Galopperen aan de Pessoa

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MelodyT

Galopperen aan de Pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 10:55

Naar aanleiding van een ander topic op bokt heb ik wat vraagjes over het galopperen met de pessoa.

Mijn beweegredenen om met de pessoa te beginnen waren als volgd:
1.Melody heeft met rijden erg veel moeite haar achterhand eronder te zetten.
Op de merriekeuring is er geconstateerd dat ze een ietswat lange achterhand heeft dus meer moeite zal hebben deze eronder te zetten.
De pessoa zorgt dat ze haar achterhand erbij moet houden en in een voorwaards-neerwaardse beweging toch haar achterhand moet gebruiken.
2.Melody vind het moeilijk haar rug te ontspannen,met het rijden lossen we dit op door haar laag op spanning over de rug te laten lopen dit zowel in draf en galop.
3.Mijn rij probleem Melody moet leren op een stille hand na te geven waardoor ze dus stil word in de beweging van haar hoofd.Mijn hand is niet super stil dus hebben wij de wisselwerking dat Melody met kleine bewegingkjes in haar hoofd mijn handen mee trekt.
De pessoa helpt haar op stille hand na te geven.

En nu hetgeen waar ik tegenaan loop:
Melody is vrij druk en op het minste of geringste uitbundig druk,met rijden geen probleem zelf rustig blijven dan is het zo over.
Maar aan de pessoa stel ik haar laag in zodat ze over de Rug MOET lopen,Stappen doet ze braaf,draven ook(lekker naar de ontspanning toe)maar om het minste of geringste dat ze ziet of hoort krijgt ze haar gekke 5 minuten en gaat als een dolle Galopperen/spingen/bokken.

Ze is op dat moment dus laag ingesteld,nu heb ik ooit eens hier gelezen dat galopperen met de pessoa aleen mag als ze opgericht zijn ingesteld met de pessoa.
Nu mijn vraag moet ik haar zogouw ze dit doet zo snel mogelijk terug nemen of haar ff uitlaten rennen en daarna de training in draf weer oppakken.

Ik vraag mij ook af wat er slecht is aan galopperen met de pessoa in laag/nagefelijke stand kan iemand mij dit vertellen?
Ik merk namelijk de dag na het gebruik van de pessoa geen moeilijke punten die op basis van dat laag galopperen zouden kunnen zijn ontstaan in tegendeel ,ze is ontspannen in draf en galop beterder zelfs als voor het gebruik van de pessoa.

Hopelijk kan iemand mij antwoorden geven hierop?
Melody voor het gebruik van de pessoa uitlaten kuren is trouwens geen optie want al is ze uitgekuurd dan heeft ze nog haar momenten van compleet uit haar dak gaan/3 min later is dit weer over.

MelodyT

Re: Galopperen aan de Pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 15:32

Niemand?
Er is toch wel iemand hier die antwoord heeft op mijn vragen?

wpb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:01

ik heb er nog nooit over gehoord dat je niet mag galopperen als ze laag zijn ingesterld
doe ik ook mijn paard vind het heel moeilijk op opgericht te lopen onder het rijden aan het proberen maar longeren nog niet

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:15

Ik train af en toe met de pessoa.Jonge merrie,ongetrained bla bla bla.
Er staat op de gebruiks aanwijzing dat je het niet moet doen,dààrom doe ik het niet.Zie ook het nut van de gallop dan niet.Gaat om de training.Als dat goed gaat in de draf komt het in de gallop ook.
Jij hebt naar mijn inziens geen keus,ze gaat gewoon.Je hebt nog niet de totale controlle.Mischien daar eerst aan werken zodat je zelf kan bepalen wat er gebeurt.Gek doen kan de hele dag???20min even werken moet kunnen.
Mischien dus niet afvragen wààrom het niet goed is maar hoe je de controlle krijgt over je paardje??

domo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:46

Ik zou , als je het wil gebruiken, op de middelste zette, dan is die minder sterk dan de laatste ring.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:35

Ik laat mijn 6-jarige gewoon galopperen met pessoa op laagste stand. Hij gaat er heel mooi van over de rug galloperen. Doet ie zelfs nog beter dan draven op de laagste stand. Je ziet zelf wel aan je paard of het wel of niet kan. En wat die gekke 5 minuten betreft heeft mijn paard ook echt altijd met longeren, dan laat ik hem lekker uitbokken...

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 21:39

Zonder pessoa longeren luisterd ze super goed dus die controle is er,Ze is gewoon een ongelofelijke angsthaas savonds die overal dingen ziet waar ze van weg moet...bokkend en springend.
Ze kan goed een kwartier braaf zijn en dan ineens iets horen,zien of ruiken en dan uit dr dak gaan.
Maar het kan dus ook gewoon de eerste 5min zijn.

Heb melody nu een paar keer laten uitrazen en daarna is het goed,wel zogouw ze gaat bokken zweepje erachter zodat ze wel voorwaards blijft dan is het na 5 min wel weer over.

@malloesje:
Melody is nu na iedere week 1 dag pessoa-training ontzettend verbeterd met haar ruggebruik in alle 3 haar gangen.

Maar omdat het vermeld stond vond ik het toch een beetje vreemd,vroeg me af wat dan zoal de gevolgen konden zijn,vast inde rug ofzo bijvoorbeeld...maar ik merk niks aan haar.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:39

Naar aanleiding van de kortingsdagen bij Vrielink Ruitersport kwam Lammert Haanstra een demonstratie geven. (zie topic: [VVDD] Lammert Haanstra bij Vrielink Ruitersport)

Naar aanleiding van diverse topics, zoals deze heb ik hem wat dingen gevraagd over de Pessoa.

1. Het rukjes krijgen van het paard doordat de bijzet ook achter de kont langs gaat:
Hij zei daarop: Doordat het paard om en om zijn benen neerzet in stap en draf schuift het bontje vanzelf mee. Omdat het paard zijn benen in galop wel bijna tegelijk beweegt kan het zijn dat sommige paarden het niet prettig vinden.
Hij eindigde met dat je altijd naar het paard moet blijven kijken en luisteren en pas wanneer hij het niet prettig vind ook niet doen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:45

Laag heeft het paard ook eerder de kans om zijn benen over het touw te slaan.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 09:23

ik longeer mijn haf geregeld met de pessoa,
afentoe heeft ze wel is dat ze lekker gek gaat doen nou lekker der gang laten gaan.
zolang ze daarna maar weer lekker doorloopt.
ik laat haar stappen, draven en galoperen aan de pessoa.
vind altijd dat ze er heerlijk op reageerd.
merk ook niets van dat ze het met galoperen niet prettig vind of wat dan ook.

je moet gewoon goed naar je paard kijken, wat die aangeeft is het belangrijkste.
ieder paard is weer anders.
alstie na die 5 minuuten gewoon weer normaal verder kan lopen is er toch niets aan de hand?