bijna 2 jarig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kreef

bijna 2 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 21:48

Ik heb een pas gecastereerd paard, en hij wordt in juni 2, nu is hij toen hij gecastereerd is ook onder verdoving bekapt, want hij vindt het eng[of hij wil het niet hebben ?]
Nu is mijn vraag wat doen jullie allemaal met een 2 jarige, en hoe lang ben je daar dan mee bezig, elke dag?Ik wil er wel bij vertellen dat hij een van de weinige paarden[helaas] is die weinig mensen gezien hebben de eerste 1,5 jaar van zijn leven.

ikke

Re: bijna 2 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 07:33

Mijn twee-jarige begon met de training. Twee keer per week, half uurtje. Vooral veel basiswerk, loophouding, stemhulp, schriktraining, bitje in, zadel op, wandelen in het bos. De hele wereld wilde hem opeten, dacht ie en dat heeft best wat tijd gekost voordat ie daar anders over ging denken.
Ook de smid was eng, maar ik heb een beun de haas die het wel mag doen. Helaas voor hem moet ie wel elke keer toekijken als er een smid bezig is. Het gaat steeds beter..........

CrackerHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 07:45

even een stipje. Heb je zelf ook een net gecastreerde ruin, die in juni 2 wordt en vind het leuk om te lezen wat anderen al doen met ze.
Ik zelf houd het bij wandelen, wennen aan vreemde dingen/geluiden en poetsen.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 07:51

die van mij is ook 2, ben ik schriktraining mee aan het doen (door meertjes lopen, over viaduct+ eronder door, industieterrein vanwege vrachtwagens, hond laten blaffen, als we hooi hebben gehaald rijd ik altijd toeterend de wei in,langs drukke wegen, over spoorwegovergang, op t zandpad langs het spoor lopen zodat hij kan wennen aan de trein, boshekjes open en dicht laten klappen.. je kunt t zo gek niet bedenken..)
borstelen, zadel eropleggen en afhalen, hoofdstel om doen, commando's leren.. met een 2 jarige valt genoeg te doen Knipoog

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:45

Ik zou eens beginnen met hem te leren netjes zijn voeten te geven.
Hoe ga je dit anders de volgende keer doen bij de smid?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:49

De mijne is nu 2,5 jaar oud en hij weet de bassis toch wel. Hij kan voetjes geven, langs de weg lopen, netjes naast mij lopen, de spuitplaats, poetsen, en een bitje heeft hij ook al een aantal keren in gehad. Ik ben iedere dag wel met hem bezig....

Hoepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:55

Zeker als hij nog niet echt mensen is gewend, zou ik toch beginnnen met wat Dani62 zegt. Helemaal de basis dus! Ik weet niet hoe je hem hebt staan, maar eerst de elementaire dingen erin zetten. Dat houdt dus in:
- Mensen zijn niet eng, hoefsmeden en dierenartsen ook niet
- Meelopen aan het halster
- Stap en draf er goed in, stoppen als jij dat wilt
- Veel poetsen, knuffelen en vertrouwen winnen

Daarna kun je echt wandelingetjes gaan maken in een rustige (og iig zo rustig mogelijke) omgeving. Hieruit bouw je verder op naar het verkeersmakke/ schriktraining.

Zeker als hij nog niet veel gewend is zou ik me als ik jou was eerst heel erg richten op de vertrouwensband met jou en andere mensen. De "trainingen" zoveel mogelijk op voor hem bekend (afgesloten) terrein zodat hij niet ineens weg kan spurten of ongelukken kan maken. Je kunt zoveel doen, zeiltje neerleggen en erover lopen, door water, naar stilstaande auto's en tractoren, later uitbouwen naar stationair draaiend etc. Alles wat hij mogelijk eng zou kunnen vinden aan laten wennen voordat je de straat op gaat, want anders kun je nog wel eens erge moeilijkheden krijgen als er toevallig wél iets mis gaat.

