Bitloos rijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Bitloos rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 09:06

Wie kan mij helpen..
Een tijdje terug heb ik met touwhalster gereden op mijn pony.. Dit ging alleen niet geheel ontspannen.. Misschien was ik zelf niet ontspannen en voor hem is het ook raar natuurlijk.
Nu wil ik hem niet voor altijd bitloos rijden.. Denk ik.. Gewoon in de bak voor het dressuren en het springen met bit en voor het buitenrijden bitloos.

Mijn pony gaat er ook weleens met hoofdstel vandoor.. Pakt het bit vast etc.. Maarja.. Ook met bit heb je niks te vertellen.. Maar ik denk dat hij het sneller doet zonder bit als met bit..

Zoiezo als je buitenrijdt en er komt een traktor aan ofzo.. Dat vind hij al niks.. Laat staan met een halstertje..

Pff Maar toch zou ik het zo gaag vinden om een keer met touwhalster buiten te kunnen rijden..

Iemand tips?

lailapri

Re: Bitloos rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 10:33

begin bij het begin, op de grond leren werken met touwhalster, dat kan goed met de 7 games van parelli, en denk daarnaast ook aan dingen als de one rein stop, daar kun je je paard (bijna) altijd mee stoppen, maar kost wel wat voorbereiding en oefening en daarvoor kun je beter eerst de 7 games leren zodat je paardje eerst jou gaat vertrouwen en mee wil werken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 10:36

Mijn paard kan ik ook slecht sturen op een touwhalster. Echter wel op een gewoon stalhalster.

Je kunt bij www.bitloos.nl verschillende bitloze optomingen huren om uit te proberen Ja. Veel succes

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 10:37

Hij is wel goed te sturen. Lachen
Alleen hij loopt sneller en gespannender als anders..

Helaas heb ik het geld niet om een Parelli pakket te kopen. Scheve mond

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:34

Ik zou zorgen dat je eerst controle in de bak hebt als je bitloos rijdt en daarna pas naar buiten gaan. Ik vind het super dat je bitloos wilt rijden maar hou het wel veilig! Daarnaast lijkt een touwhalster mij sowieso niet heel erg veel controle bieden. Ik vind zelf de bitless bridle helemaal top!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 13:36

Ik was ook niet vanplan om gelijk naar buiten te gaan hoor. Clown
Ben er zelf helemaal niet zeker genoeg voor. Nagelbijten / Gniffelen

Misschien moet ik een keer met 2 teugels op buitenrit ofzo.. Hoe doen jullie dat dan het halster over het hoofdsteL?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:38

Ik heb een Goedhart hoofdstel,maar je moet pas naar buiten gaan als je zelf het vetrouwen hebt dat het ook goed zal gaan.Mijn paard is erg braaf en ik ben dan ook gewoon een keer spontaan buiten gaan rijden met een halster.Mijn paard liep ook niet lekker met een bit,hij loopt nu veel meer ontspannen.Ik reed alleen met een halster dus geen hoodstel er onder.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 13:40

Ik denk dat ik dat vertrouwen alleen nooit krijg voordat ik het mee gemaakt heb..

Opzich is hij hardstikke braaf op buitenrit.. Alleen met die trekkers en het 'idee' dat hij bitloos buitenrijd. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:43

Somebitch schreef:
Alleen met die trekkers en het 'idee' dat hij bitloos buitenrijd. Clown

Dat is wel een gedeelte van het probleem Knipoog

Reken maar dat je paard merkt dat jij meer gespannen bent dan anders (met bit) en daar reageren de meesten wel op. Probeer er niet zo bij stil te staan dat je bitloos rijdt.

Vraag eventueel of er iemand meefietst of mee rijdt op een ander paard.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 13:45

Dat weet hij wel zeker.. Ik heb het een keer met de hackamore geprobeert.. Even buiten stappen. Clown
Ja.. Meneer ging dribbelen en alles dat ik zoiets had we gaan wel terug.

Dit doet hij echter nooit ook niet met bit en tuurlijk voelt hij mijn spanning..

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:55

Je kunt in het begin ook zijn gewone hoofdstel indoen en eroverheen een halster waar je ook teugels aan vast maakt, mocht het niet goedgaan kun je altijd het bit erbij pakken.
Ik heb zelf dit hoofdstel, heb em nu een paar keer uitgeprobeerd en hij bevalt goed:

http://img525.imageshack.us/img525/9923/naamloosqe7.png

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 13:59

Mooi hoofdstel heb je daar zeg..

Ik zat alleen te denken is het niet slimmer om het halster onder het hoofdstel te doen zodat hij die drukpunten voelt?
Alleen dan zit het misschien weer niet helemaal super met het hoofdstel..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:00

ik denk dat je niet voor alleen buiten zonder bit moet willen gaan rijden. je kunt beter hem aan het bitloos rijden laten wennen, en dat is veiliger in de bak (hoor wie het zegt Bloos )

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 14:01

Ik bedoelde dus eerst in de bak en dan pas buiten.
Maar dan wil ik in de bak gewoon verder gaan met bit.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:04

Somebitch schreef:
Mooi hoofdstel heb je daar zeg..

