je een ruk aan het touw en dan is het goed.

Hoe dan ook: iedereen vind haar steeds gevaarlijker worden Clown Ze geloven ECHT dat ankie gericht schopt naar mensen, ze zou al naar 4 mensen "geschopt" hebben. Dat gebeurde dan altijd als Ankie zich los heeft gerukt of los in de wei loopt zien, maar blijkbaar begrijpen ze dan niet dat jonge paarden in de wei uit joligheid bokken, en dat je daar gewoon niet vlak achter moet gaan staan. Het is net als wanneer je een paard losgooit in de bak: iedereen weet dat je het paard eerst met zijn hoofd naar jou toe moet draaien, anders kun je per ongeluk een schop krijgen als ze meteen gaan bokken. GRRR Als ze gericht schopt naar mensen had ik dat zeker wel gemerkt, ik heb haar het meest in handen Boos! . Ik ben haar nu aan het longeren, en heb haar al een singel omgedaan: Als ze mij had willen schoppen had ze dat allang gedaan...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:17

Snel naar die andere stal Haha!
Een jong paard kan af en toe jolig uit de hoek komen en mensen zijn soms zelf zo dom met dat jonge spul Duivel

anouska4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 12:42

Ik zou niet weten wat je er aan moet doen, maar die mensen moeten niet bang voor haar (weeni of ze dat zijn) zijn want dan wordt een paard onzeker en gaat ie dus schoppen

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 22:35

anouska: ik ben er inmiddels wel zeker van dat ankie nooit gericht geschopt heeft naar mensen, en dat ze dat ook niet zal doen: ze heeft gewoon een heel goed karakter. Ik hecht te veel waarde aan wat anderen zeggen Knipoog
Ik ben godzijdank inderdaad weg bij die stal Go jij! Go jij! , dit is haar nieuwe plek: http://www.youtube.com/watch?v=CVwEt8BfacQ

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:41

dat jij dat paard nog hebt zeg!!!! Boos! Boos! Boos!
dat beest is levensgevaarlijk!!!!! Boos! Duivel

grapje Tong uitsteken nee hoor zo mak als een lammetje.... Dromen
edit: gewoon jong paard.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:22

hahaha ja inderdaad.
gewoon veel met haar doen (niet belasten!), een goede band met haar krijgen. lekker grondwerken, zodat ze meer respect voor je krijgt.

Brendos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:11

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 07:55

Hinke schreef:
anouska: ik ben er inmiddels wel zeker van dat ankie nooit gericht geschopt heeft naar mensen, en dat ze dat ook niet zal doen: ze heeft gewoon een heel goed karakter. Ik hecht te veel waarde aan wat anderen zeggen Knipoog
Ik ben godzijdank inderdaad weg bij die stal Go jij! Go jij! , dit is haar nieuwe plek: http://www.youtube.com/watch?v=CVwEt8BfacQ

Lijkt me een heerlijke plaats voor haar (en jezelf). Veel plezier op je nieuwe stal

Anke is trouwens een erg mooi paard.-

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 20:59

Dank je! Ze is inderdaad helemaal op haar plek daar! Ook geen mensen die zeggen dat ze haar zo gevaarlijk vinden Haha! .

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:04

Het dier is pas 3 jaar en vol energie. Die komt na een nacht op stal weer heerlijk buiten met vriendjes...ik denk dat het niet gericht is op mensen, maar gewoon joligheid en de mensen die haar buiten zetten geen idee hebben dat zo'n 3 jarige wel eens uit haar plaat kan gaan van blijdschap!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:07

Het kan zijn dat ze iets hebben gedaan dat jouw paard eng of verwarrend vind. Dan kunnen ze gaan slaan. ALs die mensen een andere methode gebruiken die jouw paard neit gewend is en zij dan in de stress raakt kan ze in paniek zich losrukken en slaan:).

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:14

Geloof mij...een 3 jarige doet gewoon dit soort dingen! Heeft niets met angst of wat ook te maken, alleen maar met leeftijd en een nacht op stal staan.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 21:16

Mee eens aerdenhout!

roxxiejjj: Tsjahh dat kan, maar ankie is een haflinger: ze is van nature niet zo gestressd. Ik geloof echt niet dat ze gericht geschopt heeft. Paarden bokken als je ze los laat: als ankie zich lostrok zal ze ook wel gebokt hebben, en zij stonden zij gewoon te dicht achter denk ik! Maar goed, ik heb nooit een probleem met haar gehad, en mijn nieuwe stalgenoten ook niet dus voor mij is het probleem opgelost Go jij! Go jij!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:18

Ik liep pas ook met een haflinger(eentje van 6) en die vond de muziek eng(er was braderie) je zag niks aan haar en ineens rende ze het erf af. Het kan dus altijd. Paniek en stress hoef je niet perse te zien.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:43

roxxxiejjj een braderie zal misschien stress geven en ook dat is dus te verklaren...iets nieuws en weg. Paard is een prooidier dus een vluchtdier. In geval van TS is het meer dat de mensen die haar buiten zetten er geen rekening mee houden dat ze een 3 jarige naar buiten doen die de hele nacht op stal heeft gestaan. Maar ook mijn paarden en pony's die al ouder zijn willen wel eens gek doen hoor na een nacht op stal. Het zijn en blijven paarden en daar moet je, ook al is je paard nog zo braaf, altijd rekening mee houden.