De mijne is nu inmiddels ruim 2,5 en nog niet gecastreerd, ik kan vrijwel alles met hem. We wandelen zo eens in de week een halfuurtje tot een uurtje, ligt er ook een beetje aan waar we gaan wandelen. Langs drukke punten betekent meer prikkels en dus vermoeiender voor hem, dus korter wandelen. Nu ga ik heel rustig aan beginnnen aan echt grondwerk, de basis voor straks als hij 3 jaar is longeren er maar eens voorzichtig inprenten.
Longeren doe ik dus niet ivm pezen en mogelijk teveel belasting, ik wandel zoveel mogelijk gewoon rechtuit met zo nu en dan een drafje. Daarnaast alleen maar de band versterken door te poetsen, te knuffelen en hem gewoon maken met het feit dat ik er regelmatig ben en dus ook zijn baasje ben. Ohja.. ik heb hem inmiddels al bijna 2 jaar in mijn bezit, dus dat maakt het natuurlijk wel ook ietsje anders Knipoog

Moet er wel bij vermelden dat hij 24/7 op het land staat met nog 2 jonge hengsten en dus overdag ook al goed voor zijn eigen beweging zorgt. Knipoog

Heel veel succes en plezier toegewenst!

edit: dubbel woord eruit gehaald Knipoog

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 18:42

Dani62 schreef:

Ik probeer steeds te oefenen met z`n achterbenen, om er aan te zitten steeds een stukje verder, ik heb afgesproken met de smid dat ik de volgende keer[hij staat nu op een weiland]dat ik naar de manege ga waar mijn kinderen rijden , daar kan hij beter vastgezet worden en dat hij daar bekapt wordt, ik geef hem zelf verdoving[schijnt dus een of andere pasta te zijn] helpt dat niet genoeg , dan bellen we onze dierenarts die dan komt om hem te verdoven.
Ze zeggen wel dat het de 2 de keer beter gaat, dus daar hoop ik op

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 18:45

Binckydenice schreef:
en een bitje heeft hij ook al een aantal keren in gehad

Een bit? Met 2,5 jaar oud?

Waar is dat goed voor?

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 19:33

Hoepsie schreef:
Zeker als hij nog niet echt mensen is gewend, zou ik toch beginnnen met wat Dani62 zegt. Helemaal de basis dus! Ik weet niet hoe je hem hebt staan, maar eerst de elementaire dingen erin zetten. Dat houdt dus in:
- Mensen zijn niet eng, hoefsmeden en dierenartsen ook niet
- Meelopen aan het halster
- Stap en draf er goed in, stoppen als jij dat wilt
- Veel poetsen, knuffelen en vertrouwen winnen

Daarna kun je echt wandelingetjes gaan maken in een rustige (og iig zo rustig mogelijke) omgeving. Hieruit bouw je verder op naar het verkeersmakke/ schriktraining.

Zeker als hij nog niet veel gewend is zou ik me als ik jou was eerst heel erg richten op de vertrouwensband met jou en andere mensen. De "trainingen" zoveel mogelijk op voor hem bekend (afgesloten) terrein zodat hij niet ineens weg kan spurten of ongelukken kan maken. Je kunt zoveel doen, zeiltje neerleggen en erover lopen, door water, naar stilstaande auto's en tractoren, later uitbouwen naar stationair draaiend etc. Alles wat hij mogelijk eng zou kunnen vinden aan laten wennen voordat je de straat op gaat, want anders kun je nog wel eens erge moeilijkheden krijgen als er toevallig wél iets mis gaat.

De mijne is nu inmiddels ruim 2,5 en nog niet gecastreerd, ik kan vrijwel alles met hem. We wandelen zo eens in de week een halfuurtje tot een uurtje, ligt er ook een beetje aan waar we gaan wandelen. Langs drukke punten betekent meer prikkels en dus vermoeiender voor hem, dus korter wandelen. Nu ga ik heel rustig aan beginnnen aan echt grondwerk, de basis voor straks als hij 3 jaar is longeren er maar eens voorzichtig inprenten.
Longeren doe ik dus niet ivm pezen en mogelijk teveel belasting, ik wandel zoveel mogelijk gewoon rechtuit met zo nu en dan een drafje. Daarnaast alleen maar de band versterken door te poetsen, te knuffelen en hem gewoon maken met het feit dat ik er regelmatig ben en dus ook zijn baasje ben. Ohja.. ik heb hem inmiddels al bijna 2 jaar in mijn bezit, dus dat maakt het natuurlijk wel ook ietsje anders Knipoog

Moet er wel bij vermelden dat hij 24/7 op het land staat met nog 2 jonge hengsten en dus overdag ook al goed voor zijn eigen beweging zorgt. Knipoog

Heel veel succes en plezier toegewenst!

