Problemen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_J

Problemen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 10:55

Hallo iedereen,

Ik zit met een groot probleem..

Een paar maanden geleden heeft mijn vader een verwaarloosde pony gekocht. Een c-pony, schimmel, 10 jaar inclusief zomerexceem. De bedoeling was dat ze weer helemaal opknapte (ook graag beleren) en dan wou m'n vader haar verkopen of misschien ook zelf houden.
De eerste dag dat ie bij ons was merkten we al dat er iets was met haar.. Je kon haar niet gewoon aaien, want dan beet ze direct naar je. Mijn vader (soms een beetje boerig Bloos ) heeft haar een paar keer een tik verkocht en ze bijt hem niet meer. Ik heb haar nog niet echt een tik verkocht, maar wel steeds laten merken dat ik niet bang was en dat ik de baas was. Ik hoopte dat ze dat op den duur zou begrijpen... Niet dus.

Het is nu een paar maanden verder en we boeken niet echt vooruitgang. Als Snowy in de bak staat met de andere pony's wordt ze altijd uit de groep gejaagd en niemand kan haar gewoon pakken of aaien..

M'n vader verliest een beetje zijn geduld en zegt dat als het niet snel verandert, hij haar naar het slachthuis brengt.. Dit wil ik natuurlijk helemaal niet, dus ik wil het zo snel mogelijk goed maken! De dagen worden langer dus ik heb meer tijd voor haar..

Nu is mijn vraag aan jullie, wat kan ik het beste doen? Ik dacht zelf aan een join-up of T-touch.. omdat ze echt nooit ontspant als je haar over de hals aait en ze valt ook wel eens mensen aan.. (gisteren viel ze nog een meisje aan).

Liefs, Kelly-Janine

Dani_

Re: Problemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:41

Is ze medisch helemaal in orde?

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:43

ik zou ook eerst eens een medische check laten doen Ja

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 13:10

Een medische check hebben we niet laten doen en dat wil m'n vader ook niet, denk ik..
Eerlijk gezegd heb ik er ook geen geld voor...

Als ze nou medisch in orde is, wat zouden jullie dan doen?

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:13

mag ik vragen hoeveel tijd en energie je tot nu toe in het beestje gestoken hebt?

heb geen ervaringen met NH, dus kan je daar helaas niet in adviseren. heb wel zelf een erg gevoelig paard gehad en met heel veel investeren van tjid, energie en geduld was het op den duur een mak lammetje bij me...

edit: je zegt dat je er geen geld voor hebt om een medische check te laten doen. maar wat als het beestje ziek wordt? heb je er dan ook geen geld voor? Bloos

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 13:35

Dat is het probleem dus, hehe.. Dat wordt ie niet, want als ik niet snel handel brengt m'n vader hem dus 'weg'.

Tot nu toe heb ik haar een paar keer geborsteld en tegen mij doet ze niet echt vervelend meer, maar tegen anderen is het een ramp..

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:40

een paar keer geborsteld.. I rest my case...

veel succes ermee. probeer iemand op bokt te vinden die ervaring heeft met NH. maar let wel: als je geen tijd hebt om die er in te investeren (wat denk ik hard nodig is).. het is niet opgelost op een paar dagen denk ik zomaar..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:47

Je kunt niet verwachten dat je pony binnen zo'n korte tijd verandert of jou leert vertrouwen als je er geen tijd en geduld in steekt. Een paard is nou eenmaal geen machine en sommige dieren kunnen zo gecompliceerd zijn geworden door verkeerde benadering van de mens, dat het echt wel even duurt voordat je dat er uit hebt.....
Als je vader je die tijd niet geeft, tja...... erg triest voor die pony dan. Verdrietig

Overigens, schimmeltjes worden vaak uit de groep verjaagd. Zie ik bij ons ook altijd gebeuren in de kuddes. Vooral die kleine hittepetitjes. De witte kleur is te opvallend voor andere paarden (is geen schutkleur, he Knipoog ).

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 15:04

Ik denk dat je het verkeerd las...

Ik heb haar een paar keer geborsteld, ja.. Omdat het eerst nog niet lukte! Ze vertrouwde me nog niet.. Niet dat ik haar geen aandacht geef..Knipoog En ik wil al mijn tijd die ik over heb wel in deze pony steken, tijd is geen probleem.. Ik wil gewoon dat ik haar vertrouwen krijg en dat ik met haar bezig kan zijn zonder dat ik er steeds om moet denken dat ze me gaat schoppen ofzo..

En ik dacht ook echt niet dat het binnen een paar dagen goed zou komen.. Ik wil gewoon m'n best doen in de tijd die ik nog heb en in die tijd ook m'n vader proberen te overtuigen..
Ik kan haar toch niet gewoon laten gaan?
Ik kan toch in ieder geval m'n best doen?

@Nadya: Nou, ik weet niet of het daar aan ligt.. Snowy is niet helemaal wit, maar nog erg donkergrijs terwijl er ook een sneeuwwitte pony bij staat die niet word verjaagd uit de groep..?

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:15

Kelly_J schreef:
M'n vader verliest een beetje zijn geduld en zegt dat als het niet snel verandert, hij haar naar het slachthuis brengt..

tijd is wel een issue blijtk hieruit Bloos
kan je niet met je vader een soort van deadline overeen komen? laten we zeggen tot en met de zomer?