Ik zat alleen te denken is het niet slimmer om het halster onder het hoofdstel te doen zodat hij die drukpunten voelt?
Alleen dan zit het misschien weer niet helemaal super met het hoofdstel..

Misschien kun je de neusriem van het hoofdstel afhalen, dat scheelt weer wat riempjes, dan kun je hem misschien wel over het halster krijgen. Ik heb een (western)hoofdstel wat bestaat uit alleen een bak/kopstuk en een frontriem, heel handig als ik er een halster over/onder wil doen Lachen

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:47

Als je open staat voor mijn trainingsmethode wil ik je wel helpen door middel van een paar lesjes. We zouden dit weekeind al kunnen beginnen.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:40

Hoi , ik vind dat er eigenlijk geen verschil moet zijn tussen bit of bitloos. Je hoort in principe je paard niet onder controle te houden door middel van een bit. Ik rijd heel vaak bitloos buiten met een touwhalster (gemaakt door arabesk) en het gaat prima. Hij is eigenlijk relaxter dan met hoofdstel en ik vind het zelf ook heerlijk, wetende dat hij geen bit in heeft. Je moet gewoon lekker oefenen, eerst in de bak en dan lekker buiten. Als hij voelt dat jij angstiger bent met touwhalster, zal hij ook sneller schrikken. Denk ik tenminste Pling
Succes iig!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 17:17

Dat snap ik ook Jeannine maar die knop moet alleen in mijn hoofd nog omgaan. Nagelbijten / Gniffelen

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:41

haha, ja en je paardje zou het wel super vinden natuurlijk, maar nu jij nog idd. Gewoon rustig aan, er gebeurt echt niets.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 07:43

Gisteren met Malenka bezig geweest met een touw om zijn kont en aan de lange lijnen. Vanmiddag gaan we weer verder. Ze denkt dat ik er vanmiddag al opzit en als dat goed gaat zadelt ze haar paard op en gaan we (als ik durf) Clown naar buiten. Wel met dubbele teugel hoor. Knipoog
Voor mijn gevoel, misschien dat we die onderweg afdoen maar dat zien we wel. Lachen

Heb ook zo'n western touwhoofdstelletje nu van haar om te lenen. Dat zit wat lekkerder met een touwhalster eronder.

Ze vond ook dat hij super reageerde op het touwhalster. Lachen

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:06

Dat doet hij zeker!
Het is nu mooi weer. Ik hoop dat het vanmiddag nog zo is, het is heerlijk voor een buitenritje nu. Maar we gaan eerst maar eens in de bak aan het werk. Je moet zelf even om leren gaan met een touwhalster. Het rijd heel anders dan een bit. Maar ik denk dat je het gevoel wel al begint te krijgen door het werken aan de lijn. Enne onder het zadel is het alleen maar makkelijker, dan heb je je been er ook nog bij. Knipoog

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 12:10

Ik hoop dat het straks ook lekker weer is..

Ik heb net zo'n touwhalster gekocht met teugels eraan zegmaar.. Die zo vast geknoopt zitten.. Dus hopelijk heb ik die snel binnen dat zal ook een stuk fijner rijden denk ik. Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 14:56

Fijn dat je er hulp bij krijgt van Malenka. Ja

Ik heb zelf een behoorlijk sterk paard, die ik ook gewoon bitloos inrij. Het zit tussen je oren, hoor, en die angst mag niet overheersen, want een paard neemt dat direct van je over. Ik moet wel zeggen dat ik nu langer met de voorbereiding van het (bitloos) inrijden bezig ben geweest, dan vroeger toen ik paarden nog met bit inreed. Het juiste grondwerk doen is nog veel belangrijker geworden tegenwoordig dan het vroegere traditionele longeren enzo. En een goede bitloze optoming is ook persoonlijk voor elke combinatie. Ik heb er maanden naar moeten zoeken om iets te vinden wat echt paste bij mijn paard en mij.... Succes!!! Lachen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 18:59

We hebben dus eerst weer in de bak de lange lijnen geoefend. Nou dat ging zo goed dat ik hem ging opzadelen.. Hoofdstel in en touwhalster eronder.. Ging allemaal goed in de bak. Toen de teugels van het hoofdstel gehaald en ook dat ging super.
Toen heeft Malenka haar paard op gezadelt en zijn we naar buiten gegaan (we hadden de teugels wel mee genomen voor als ik ze er weer aan wilde). Nou het ging echt super goed. Hij is ook heel goed te sturen enzo. *LOL*

Mijn eerste bitloze buitenritje is dus goed verlopen. Haha!

Ook heb ik er al meer vertrouwen in. Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:00

Da's heel mooi om te horen. Zo zie je maar weer, dat bitloos rijden prima te doen is. Nu even je zelfvertrouwen opbouwen, zodat je paard op jou kan terug vallen tijdens het rijden. Knipoog