edit: dubbel woord eruit gehaald Knipoog

Ik ben druk bezig met hem elke dag,
toen ik hem net had , kon je nog niet eens naast hem lopen ofhij wilde zich al omdraaien om je te trappen, als je aan z`n voorbenen wilde zitten dan trapte hij met z`n voorbenen. Ik ben nu zover dat ik hem aan het halster doe,en met hem ga lopen op het weiland, en vooruit, achteruit ,omdraaien stoppen, dat gaat heel goed.
Ik heb hem trailermak gemaakt.
Ik kan hem poetsen overz`n bijna hele lichaam behalve z`n achterbenen of staart.
Wat moet iknu nog meer doen om z`n vertrouwen te winnen

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:23

Toen mijn merrie 2 jaar was deed ik er niks mee. Ze stond op een begrazing (natuurgebied) het enige wat ik deed was haar bezoeken. verder vind ik dat een 2 jarige gewoon lekker bij z'n vriendjes op de wei hoort. Er zijn genoeg ijslanders waar niks mee word gedaan tot ze een jaar of 4/5 zijn. Die paarden zijn veel makkelijker in omgang met veel meer respect voor mensen. Ik ken ook een trainer en die zegt ook dat die paarden makkelijker in te rijden zijn.
Ik zou je paard als ik jou was lekker op de wei zetten en hem wel opzoeken zodat hij je wel gaat vertrouwens en over een tijdje rustig met grondwerk e.d beginnen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 21:57

Kreef schreef:
Dani62 schreef:

Ik probeer steeds te oefenen met z`n achterbenen, om er aan te zitten steeds een stukje verder, ik heb afgesproken met de smid dat ik de volgende keer[hij staat nu op een weiland]dat ik naar de manege ga waar mijn kinderen rijden , daar kan hij beter vastgezet worden en dat hij daar bekapt wordt, ik geef hem zelf verdoving[schijnt dus een of andere pasta te zijn] helpt dat niet genoeg , dan bellen we onze dierenarts die dan komt om hem te verdoven.
Ze zeggen wel dat het de 2 de keer beter gaat, dus daar hoop ik op

Leer hem eerst netjes stil te staan en alle 4 zijn voeten te geven alvorens weer naar de smid te gaan. Strak vast zetten en verdoven.. Op die manier denk ik dat hij de smid als iets negatiefs blijft zien. Leer het halt houden op commando en dan stil blijven staan. Zo kun je hem zelf vasthouden terwijl de smid zijn werk doet en hoef je hem niet strak vast te binden.

Begin met aaien op de rug en steeds verder naar achter tot hij het aaien overal toelaat.
Als je dit eng vind kun je ook een zweepje nemen als verlengde van je arm (niet mee slaan natuurlijk) blijf aan zijn zijkant staan terwijl je met het zweepje over zijn benen aait. Leg je hand om zijn been en hou net zo lang vol tot hij die optilt. Probeer ook eens vast te houden tijdens het trappen (zorg dat je uit zijn bereik staat) Net zolang vast blijven houden tot hij zijn voet stil houd. Dan direct loslaten en belonen.

Verder niet teveel met hem bezig zijn hoor. Niet aan de longe en ook nog niet met bit en zadel aan de gang. De basisdingen zitten er nog niet in en dat is echt veel belangrijker. Je kunt wel schriktraining met hem doen en ga lekker vaak met hem wandelen. Rechtoe rechtaan stappen op de verharde weg. Succes!

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 22:32

Dani62 , ik zal eens gaan oefenen met een zweep op zijn achterkant en staart.
de volgende keer zal ik ook als we beginnen met bekappen hem vasthouden, maar hij stond nu op een kliniek waar merries langsliepen, en in de stallen er naast stonden.dat speeld ook mee natuurlijk als je hengst bent, ik stond er ook wel bij in het begin, maar hij wilde het bekappen aan zijnachterbenen niet hebben endus heeft hij een praam op gekregen[ik hoop de volgende keer ook niet meer]en nog verdoving erbij want hij begon te maaien met z`n voorbenen was heel gevaarlijk

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:18

Ik heb dit verhaal even gelezen, ik vraag me af hoe het nu gaat met je paard.
Ik zit een beetje met hezelfde probleem, ik heb hier ook een topic over gestart --> bang voor mannen.

