wat te doen????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cheiba

wat te doen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 11:06

als ik mijn paard longeer dan is ze eerst heel braaf, maar als ik haar dan laat galoperen dan gaat ze bokken en steigeren, ook komt ze dan wel eens naar me toe gestormt. (ze is gewoon op gezadeld)
ik weet niet wat ik fout doe. ik sta altijd goed achter haar kont zodat ze niet makkelijk om kan draaien ofzo.
heeft iemand tips of weet iemand waarom ze dit doet??

thx

fjordowner18

Re: wat te doen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:08

tja misschien heb je te weinig overmacht?

je kan als je het zelf niet op kan lossen beter iemand vragen die er veel verstand van heeft, die je er door heen helpt.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 11:26

ik denk niet dat het te maken heeft met overmacht. want dit doet ze bijv. niet als ik haar iets bijzet met een touwtje. (gewoon losjes) en mijn andere paard doet het ook niet...

Klijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:46

misschien is het iets uitproberen om te kijken hoe jij reageert? Of je bang wordt ja of nee mis een manier om onder die galop bvandaan te komen?

Jammer dat paarden niet kunnen praten Knipoog

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:49

Doet ze dit los ook? En wanneer je rijdt?
Is het alleen als je niet bijgezet longeert?

Het kan joligheid zijn, uitproberen, of iets medisch. Bij de laatste uiteraard een dierenarts laten kijken.
Bij de andere 2 kun je het op verschillende manieren aanpakken.
De joligheid zou ik gewoon negeren. Even uit laten razen en weer verder. Als het te lang duurt (langer dan 1 rondje) even boos worden en verder.
Wanneer het uitproberen is kun je het op dezelfde manier doen.
Je kunt je paard ook laten doorgalopperen tot de galop gewoon braaf is. Dan terug naar draf en/of stap als beloning en weer opnieuw proberen.
Mocht dit niet lukken of je paard erg eigenwijs zijn dan helpt als noodoplossing nog wel eens je paard te laten galopperen tot hij aangeeft terug te willen naar draf. Hem dan nog even door laten galopperen, zodat je duidelijk maakt dat jíj degene bent die hem vertelt wat te doen en dan pas terug naar draf. Met dominante paarden wil dit nog wel eens helpen. Bij een angstig of jolig paard heeft dit geen zin.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 12:15

Amanda schreef:
Doet ze dit los ook? En wanneer je rijdt?
Is het alleen als je niet bijgezet longeert?

Het kan joligheid zijn, uitproberen, of iets medisch. Bij de laatste uiteraard een dierenarts laten kijken.
Bij de andere 2 kun je het op verschillende manieren aanpakken.
De joligheid zou ik gewoon negeren. Even uit laten razen en weer verder. Als het te lang duurt (langer dan 1 rondje) even boos worden en verder.
Wanneer het uitproberen is kun je het op dezelfde manier doen.
Je kunt je paard ook laten doorgalopperen tot de galop gewoon braaf is. Dan terug naar draf en/of stap als beloning en weer opnieuw proberen.
Mocht dit niet lukken of je paard erg eigenwijs zijn dan helpt als noodoplossing nog wel eens je paard te laten galopperen tot hij aangeeft terug te willen naar draf. Hem dan nog even door laten galopperen, zodat je duidelijk maakt dat jíj degene bent die hem vertelt wat te doen en dan pas terug naar draf. Met dominante paarden wil dit nog wel eens helpen. Bij een angstig of jolig paard heeft dit geen zin.

ze doet dit alleen aan de longeerlijn als ik haar niet bijzet met het rijden heeft ze dit nog nooit geprobeerd. alleen wel te hard wegrennen tijdens het aangaloperen.
miss wil ze er idd gewoon onderuit komen. maar hoe zou ik dit dan precies weer aankunnen pakken. (ze heeft een hele slechte conditie omdat ze 2jaar lang niet bereden is en minstens 100kg te zwaar is)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:01

Ik ken de betreffende paarden, de eigenaar voert ze iets te jolig, de paarden zijn beide minimaal 100 kg te zwaar.
Als ze die kilo's kwijt zijn, en de bak word goed bijgehouden, zal het longeren ook makkelijker gaan , mare Knipoog

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 13:25

dat hoop ik ook. mijn zusje wil mickye niet meer longeren (wast best begrijpelijk is)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 08:10

Ik zal dr anders wel een keer longeren om te kijken wat het probleem is Lachen

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 09:27

miss wel handig is moeilijk uitleggen zo;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:18

Dat is helemaal fijn, iemand ernaast Ja
Succes!