wel of geen bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PiieterLY

wel of geen bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 13:03

Hallo allemaal,
Ik ben sinds kort een jaarlinger aan het beleren ,
maar nu heb ik een vraag.
Want de pony is van een manege waar ik rijd Manege hellevoetsluis,
De eigenaar zegt doe maar een bit in want zonder bit word je heel de bak door gesleurt wat dus ook echt zo is ( heb het uitgeprobeerd)
Ik ben alleen nog maar bezig met longeren wat ze al redelijk oppakt, ze word in mei 3 jaar.
Maar nu krijg ik op de manege allemaal andere gedachtens van de mensen de een zegt een bit is nog niet goed zo jong en de ander zegt ja doe maar wel en weer een ander zegt je kunt beter bitloos doen en dan hoor ik weer je kunt beter met een kaptoom(weet niet of ik het juist schrijf) gaan beginnen.
Maar nu is mijn vraag is het echt zo slecht om met een bit te longeren ?
er staat amper druk op het bit het zit niet te strak ik trek niet als een gek in haar mond het gaat allemaal heel rustig er aan toe.
dus wie weet er mischien een oplossing?
alvast bedankt,
Sorry voor de spelfouten die er eventueel in zitten !

Rebtor

Re: wel of geen bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:32

Ik denk dat dit iets is waar iedereen een andere mening over heeft. De een verklaard je voor gek dat je uberhaubt een jaarling al longeerd en heeft zoiets van stop hem in de opfok tot hij 2.5 - 3 jaar oud is of speel hooguit zo nu en dan met hem, de ander vind dat je niet vroeg genoeg kan beginnen met het beleren van een paard.

De een zegt met bit longeren en inrijden weer een ander vind dat je inrijden en longeren zonder bit moet doen bij jonge paarden.

Ik zou zeggen vooral met een jong paard waar je voorlopig toch nog niet op gaat zitten probeer het eerst zonder, houd je hem niet hang er een bit in, uiteindelijk moet menig manegepaard er namelijk toch aan geloven en met bit sta je toch een stukje sterker met longeren dus waarom zou je je in de weg gaan zitten?
Maar hang er zoizo een bit in voordat je er op gaat zitten want dan is hij het bit iig gewend voor je er op stapt, heeft hij dan moeite met het accepteren van het bitje hoef je die strijd iig niet te voeren als je er op zit.

Kaptoom heb ik zelf geen ervaring mee, maar vanwat ik heb gelezen is het beter voor de mond van het paard dan longeren met een bitje, terwijl je toch meer controle hebt dan met bijvoorbeeld een halster.

tis denk ik een vrij persoonlijke keuze

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:44

Ik snap het niet helemaal, hoor. Je bent een ''jaarlinger'' (jaarling heet dat Knipoog ) aan het beleren? En later zeg je dat ze in mei 3 jaar wordt. Dat noem ik dus een twenter, een 2-jarige. Knipoog
Als jij de bak doorgesleurd wordt, heb je al heel wat basisbeginselen die je het paard aan had moeten leren gemist. Om daar een bit voor te gebruiken, ben je in mijn ogen wel vreemd bezig, ja. Ik vind dat je een jong paard moet leren met je samen te werken, zonder dwang. Dat kan heel goed zonder bit, hoor.
Ik zou er in elk geval niet voor kiezen om het zo te doen (mijn paard is inmiddels 4 jaar), maar die heeft mij nog nooit de bak of wat dan ook rond gesleurd. Terwijl het toch een hittepetitje was toen ik hem kocht op 2-jarige leeftijd en er echt wel een kop op zit. Knipoog

Je klinkt in dit topic niet als iemand met genoeg ervaring om een jong paard te beleren. En dat is toch wel heel erg belangrijk, want je legt de basis voor de rest van het leven van dit jonge paard. Zoek er begeleiding bij desnoods. Ik hoop echt dat je beseft dat je het nu echt goed moet aanpakken, dat is echt heel erg belangrijk.

PiieterLY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 14:03

Hallo,
@ Nadya haha Sorry voor Het "Jaarlinger"ik wist even niet hoe ik het anders moest noemen ! .
Mijn intructrise helpt me er ook bij ,
maar mijn vraag was alleen wat jullie beter lijkt of wat beter is en niet of ik het goed of fout doe,
want stel ( ik zeg niet dat het zo is ) ik doe het op jou manier dan zegt iemand anders weer dat dat fout is,
maar het is echt een hele draak er is vanaf veulen af aan niks mee gedaan ze heeft constant op de wei gestaan ( wat ook hoort vind ik ) maar is niet goed in handen geweest dus is niet goed aan contact met mensen gewend, dat is al een heel stuk opgeknapt ze vertrouwd me al een heel stuk meer dan voorheen als ze ergens niet langs durft BIJV, zeg ik kom maar houd het touwtje of wat dan ook gewoon los en dan komt ze al !,
Het is niet mijn keus een bit maar de eigenaar zijn keus en nogmaals mijn vraag was alleen wat jullie beter vonden of wat beter is ?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:06