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 21:20

Ik heb even problemen gehad met mijn computer , maar ben nu weer online.
Ik vindt wel dat hij nu na het casteren rustiger is geworden, het echte bijten [meer happen] is er af,
en heb echt het idee dat hij rustiger en vriendelijker is geworden.
Ik ben elke dag met hem aan het oefenen, en hij gaat wel vooruit, ik kan hem al over zijn kont borstelen en dan blijft hij soms al stil staan meestal draait hij weg als je over zijn rug naar achteren gaat, en ik ben altijd alleen dus moet ik hem aan het halster vasthouden, en met een hand borstelen
dus dat is ook niet zo fijn.
Mijn man is internationaal chauffeur en is bijna nooit thuis, hij gaat dus ook maar 1 keer in de 2 a3 weken mee naar ons paard, vandaag heb ik ons paard vastgehouden en mijn man heeft hem geborsteld, hij heeft zelf voorzichtig zijn onderbenen aan de achterkant geborsteld,het paard vindt dat dus heel eng en probeert steeds weg te draaien, en hij staat soms ook heel waakzaam dat je denkt gaat hij trappen of niet het is dus wel veel angst wat ons paard heeft, en geen gemenigheid.Hij wil het aan zijn staart helemaal nog niet hebben,dat je daaraan zit.

ps ik heb een zweep gekocht, en ik weet niet of hij door de vorige eigenaar daar mee geslaan is, maar ik heb de zweep alleen nog maar laten zien en iets bewogen [een cm of 5], of jasper vloog al weg naar de andere kant van het weiland, ik er achter aan rustig, hij vloog meteen al weer weg, ik denk misschien is hij wel te lang[het is iets langer dan een gewone zweep] doe ik het eerste stuk in mijn mouw zodat de zweep er zo`n 20 cm uitstak, het paard vloog meteen al weer weg, en ik heb het nog niet weer gebruikt.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 07:43

traan_beauty schreef:
Binckydenice schreef:
en een bitje heeft hij ook al een aantal keren in gehad

Een bit? Met 2,5 jaar oud?

Waar is dat goed voor?

hihi ik denk dat ze dat hier idd niet willen horen 'een bit' we zitten hier bij natural horsemanship Clown
maargoed die van mij heeft t bit ook al ingehad (hij is nu 2), en je moet er gewoon heel voorzichtig mee doen dan gaat dat prima, als ik met t hoofdstel aankom doet hij al netjes zn hoofd omlaag en zn mondje open Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:47

Kreef schreef:
ps ik heb een zweep gekocht, en ik weet niet of hij door de vorige eigenaar daar mee geslaan is, maar ik heb de zweep alleen nog maar laten zien en iets bewogen [een cm of 5], of jasper vloog al weg naar de andere kant van het weiland, ik er achter aan rustig, hij vloog meteen al weer weg, ik denk misschien is hij wel te lang[het is iets langer dan een gewone zweep] doe ik het eerste stuk in mijn mouw zodat de zweep er zo`n 20 cm uitstak, het paard vloog meteen al weer weg, en ik heb het nog niet weer gebruikt.

Hoe hou je die zweep vast? Het zou kunnen dat je paard er een slechte ervaring mee heeft gehad, misschien een keer "snel" geladen of zo. Maar het kan ook zijn dat de manier waarop je hem vasthield als dreigend werd ervaren. Als je de zweep als een zwaard voor je houdt is het een veel enger ding, dan wanneer je hem "op rust" bij je lichaam houdt. Als je de zweep bij je lichaam houdt, handvat boven je hand laten uitsteken en loop dan met de zweep naar hem toe, zweep dus parallel aan je lichaam. Kijk of je hem kunt laten snuffelen aan dat handvat en als dat goed gaat aai je hem even over de hals met het handvat (het dunne deel van de zweep wijst dan van het paard weg, naar jou toe). Van daaruit kun je verder bouwen.
Mocht dit ook niet lukken, zorg dan dat de zweep in de buurt ligt of staat als je met je paard bezig bent, zodat hij kan wennen aan de aanwezigheid ervan en bouw je heel rustig van daaruit op.
De lengte van de zweep maakt niet heel veel uit, zolang hij voor jou gemakkelijk te hanteren is.

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 21:43

waratje, ik heb de zweep inderdaad als een zwaard voor mij gehouden, zal het morgen eens op de andere manier proberen, ik heb er inderdaad niet aan gedacht dat hij dat als een ernstige bedreiging kon zien.