[AR] dressuurpaard of menpaard: gewoon beide!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

manie

dressuurpaard of menpaard: gewoon beide!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 22:55

Vanavond kwam ik op een Duitstalige site deze trainingskoets voor rijpaarden tegen, het ding heet de 'apeins'
Ik vind het wel interessant, als mennende-dressuur-muts Knipoog

Helaas voor de mensen die geen Duits kunnen lezen, ik heb geen zin het verhaal te vertalen, maar volgens mij is het goed te volgen.
Verder kan bokt het keurige Duitse wordt K-u-t-s-c-h niet onderscheiden van het ordinaire woord k-u-t.
Hierdoor staat er mogelijk vaak 'poedersuiker' in de tekst. Boktcensuur dus. Dit kun je uitschakelen in het gebruikerspaneel (weten veel mensen niet vandaar dat ik het even vermeld).

Die Krafttrainingskutsche apeins

Die Skala der Ausbildung ist das Grundgerüst aller klassischen Ausbildungswege, sie führt nach einer Gewöhnungsphase über die Schub- zur Tragkraft und damit zur absoluten Durchlässigkeit und höchsten Versammlung. Die einzelnen Komponenten der Skala bauen aufeinander auf und sind voneinander abhängig. Im Vordergrund stehen die Kommunikation zwischen Reiter und Pferd sowie die Beweglichkeit als eine der konditionellen Grundfertigkeiten. Diese Grundlagen sollten jedem Reiter vertraut sein.

Und doch gibt es ein wichtiges Kriterium, das in dieser Skala unberücksichtigt bleibt. Es ist die Kondition oder Athletik des Pferdes die hier fehlt. Erst wenn die Entwicklung und das Zusammenspiel der motorischen Fertigkeiten Ausdauer, Schnelligkeit und besonders Kraft bedacht und systematisch trainiert werden, kann maximale Versammlung und Sprungkraft erreicht und aus dem Durchschnittspferd ein athletischer Spitzensportler werden.
Afbeelding

Sportpferde aller Disziplinen, egal ob Springen, Dressur, Vielseitigkeit, Distanzsport oder Westernreiten brauchen, um die geforderten Aufgaben zufrieden stellend und ausdrucksstark lösen zu können in erster Linie Kraft und leistungsstarke Muskulatur. Und nur wenn diese Kraft optimal genutzt, koordiniert und auf den Punkt entfaltet werden kann, wird das Pferd zu Höchstleistungen im Stande sein

Afbeelding
Grundsätzlich wird Kraft durch die Belastung der Muskulatur mit relativ großen Widerständen trainiert.
Dies geschieht im Reitsport traditionell durch wiederholtes Reiten gleicher [versammelnder] Lektionen, Arbeit am Berg oder häufiges Springen. Diese traditionellen Methoden führen sicherlich irgendwann zum Ziel, sind in Dosierung und Wirkungsgrad jedoch ungenau und nicht beliebig steigerbar.

Dazu kommt, dass Gelenke, Sehnen und Bänder bei jeder Landung belastet werden, was auf die Dauer Verschleißerscheinungen hervorrufen kann. Dressurpferde dagegen, die sehr lange und konzentriert arbeiten müssen, werden psychisch stark beansprucht und sind auf entspannende Trainingspausen angewiesen. Das Training am Berg ist zwar hilfreich, lässt sich jedoch kaum dosieren und ist durch örtliche Voraussetzungen in seinen Möglichkeiten begrenzt.

Um Krafttraining präzise dosieren und gleichzeitig Nerven und Gelenke schonen zu können, entstand die Idee eines Krafttrainingsgeräts für Pferde, das alle Nachteile der herkömmlichen Methoden kompensiert. Dabei sollte das bewährte Prinzip des Zugwiderstands von der Leichtathletik auf den Pferdesport übertragen werden. Nach dem Vorbild des Zugwiderstandsschlittens [dieser war nicht zuletzt beim WM - Training der deutschen Fußballnationalmannschaft häufig im Einsatz] wurde die Krafttrainingskutsche apeins konzipiert, die es ermöglicht, der Bewegung des gerittenen Pferdes einen über Gewicht und Bremskraft regulierbaren Widerstand entgegenzusetzen.

apeins ist leicht zu bedienen, vielseitig und beinah überall einsetzbar. Die poedersuiker lässt sich problemlos in den Trainingsalltag integrieren, da sich Pferd und Reiter während der Trainingseinheit in einer relativ normalen Reitsituation befinden.

Afbeelding

Um die Entstehung potentieller Gefahrensituationen im Ansatz vermeiden zu können, wurde ap eins mit einem ausgeklügelten Sicherheitssystem ausgestattet. Sowohl der Reiter als auch der Fahrer ist in der Lage, die Stränge und damit die poedersuiker durch einen einzigen Handgriff vom Pferd zu lösen.