Als je dat aan mij vraagt, zeg ik zonder bit. Haha!
Ik beleer mijn eigen paard ook zonder bit en vind dat je er later in de opleiding altijd nog een bit kan gaan gebruiken (overigens ga ik dat niet doen bij mijn eigen paard;) ). Je bent nu nog met een soort grondwerk bezig. Goed te horen trouwens dat je er hulp bij hebt. Succes. Het beleren van een paard is een heel proces, maar wel een heel erg leuk proces (vind ik).

PiieterLY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 15:25

okee Dankjee voor je mening ! ik vind het zelf ook heel erg leuk om te doen maar ook wel moeilijk ,
ik ben ook blij dat er iemand is die me helpt want als Joy ( de pony) het niet snapt gaat ze in protest en dat kan dagen doorgaan maar op een begeven moment is mijn geduld op en dan heb ik altijd nog iemand die zegt ik neem het wel even over ga jij maar even afkoelen of dat ze zegt van rustig met geduld bereik je veel meer dan met dwang !! dat is erg fijn Haha!

x_liesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 19:02

eerst voor zorgen dat het longeren goed gaat,
dat hij/zij alle commando's snapt, en je dus niet de hele bak door gesleurd wordt
aangezien het een manege pony gaat worden (nouja, dat neem ik aan?) zal er wel
een bit inkomen met het inrijden en verder rijden..
dan zou ik later, als het longeren goed gaat er denk ik wel een bit indoen met het longeren,
en pas verder gaan met het proberen van sturen (bijvoorbeeld lange lijnen e.d.)
als het goed gaat met het bit indoen, en ze het ook echt accepteerd

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:14

Ik denk dat je moet beginnen met verdiepen in denkwijze van het paard, de dvd van equisense zal je misschien wat kunnen helpen of parelli en dan deze vraag nog eens stellen

Isiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:41

je kan je paard beter zonder bit longeren als ze nog erg trekt... je hebt er weinig aan als straks zn hele mond stuk is. je hebt ook nog kans dat hij hard in zn mond gaat worden.

overigens, een paard van bijna 3 is geen jaarling meer Tong uitsteken

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 08:43

--> LO

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 12:10

Het maakt niet uit welke methode je gaat gebruiken, alles heeft zijn voor en nadelen en jij moet doen wat jij zelf prettig vind, probeer je in te leven in je paard.
En niet alle paarden zijn fijn te rijden bitloos en er zijn ook paarden die juist bitloos beter reageren.

Violaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 12:13

Liever ook beginnen zónder bit. Hij/zij moet het tog eens leren. En ik weet niet wat voor bit je gebruikt maar ik denk dat het beste een dik bit is, zowieso bij jonge paarden Clown Mijn mening, veel succes met je jaarlinger Haha!

domo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:46

Als jij dat fijn vind, moet je dat gewoon doen.
Ik bedoel, je moet mensen laten praten want die weten niks van JOU paard af

PiieterLY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 19:01

Het gaat nu hardstikke goed met haar !! Haha!
ben zo blij, dat bit dat maakt niks meer uit ze accepteerd het en raced niet meer door de bak en reageert goed op mijn stem behalve de galop snapt ze nog niet even goed maar als dat erin zit ga ik nog een maandje door en dan gaat er een zadel op Haha!:D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 16:25

Prettig dat het nu zo goed gaat, ze is trouwens in april geboren, de 7e geloof ik.
Kaptoom is op zich een goede manier om het te proberen. Eerst aan de hand stappen/draven en bochtjes lopen enzo, zodat ze goed begrijpt dat ze direct mee moet komen en dan steeds een langere lijn geven. Op een keer kom je dan op het midden uit.

dorethea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 11:17

hallo
ik ben nu met mijn jaarling ok aan longeren..
omdat ze heel druk is dacht ik laat ik haar maar longeren.
ze vind het heel leuk ik doe geen bit in. vind ik nog wel erg jong.
ik word ok wel soms door de bak getroken. maar geef gewoon een ruk aan de langeer touw en dan houd ze er mee op
en gaat ze weer verder me rondjes rennen.
gr van elisah

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 14:05

Stop a.u.b. met je jaarling te longeren. Lekker het land op gooien, je sloopt er de benen mee, de groeischijven zijn nog niet gesloten!