Mijn pony heeft vrij lange manen, waar ik in principe niks mee doe. Staart idem, die knip ik alleen wel regelmatig bij aan de onderkant om er voor te zorgen dat die niet op grond gaat hangen.
Ze heeft nu eindelijk een bos met vrij volle, lange manen. Als ik ze borstel (enkel met een zachte borstel) wordt het in de loop der tijd toch weer dunner en dat vind ik niet mooi
Ik hoopte dat anti-klit een oplossing was, maar daar kreeg ze jeuk van. Als ik er niks mee doe ben ik bang dat ze -net als haar moeder, daar heb ik dus te lang niks mee gedaan- 'dreadlocks' krijgt die ik er uiteindelijk uit moet knippen.
Dus de vraag; hoe onderhouden jullie de (lange) manen van je paard/pony?
En in het algemeen, omdat ik nieuwsgierig ben: Laat je de staart en manen gewoon groeien of knip/scheer/trek je ze (of gedeeltes)?
geen meisjesvlechtjes maar stoere hengsvlecht uiteraard
Manen kort ik nooit in; blijven ong. op dezelfde hoogte , al jaren!
) maar ik zie haar helaas maar 2 keer per week, dus ik wil die vlechten er ook niet in laten zitten. 
Gewéldig spul, echt waar! In gewone anti-klit zit een of ander siliconenspul, voelt ook zo vies aan, en dat maakt het haar broos en breekbaar. Maar CM voelt en ruikt echt heerlijk, het is ook goed getest zelfs voor gebruik bij mensen
Toen ik het rechtgeknipt had, hing de staart volgens de Britse mode ongeveer op de hak. Ondertussen lijkt het weer een normale lengte, maar de grond is nog een paar decimeter lager.
Ik kam ze heel soms. en nou maar blijven hopen dat ze gaan groeien