Zusätzlich zum täglichen Training arbeiten die Pferde zwei bis dreimal pro Woche etwa eine halbe Stunde in allen drei Gangarten vor der poedersuiker. Der schnelle Wechsel von starker Muskelanspannung gegen den Widerstand der Bremse und einer lockeren Vorwärtsbewegung ohne Gegendruck ermöglicht kurze aber intensive Muskelbeanspruchung. Dies führt zur Entwicklung maximaler Schnellkraft und die gleichzeitig verstärkt gebildete Rücken- und Hinterhandmuskulatur ermöglicht mehr Raumgriff, Versammlung, Sprung- und Schubkraft. Aktive Erholung zischen den einzelnen Trainingsabschnitten unterstützt die Effektivität des Trainings.

Die Einsatzmöglichkeiten der Krafttrainingskutsche apeins beschränken sich jedoch nicht nur auf das Sportpferdetraining, auch im Rehabilitationsbereich findet sie Verwendung.

Durch den langsam und präzise steigerbaren Schwierigkeitsgrad ist sie ein optimales Trainingsgerät für Pferde in der Rekonvaleszenz. Im Gegensatz zum Schwimmtraining werden die Gelenke während des Muskelaufbaus schonend beansprucht und auf das kommende Training vorbereitet.

An weiteren Einsatzmöglichkeiten wird derzeit gearbeitet.

Bron: http://www.athlet-pferd.de/index.php?op ... &Itemid=40

Divine

Re: dressuurpaard of menpaard: gewoon beide!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 23:06

Mijn duits is om te huilen zo slecht, dus de tekst heb ik nog niet ontcijferd, maar vind het er zo op het eerste oog een beetje maf uitzien eigenlijk!
Ik ga er morgen eens voor zitten met het woordenboek (of freetranslation.com), misschien dat ik het nut er dan van in ga zien. :-D

manie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 23:11

Maf ziet het er inderdaad uit Ja

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 00:19

Heeft een heel artikel over in ik dacht de Bit gestaan.
Ik vond het wel een leuk idee.
Vooral omdat veel dressuurruiters altijd roepen dat het paard bang is voor wagentjes.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 00:26

English:
The Powerwagon

The training scale as a basis of the classical training methods ought be known by every horseman. After getting used to its principles, the trainers are being led through the scale by different steps - from compulsion to thrust and so eventually to an excellent rideability and perfectly collected movements of the horse. The different elements of the training scale depend on each other, the most important aim being to improve the communication between the rider and his horse and to train the mobility as one of the fundamental skills.

But there is an important criterion missed by the scale: It is the athletic condition of the horse. Only after the development and the harmony between motoric skills such as stamina, speed and strength have been considered and systematically trained, maximum collection or jumping strength can be obtained and transform an average horse into a top athlete.
Afbeelding

Sports horses from all equestrian disciplines - whether in showjumping, dressage, eventing, endurance or western riding – need physical strength and high performance muscles to do their jobs well. Only if this strength can be used in the best possible way, well coordinated and developed to the point, the horse will be able to show high performances.
As a rule, strength is trained by straining the muscles against relatively heavy resistances.

In equestrian sports this is done by repeating similar (collecting) lessons, riding in mountainous areas or frequent jumping. These traditional methods will surely eventually succeed in building up strength, but the methods are not very precise and cannot be increased infinitely.
In addition, joints, sinews and ligaments are strained with each landing, which in the long run means wear, especially with showjumpers. Dressage horses, who have to be highly concentrated during their training lessons are mentally stressed and need relaxing breaks. Training in mountainous areas certainly is helpful but depends on geographical situations and cannot be precisely applied.

While thinking of a way to use force training??? in a precisely measured way while taking care of nerves and joints, the idea was born to develop a device compensating the disadvantages of the usual training methods.
Following the well known principle of tensile strength (as used with the German national soccer team before the world championships), the apeins was designed. It makes it possible for a ridden horse to pull a vehicle on wheels, while the strain put on the horse is adjusted by the driver using individually measured weights and brakes.
Afbeelding

apeins is easy to handle, very versatile and can be put into service almost everywhere. It can be easily integrated into the everyday training hours since rider and mount find themselves in a perfectly normal riding situation.

