bitloos vragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

bitloos vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 09:20

hoi iedereen!

ik wil bitloos gaan rijden met mijn 4 jarige merrie, een fjordje.
de reden: ze is op ruim 3 jarige leeftijd ingereden, en ik heb altijd protest gemerkt van haar op het bit, vastpakken, linksom, hoofdschudden, ze loopt linksom erg zwaar op de hand met bit. Ik had een aantal bitten geprobeerd, maar geen enkele lijkt de beste. En omdat ik het idee heb dat ik haar alleen maar plaag met een bit, wil ik de overstap maken naar bitloos.

Ze is dus met bit ingereden. Nu heb ik een en ander gelezen over bitloos rijden, maar heb nog wat vragen.

-sturen: in princiepe wijken ze voor druk als je bitloos rijdt toch? Dus als ik linksom wil drijf ik met mijn rechterbeen, en leg de rechter teugel tegen de hals?

-maar als ik nou een volte wil rijden, en dat ze om mijn binnen been loopt, is dat dan niet verwarrend?

-wat is de beste manier om een jong paard het bitloos te leren, dus waar begin je mee?

alvast bedankt voor jullie antwoord!

Martje80

Re: bitloos vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 10:17

volgens mij had dit beter in het andere topic gestaan? mod?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 18:42

karev schreef:
hoi iedereen!

ik wil bitloos gaan rijden met mijn 4 jarige merrie, een fjordje.
de reden: ze is op ruim 3 jarige leeftijd ingereden, en ik heb altijd protest gemerkt van haar op het bit, vastpakken, linksom, hoofdschudden, ze loopt linksom erg zwaar op de hand met bit. Ik had een aantal bitten geprobeerd, maar geen enkele lijkt de beste. En omdat ik het idee heb dat ik haar alleen maar plaag met een bit, wil ik de overstap maken naar bitloos.

Waarschijnlijk heeft je fjordje last van haar gebit (wisselen). Laat de tandarts een keer langskomen voor controle. In de tussentijd is bitloos inderdaad een optie.

karev schreef:
Ze is dus met bit ingereden. Nu heb ik een en ander gelezen over bitloos rijden, maar heb nog wat vragen.

-sturen: in princiepe wijken ze voor druk als je bitloos rijdt toch? Dus als ik linksom wil drijf ik met mijn rechterbeen, en leg de rechter teugel tegen de hals?

-maar als ik nou een volte wil rijden, en dat ze om mijn binnen been loopt, is dat dan niet verwarrend?

-wat is de beste manier om een jong paard het bitloos te leren, dus waar begin je mee?

Voor een deel hangt het af van de bitloze optoming die je wilt gaan gebruiken. Onze jonge Welsh is ook gewoon met bit ingereden, had opeens problemen met het bit (waarschijnlijk ook iets met zijn gebit), hebben we (tijdelijk) een sidepull omgedaan en je rijdt er bijna net zo gemakkelijk mee verder. Dit is gewoon rijden met lichte aanleuning en sturen wordt normaal door de teugel ondersteund zoals je ook met een bit hoort te doen, dus niet met neckreining (teugel tegen de hals). Je moet sturen met je middelpunt en je aandacht, niet met je teugels en benen, die ondersteunen slechts.
Neem goede les, dan gaat het goed, neem slecht les en het gaat niet goed Duivel

Violaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 18:45

Maar bij een sidepull zitten de teugels onderaan vast dus het zou kunnen dat haar paard er dan niet zo goed op reageert, dus dan komt het neckreinen wel van pas, áls ie dat een beetje door heeft teminste Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 18:46

Violaaa schreef:
Maar bij een sidepull zitten de teugels onderaan vast dus het zou kunnen dat haar paard er dan niet zo goed op reageert, dus dan komt het neckreinen wel van pas, áls ie dat een beetje door heeft teminste Lachen

Nee, bij een sidepull zitten de teugels aan de zijkant.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 18:47

Met een sidepull zitten de teugels aan de zijkant vast, vandaar het woord SIDE-pull Knipoog
Crossrope zit het meer onder vast met een kruislings systeem, dr. Cook enz.
Touwhalster, bosal enz. zit eronder vast.

Violaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 18:48

Idd sorry! Dacht aan een Bosal Clown

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 09:43

ze is al bij de tandarts gewest, toen ze dik 3,5 was,toen had ze idd een wolfkies, en 2 wisseldoppen. ze gaan toch pas met 4,5 weer wiselen?

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 10:11

karev schreef:
ze is al bij de tandarts gewest, toen ze dik 3,5 was,toen had ze idd een wolfkies, en 2 wisseldoppen. ze gaan toch pas met 4,5 weer wiselen?

Mijn haflinger (vandaag 4 jaar) is ongeveer 3 maanden geleden naar de tandarts geweest. Ze had nog kiezen die aan het doorkomen waren, dit zou volgens de tandarts nog 2 twee a drie maanden kunnen duren.

Ik heb wel het idee dat ze nu weer begint met wissellen.

Ook ik wil graag een bitloos hoofdstel de keuze is groot en om ze nu allemaal aan te schaffen om te proberen.

Ik heb wel een goed gevoel over het PMP hoofdstel.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 19:23

Ik denk dat er nog meer aan de hand is. Schudden zwaar op een hand duid op een scheefheid probleem. Denk je is in dat ze niet enkel zwaar op je hand is maar ook dat ze haar linker voorbeen veel meer belast dan haar rechter voorbeen. Dit is een punt waar je aan moet gaan werken.

Ik verkoop het PMP hoofdstel wat hier al eerder genoemd is.
http://www.clerx.nl/jvdpoel/Bitloos%20hoofdstel.htm Is de link naar het hoofdstel met uitleg.

Het voordeel van bitloos rijden dat de paarden makkelijker ontspannen. Meer in evenwicht gaan bewegen en ruimer worden in hun gangen. Dit wel alleen als je geen constant druk houd op de teugels. Je lost het scheefheid probleem er niet mee op, maar het zou haar zeker verbeteren. Ook bitloos kun je dit scheefheids problemen oplossen. Het PMP hoofdstel is zeer geschikt voor rechtricht oefeningen bij het werken aan de hand. De ring op de neus maakt het dat het paard beter gaat nageven en zijn spieren meer ontspant en daardoor weer rechter word in zijn lichaam.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 14:51

Er is heel veel informatie te vinden op de site van http://www.bitloos.nl Ja daar kan je ook verschillende optomingen huren om uit te proberen

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:32

Ik geef les aan diverse bitloze combinaties en merk weinig dat hulpen "anders" dan anders gegeven zouden moeten worden. De basis (in welke discipline dan ook) is gewoon altijd hetzelfde.

Sturen vanuit je middelpunt (denk aan twee oogjes in je buik) en gewoon het scala volgen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:16

monya schreef:
Ik geef les aan diverse bitloze combinaties en merk weinig dat hulpen "anders" dan anders gegeven zouden moeten worden. De basis (in welke discipline dan ook) is gewoon altijd hetzelfde.

Dat is inderdaad ook mijn ervaring na de overstap op bitloos. Ik rij overigens met het Dr Cook systeem.