longeren met bijzet??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bengy123

longeren met bijzet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 17:46

hallo,
ik had een vraagje, als je longeerd met een bijzet, gaat je paard dan na een tijdje beter na geven? mijn verzorgpony loopt namelijk erg met zijn neus naar voren Clown

groetjes
mandy

aerdenhout1

Re: longeren met bijzet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 17:50

Als een bijzet er voor zou zorgen dat je paard gaat nageven, dan zou vanaf nu iedereen met een bijzet gaan longeren.
Zo makkelijk is het niet jammer genoeg. Goed les nemen van een ervaren instructeur of trice, ook met longeren!!
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 15-03-08 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

bengy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 17:51

ja ik bedoelde dat ze dan minder met haar hooft omhoog gaat lopen en soepeler word??

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 17:54

Ja dat zal ze dan wel gaan doen, mits je het goed doet. Maar longeren is een vak apart en je kan er veel schade mee verrichten als je niet weet waar je mee bezig bent.

bengy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 17:55

klopt;)

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 08:31

ik lees net 2 topics van jou dat je paard met longeren hellemaal niet zo makkelijk is ( naar je toe komt en tegen je aan wil stijgeren ) ik zou eerst dat probleem oplossen , en dan pas met bijzet gaan longeren Knipoog

bengy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 08:49

ik heb ook nog geen bijzet dus kan ook nog niet;)

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 08:26

aerdenhout1 schreef:
Ja dat zal ze dan wel gaan doen, mits je het goed doet. Maar longeren is een vak apart en je kan er veel schade mee verrichten als je niet weet waar je mee bezig bent.

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Als een paard goed gelongeerd wordt (dus zonder hulpmiddelen), loopt het niet met de neus in de lucht. Maar longeren is een kunst en zoals al gezegd een vak apart. als advies zou ik ook geven om eens les te nemen van een deskundige die geen touwtjes of bijzet gebruikt.

Er is een gezegde "Daar waar de hulpmidelen komen, houdt de rijkunst op"

Ik denk dat je rustig kan zeggen "Daar waar de bijzet en de touwtjes komen, houdt de longeerkunst op"

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:55

@Carole: wou je dan zeggen dat Lammert Haanstra geen longeerkunst heeft? Hij longeert ook geregeld met bijzet en geeft daar ook les in.
Ik ben het met je eens hoor, voornamelijk ohz en jij zal het waarschijnlijk wel merken met longeren, maar ik betwijfel of ieder paard altijd ontspannen kan lopen zonder bijgezet te worden, op welke manier dan ook.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 08:14

Ja dat klopt Judje, ik vind zeer zeker dat Dhr. Haanstra geen longeerkunst bezit. Sterker nog ik vind dat dat wat de Dhr. Haanstra doet niet met longeerkunst te maken heeft. Ik zie longeren als een training of als een vervangende training voor het rijden. Van beide verwacht ik een verbetering. Wanneer je gebruik maakt van touwtjes of een bijzet denk ik niet dat je iets toevoegd. Sterker nog ik ben van mening dat je eerder iets afbreekt als je op deze manier longeert. Ik baseer mijn mening op dat wat ik in de praktijk ervaar en ervaren heb.

Ik zal het uitleggen. Er zijn twee zaken die ik niet kan ontdekken bij het longeren met bijzet of touwtjes namelijk (werkelijke) ontspanning en balans. (wanneer een paard niet meer sterrenkijkt, lijkt het voor het oog misschien ontspannen, maar omdat het paard in een houding wordt gebracht, ga ik ervan uit dat een paard andere spieren gebruikt dan wanneer er geen touwtjes en bijzet worden gebruikt)