avoid possible dangers, apeins has a rather sophisticated, but simple to handle security system: Rider and driver both can release the ropes with a single movement, so that the horse and the coach are separated immediately if necessary. Afbeelding
In addition to the normal daily training the horses work with the apeins 2-3 times a week for about half an hour in all three paces. Quick changes between heavy muscular contraction against the brakes and easy forward movements without any pressure make short but intense muscle training possible. This leads to the development of maximum elastic strength, and through the strengthening of back and rear muscles to more elasticity, spacious movements, impulsion, thrust and collection.. Active relaxation between training elements support the effectiveness of the exercises.
The apeins is not only useful with training of sports horses but can also be helpful with the rehabilitation and recovery of injured or sick horses.
Due to the possibility to increase very slowly the strain and the difficulties imposed on each horse, it is an ideal training device. While the muscles are being rebuild, the joints are gently trained different from swimming) and prepared for future exercises.
Other applications of the apeins are currently being tested.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 00:27

Het is zo ook wel een handige methode om het paard te leren trekken denk ik.
De meeste paarden snappen wel dat ze voorwaarts moeten als je aandrijft natuurlijk..
Mijn duits is ook om te janken, dus ik heb het artikel niet gelezen..

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 00:27

Iemand trouwens wat info over prijzen?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 00:46

Voor zij die het minder goed begrijpen: het gaat om een apparaat om een (rij)paard op een gecontroleerde manier aan krachttraining te laten doen. Klassiek wordt dat meestal gedaan door een lange dressuurtraining, zware sprongen of bergop rijden. Respectievelijk psychisch en lichamelijk is dat geen optimale situatie, en de truuk met de berg lukt natuurlijk ook alleen maar als je er één hebt. Daarom hebben ze nu bedacht dat je er even goed een karretje kunt achter hangen. Dit kan aangepast worden qua gewicht en remkracht om de intensiteit van de training aan te passen. Zo krijg je een krachtig paard zonder het psychisch of lichamelijk al teveel te belasten.

Ik vind het zeker geen onnozel idee, maar volgens mij is ongeveer hetzelfde te bereiken met een gewone koets en een degelijke dressuurtraining...

Groeten, SuSEQ

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 02:09

heej; komt 'bekend' voor.... heb het volgens mij ooit eens op tv gezien, tijdens een Duits paardenprogramma (NDR en ARD zenden nog wel eens paardensport en paardenprogramma's uit).... toen werd dit uitgebreid uitgelegd en werd ook de hele werking laten zien tijdens de training...

Er werd met name ook gedemonstreerd hoe makkelijk degene die op de 'wagen' staat, de wagen kan afkoppelen, dat gebeurd in feite heel soepel Lachen

Lijkt me toch best handig trainingsmiddel, al is het natuurlijk wel een apart gezicht en lijkt het me best prijzig... Knipoog

manie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 09:25

Ik heb geen idee wat het kost.

En tuurlijk kun je net zo goed aangespannen dressuren, maar vergeet niet dat de opleiding van een menpaard wel wat meer vraagt dan alleen een karretje trekken.
Een menpaard moet ook leren zonder gewichts en beenhulpen het gevraagde uit te voeren. Een dressuurpaard of springpaard die je een specifieke krachttraining wilt geven hoeft in dit geval alleen nog maar dat karretje te accepteren. De ruiter rijdt het paard op een 'normale' manier. Geen grote verandering dus voor het paard.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:33

Maar dat is het probleem met paarden ohz die krijgen heel veel informatie van de ruiten benen/handen zit enz
Wij hebben minder hulpmiddlen om hetzelfde te moeten bereiken.
Merk wel dat nu ohz met minder hulpen paard er beter op reageert.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 09:48

Nou hetzelfde...van een Z rijpaard worden toch wel andere dingen gevraagd dan van een Z menpaard.
Dit kan ook niet anders omdat de menner het nu eenmaal met minder hulpen moet doen.
Al ben ik wel van menig dat voor een rijpaard ook geldt 'less is more' Ja

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 10:18

Ah, een engelse versie! Haha!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:07

Ik heb het ook al eens ergens gezien/gelezen, de foto's komen me in ieder geval bekend voor.
Volgens mij stond er inderdaad een artikel over in 't Bit.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:19

manie schreef:
Nou hetzelfde...van een Z rijpaard worden toch wel andere dingen gevraagd dan van een Z menpaard.
Dit kan ook niet anders omdat de menner het nu eenmaal met minder hulpen moet doen.

Je hoeft ook niet perse met mennen en rijden Z te zijn??? toch??
je kan ook met beide blij in het B zitten of Z met het een en recreatief met het ander...