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 16:04

Haha, met snel bedoel ik niet een week ofzo..Knipoog

Ja, ik ga vandaag met hem aan de gang.. en even heel lief kijken..
Wish me luck..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:47

Als ze het niet fijn vindt om aangeraakt te worden win je haar vertrouwen volgens mij niet direct door het wel steeds te doen. Wat vindt ze bijvoorbeeld wel leuk. Misschien wel wandelen, bij haar in de box zitten, poetsen lukt dus wel. Als je veel tijd doorbrengt met een paard, op wat voor manier dan ook, komt de rest meestal ook wel goed. Ik hoop dat je die tijd kunt vinden / krijgen. En dat ze dan niet alsnog doorverkocht wordt. Want dat is dan wel triest: vertrouwt ze je en moet ze weer aan iemand anders wennen....

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 11:12

verwaarloosde dieren zijn vaak het vertrouwen kwijt, jij moet dus een soort opvang ouder worden en hem alles leren wat er te leren valt, wil zeggen luisteren opletten en reageren naar wat jij vraagt, doen ze in de groep dus ook, geen extra aandacht en niet zeuren, steng maar rechtvaardig, lief en geduldig, hij is een soort klein kind die niemand vertrouwd. Cool Ach gut

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 11:37

een paard dat ontregeld is en niemand vertrouwd kan je best in een rustige omgeving brengen en dan met regelmaat er mee bezig zijn...
de omgeving zit wel goed denk ik,maar als ze nu echt ontzettend verstoten wordt kan je ze misschien appart zetten met 1 pony die regelijk neutraal is? eentje die dus toch wel redelijk met hem om kan (vaak ligt het er gewoon aan dat bepaalde, meestal dominante leden van de groep het paard niet kunnen hebben en hem daarom verstoten).

Verder zou ik, als je nog niet verder bent geraakt dan borstelen nog lang niet gaan opzadelen ofzo... kan je eventueel een longeercirkel afzetten (of de bak in twee delen)? en daar wat in vrijheid met haar bezig zijn? Ik zou wel niet te veel de aandacht leggen op het rondsturen enz (opjagen is het laatste wat je nu wil), maar eerder op naar je toe komen en niet wegrennen als je naar haar toe gaat enz... Later kan je daar ook schriktraining van maken, dat geeft angstige paarden soms ook meer moed...
Ken je iets van clickertraining? dat motiveert sommige paarden ook erg goed...

edit: je kan ze er trouwens ook bijzetten als je met een andere pony bezig bent...of elke keer als je de wei op gaat om een andere pony te halen ga je even tot bij haar, geeft haar een kleinigheidje (1 biksje ofzo) en wandel gewoon verder naar de pony die je moet hebben

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 08:44

kynshiri schreef:
een paard dat ontregeld is en niemand vertrouwd kan je best in een rustige omgeving brengen en dan met regelmaat er mee bezig zijn...
de omgeving zit wel goed denk ik,maar als ze nu echt ontzettend verstoten wordt kan je ze misschien appart zetten met 1 pony die regelijk neutraal is? eentje die dus toch wel redelijk met hem om kan (vaak ligt het er gewoon aan dat bepaalde, meestal dominante leden van de groep het paard niet kunnen hebben en hem daarom verstoten).

Verder zou ik, als je nog niet verder bent geraakt dan borstelen nog lang niet gaan opzadelen ofzo... kan je eventueel een longeercirkel afzetten (of de bak in twee delen)? en daar wat in vrijheid met haar bezig zijn? Ik zou wel niet te veel de aandacht leggen op het rondsturen enz (opjagen is het laatste wat je nu wil), maar eerder op naar je toe komen en niet wegrennen als je naar haar toe gaat enz... Later kan je daar ook schriktraining van maken, dat geeft angstige paarden soms ook meer moed...
Ken je iets van clickertraining? dat motiveert sommige paarden ook erg goed...

edit: je kan ze er trouwens ook bijzetten als je met een andere pony bezig bent...of elke keer als je de wei op gaat om een andere pony te halen ga je even tot bij haar, geeft haar een kleinigheidje (1 biksje ofzo) en wandel gewoon verder naar de pony die je moet hebben

ik zou hem geen voer geven uit je handen, regelmaat is belangrijk voer op gezette tijden en zelfde plaats.
Zelfs niet een biksje, gaan ze op gegeven moment schooien.

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 09:40

Bedankt voor de tips!
Gisteren borstelde ik haar weer even, maar zodra ik wat naar onderen ging bij haar buik begon ze helemaal te gillen! Ik schrok me rot..
Onder op haar buik zitten allemaal natte plekken, maar het is niet open. Het is gewoon nat, ik denk van haar mond, maar als je daar aankomt gaat ze helemaal gillen, slaan en bijten. Daar kom ik dus niet aan. Ik ben heel erg benieuwd wat dat zou kunnen zijn.. Waarschijnlijk laat ik morgen de DA even langskomen, als het mag van m'n ouders..

Verder heb ik haar even bijgeknipt enzo en ze deed het hardstikke netjes!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:11

Kelly_J schreef:
Bedankt voor de tips!
Gisteren borstelde ik haar weer even, maar zodra ik wat naar onderen ging bij haar buik begon ze helemaal te gillen! Ik schrok me rot..
Onder op haar buik zitten allemaal natte plekken, maar het is niet open. Het is gewoon nat, ik denk van haar mond, maar als je daar aankomt gaat ze helemaal gillen, slaan en bijten. Daar kom ik dus niet aan. Ik ben heel erg benieuwd wat dat zou kunnen zijn.. Waarschijnlijk laat ik morgen de DA even langskomen, als het mag van m'n ouders..

Verder heb ik haar even bijgeknipt enzo en ze deed het hardstikke netjes!

is wel zo verstandig als je niet weet wat het is.