Ontspanning: Een paard dat sterren kijkt gebruikt zijn rug niet. Ik vind het de kunst van de longeur om het paard zonder bijzet of touwtjes, zijn rug wel goed te laten gebruiken. een rug wordt goed gebruikt als de achterhand zakt en de rug een welving laat zien. De motor zit in de achterhand dus de voorhand is het gedeelte wat het juiste evenwicht aanvult, bij iedere beweging. Wanneer je dat paard gaat vastzetten met touwtjes of bijzet, ben ik ervan overtuigd dat je het evenwichtsmechanisme van het paard stoort. Ik denk dat je een volautomatisch evenwichtsmechanisme nooit kan invullen, niet voor een paard maar ook niet voor een mens. Op het moment dat je denkt dat je dat wel kan, zal het paard moeten compenseren. Op dat moment gaat er veel kracht verloren en er ontstaat spanning omdat het paard dat nieuwe stukje "nep evenwicht" moet compenseren om niet te vallen. Dat is ook de reden dat ik het longeren met touwtjes en bijzet uitermate dieronvriendelijk vind. Sterker nog je kan in mijn ogen op deze manier onmogelijk de goede spieren trainen. Dan lijkt het misschien voor het oog beter maar in werkelijkheid kan dat niet. Anders zou een paard toch wel uitzichzelf zo lopen als het dat zo aangenaam is? vraag ik me dan af.

Er is een gezegde "Waar de hulpmiddelen beginnen, houdt de rijkunst op" ik denk dat dat ook geldt voor het longeren "Waar de hulpmiddelen beginnen, houdt de longeerkunst op" Het woord "hulpmiddel" zegt het zelf al, je kan het niet aleen je hebt hulp (een middel) nodig.

Ik denk dat die middelen niet nodig zijn, als je de longeerkunst beheerst. Iemand die die longeerkunst beheerst, kan een paard laten dansen (goed ruggebruik, krachtige achterhand, schwung, tact en impuls) aan de longeerlijn zonder hulpmiddel en ook zonder afgezette bak.

Balans Bij elke stap veranderd de balans, niet alleen bij paarden maar ook bij mensen. Je evenwichtsmechanisme werkt dus altijd. Bij iedere beweging hoort op dat moment dus een evenwicht. Zelfs een oneffenheid in de ondergrond heeft effect op de balans. Een paard kan alleen in balans lopen wanneer het zakt in zijn achterhand, zijn rug welft en de voorhand het daarbij passende evenwicht aanvult (meer of minder oprichten) denk ik. Naar mijn mening is het dus niet logisch om touwtjes of bijzet te grbuiken, omdat het paard dan niet zijn evenwicht kan aanpassen. Wanneer je een paard vastzet met touwtjes of bijzet heb je in mijn ogen al een houding voor het paard bedacht. Alleen staat het paard op dat moment nog stil. De volgorde draai je dus in mijn ogen om en dat vind ik niet handig. Ik ga ervanuit dat de kracht van de motor van achteren komt en ik ben ervan overtuigd dat een paard dat bijgezet of met touwtjes is bijgezet neit goed kan opstarten als het van voren al in een houding is gebracht. Een mooi voorbeeld is denk ik het voorbeeld van een speedboot. Wanneer het ding gaat varen zakt het met de kont (motor) naar beneden. Als je harder vaart zakt de kont dieper en gaat de punt omhoog. Pas als de boot gaat paneren (in evenwichtkomen) zakt de punt en ligt de boot op het water. Wanneer je nu eerst de punt in het water duwt, ontneem je de motor van de boot kracht (die maakt minder water) en komt de boot onmogelijk in balans. Ik denk dat dat precies zo werkt bij paarden. Dat is dus de reden dat ik het zeker niet vriendelijk vind en dat ik geen verband zie tussen longeerkunst en het longeren met bijzet of touwtjes.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 08:37

@Carole: bedankt voor je uitgebreide en beargumenteerde uitleg. Haha!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:51

@Judje Graag gedaan hoor Pling

DivaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:52

Misschien dat je haar hals en nekspieren hierdoor soepeler krijg en het inderdaad onder het zadel ook beter gaat snappen!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 16:36

@srauwers : Wat bedoel je precies met je reactie? Ik vind je reactie niet helemaal duidelijk.