[AR] welk bit voor shet en waar te koop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

luna1

welk bit voor shet en waar te koop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 13:56

ik ga met mn shetje mennen.
tuigje is besteld endaarna gaan we natuurlijk rustig weer beginnen met een beetje conditie en een beetje slepen om er weer aan te wennen,ze heeft hiervoor als voor de kar gelopenbij de oude eigenaars.
nu ben ik echter op zoek naar een goed bitje.
ze heeft bij haar normale hoofdstel een gebroken trensje.
ze is erg licht in de mond maar toch wil ik uiteindelijk over op een echt menbitje.
ik ben al in de ruitersport zaak wezen kijken maar daar lag niet echt wat ik zocht.
weet er hier iemand een ,online,winkel waar ik ze wel kan halen of bestellen.

gr gemma

Dennis

Re: welk bit voor shet en waar te koop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:40

Ik zou het eerst op een gewone liverpool met een niet al te dik mondstuk proberen. Veel paarden doen het hier goed op.
Die bitten zijn bijna overal te krijgen.

Als ze zo'n bit niet fijn aan nemen kan je altijd nog wel verder zoeken.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:41

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:41

inderdaad kan de zoekfunctie veel uitkomst bieden; ook in het verleden zijn er al veel topics over het kiezen van een bit geweest, waarin uitgebreid de functies en inwerkingen van diverse bitten worden besproken.

Daarbij is het ook nog eens zo, dat wij natuurlijk vanaf de computer moeilijk kunnen beoordelen wat voor bit het beste past bij jou en je situatie; vaak is het toch een kwestie van uitproberen waar ze het best op lopen.

Een liverpool is inderdaad wel een fijn bit, kijk inderdaad even goed naar het mondstuk, want met name de shetmaten (zeg maar 10,5 cm. en 11,5 cm.) hebben nogal eens een vrij dik mondstuk, waardoor het bit soms net te dik is in die smalle, kleine mondjes. Maargoed, ligt dus ook geheel aan je pony.

Je zou ook een bokkenbit/Utrechtse stang kunnen uitproberen, ikzelf heb hier niet zulke fijne ervaringen mee, maar dat ligt wederom helemaal aan de pony.
Ook een B-stang zou een optie kunnen zijn, indien je pony nogal gevoelig/heftig reageert op een liverpool.

Daarnaast zijn de diverse soorten bitten ook nog eens verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen: tongboog/geen tongboog, geribbeld/glad mondstuk, met pompwerking/zonder pompwerking, etc. etc.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:07

Zie de links die Echwel al gaf.
Hier een slotje.