Ik vond het karretje wel lollig.. en inderdaad voor krachttraining
voor paarden waarmee je niet de straat op wilt met een kar erachter..
wel aardig..??
(niets voor mij overigens..knoop er wel een echte kar achter die
lekkere bolle van me en ga mennen...o ja, die is Z onder zadel,
en helemaal niets voor de wagen.. )

Misschien dat zo'n karretje bij ons wel de bak in mag.. Knipoog
Nou begint iedereen al moord en brand te schreeuwen bij het idee
dat er iemand met een kar de bak in komt...
(ben de enigste menner... bij ons op de "dressuur Clown " ha ha ha stal
leverde vorig jaar met l.l en slepen al rellen op.... hoezo je dressuur
paard aan vreemde dingen die je op een concours ook tegen kunt komen
laten wennen??Want ook daar kan een aanspanning voorbij komen)

...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:37

Echwel schreef:
Maar dat is het probleem met paarden ohz die krijgen heel veel informatie van de ruiten benen/handen zit enz
Wij hebben minder hulpmiddlen om hetzelfde te moeten bereiken.
Merk wel dat nu ohz met minder hulpen paard er beter op reageert.

Dat klopt. Ik rijd ons paard...mijn man ment ons paard (ik rij L, hij ment M).
Sommige dingen krijg je moeilijker voor elkaar met aanleren vanaf de koets. Daarom train ik soms nieuwe dingen er in onder het zadel en voeg daar een stemcommando aan toe. Op deze manier maakt ons paard heel gemakkelijk de transfer naar voor de koets.
Dit hulpmiddel in dit topic is daar volgens mij ook niet voor bedoeld. Het is bedoeld als krachttraining...maar datzelfde bereik je ook met gewoon mennen. Of met de bak slepen met je paard volgens mij (al zul je dit laatste niet in draf en galop doen... Haha! )
Ik zie het eigenlijk geen meerwaarde van voor paarden die én voor de wagen lopen én onder het zadel worden gereden. Die krijgen de krachttraining m.i. al.
En voor degene die wel de krachttraining wil doen...die kan volgens mij net zo goed gaan mennen.
Ben wel benieuwd hoe dit zich zal ontwikkelen en of er wel veelvuldig gebruik van gemaakt gaat worden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 16:00

manie schreef:

Soms denk ik wel eens dat er van een ohz paard watjes worden gemaakt, ze zijn vaak dikker en toch anders bespierd dan onze paarden.
Nu met niet iedere stap benen te geven maar puur aktie /reactie verwachten ook ohz gaat het stukken beter.
En daar is ook krachttraining idd voor nodig

manie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 16:42

Sjolvir schreef:
Je hoeft ook niet perse met mennen en rijden Z te zijn??? toch??
je kan ook met beide blij in het B zitten of Z met het een en recreatief met het ander...

En waar beweer ik dit dan wel Rolleyes
Lezen is blijkbaar erg moeilijk....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:47

Ben ik de enige die het een beetje onzin vind?

Zo kun je er net zo goed een leuk wagentje achter hangen, hele familie erin en rijden maar.
Paard komt nog eens buiten en jij en je familie hebben weer lol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:48

Wel grappig bedacht maar ik vind het idd een beetje onzin.
Ik zie niet in waardoor het rijtechnisch dan beter word.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 23:48

Zin of onzin, ik vind het altijd wel mooi dat verschillende disciplines elkaars sterke punten benutten Ja
Op welke manier je dat doet maakt me niet veel uit, als je maar over de 'schutting' durft te kijken Knipoog

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 02:33

Hevonen schreef:
Wel grappig bedacht maar ik vind het idd een beetje onzin.
Ik zie niet in waardoor het rijtechnisch dan beter word.

Rijtechnisch beter worden is ook niet de bedoeling... Het doel is krachttraining, door weerstand te bieden tijdens het uitvoeren van verschillende oefeningen en dit op een gedoseerde manier en op het juiste moment. Voor paarden die geen mencarrière aangemeten krijgen is dit wel degelijk zinvol.

Maar voor onze paarden (die dus wel een missie hebben in het kar-trekken) is het wat overbodig; wij kunnen er inderdaad gewoon de kar achter knopen en gaan rijden.

Groeten, SuSEQ

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 07:04

Ik denk dat dit ontworpen is door mensen, die niet weten dat je een paard ook dressuurmatig voor de koets kan trainen. Clown Dat vooroordeel kom ik overigens wel vaker tegen.
Overbodig karretje in mijn ogen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 18:55

janouk schreef:
Ik denk dat dit ontworpen is door mensen, die niet weten dat je een paard ook dressuurmatig voor de koets kan trainen. Clown Dat vooroordeel kom ik overigens wel vaker tegen.
Overbodig karretje in mijn ogen.

Ik denk dat je hier een heel goed punt hebt.
Kom dat ook heel vaak tegen als ik het zeg...ook het eerst voor de wagen zetten geeft dezelfde reacties...terwijl het zo goed voor die paarden is het eerste jaar dat je er wat mee doet.