Naar aanleiding van een ander topic op bokt heb ik wat vraagjes over het galopperen met de pessoa.
Mijn beweegredenen om met de pessoa te beginnen waren als volgd:
1.Melody heeft met rijden erg veel moeite haar achterhand eronder te zetten.
Op de merriekeuring is er geconstateerd dat ze een ietswat lange achterhand heeft dus meer moeite zal hebben deze eronder te zetten.
De pessoa zorgt dat ze haar achterhand erbij moet houden en in een voorwaards-neerwaardse beweging toch haar achterhand moet gebruiken.
2.Melody vind het moeilijk haar rug te ontspannen,met het rijden lossen we dit op door haar laag op spanning over de rug te laten lopen dit zowel in draf en galop.
3.Mijn rij probleem Melody moet leren op een stille hand na te geven waardoor ze dus stil word in de beweging van haar hoofd.Mijn hand is niet super stil dus hebben wij de wisselwerking dat Melody met kleine bewegingkjes in haar hoofd mijn handen mee trekt.
De pessoa helpt haar op stille hand na te geven.
En nu hetgeen waar ik tegenaan loop:
Melody is vrij druk en op het minste of geringste uitbundig druk,met rijden geen probleem zelf rustig blijven dan is het zo over.
Maar aan de pessoa stel ik haar laag in zodat ze over de Rug MOET lopen,Stappen doet ze braaf,draven ook(lekker naar de ontspanning toe)maar om het minste of geringste dat ze ziet of hoort krijgt ze haar gekke 5 minuten en gaat als een dolle Galopperen/spingen/bokken.
Ze is op dat moment dus laag ingesteld,nu heb ik ooit eens hier gelezen dat galopperen met de pessoa aleen mag als ze opgericht zijn ingesteld met de pessoa.
Nu mijn vraag moet ik haar zogouw ze dit doet zo snel mogelijk terug nemen of haar ff uitlaten rennen en daarna de training in draf weer oppakken.
Ik vraag mij ook af wat er slecht is aan galopperen met de pessoa in laag/nagefelijke stand kan iemand mij dit vertellen?
Ik merk namelijk de dag na het gebruik van de pessoa geen moeilijke punten die op basis van dat laag galopperen zouden kunnen zijn ontstaan in tegendeel ,ze is ontspannen in draf en galop beterder zelfs als voor het gebruik van de pessoa.
Hopelijk kan iemand mij antwoorden geven hierop?
Melody voor het gebruik van de pessoa uitlaten kuren is trouwens geen optie want al is ze uitgekuurd dan heeft ze nog haar momenten van compleet uit haar dak gaan/3 min later is dit weer over.