Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
karev schreef:hoi iedereen!
ik wil bitloos gaan rijden met mijn 4 jarige merrie, een fjordje.
de reden: ze is op ruim 3 jarige leeftijd ingereden, en ik heb altijd protest gemerkt van haar op het bit, vastpakken, linksom, hoofdschudden, ze loopt linksom erg zwaar op de hand met bit. Ik had een aantal bitten geprobeerd, maar geen enkele lijkt de beste. En omdat ik het idee heb dat ik haar alleen maar plaag met een bit, wil ik de overstap maken naar bitloos.
karev schreef:Ze is dus met bit ingereden. Nu heb ik een en ander gelezen over bitloos rijden, maar heb nog wat vragen.
-sturen: in princiepe wijken ze voor druk als je bitloos rijdt toch? Dus als ik linksom wil drijf ik met mijn rechterbeen, en leg de rechter teugel tegen de hals?
-maar als ik nou een volte wil rijden, en dat ze om mijn binnen been loopt, is dat dan niet verwarrend?
-wat is de beste manier om een jong paard het bitloos te leren, dus waar begin je mee?
Violaaa schreef:Maar bij een sidepull zitten de teugels onderaan vast dus het zou kunnen dat haar paard er dan niet zo goed op reageert, dus dan komt het neckreinen wel van pas, áls ie dat een beetje door heeft teminste

karev schreef:ze is al bij de tandarts gewest, toen ze dik 3,5 was,toen had ze idd een wolfkies, en 2 wisseldoppen. ze gaan toch pas met 4,5 weer wiselen?
daar kan je ook verschillende optomingen huren om uit te proberen monya schreef:Ik geef les aan diverse bitloze combinaties en merk weinig dat hulpen "anders" dan anders gegeven zouden moeten worden. De basis (in welke discipline dan ook) is gewoon altijd hetzelfde.