Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Chestnut89 schreef:ik vind persoonlijk dat het wat meer 'toont' als een paard oogkleppen opheeft. Zonder zijn ze inderdaad wel rustiger, maar bij die van mij is de activiteit er dan ook uit.
Bovendien heb ik een paard met maanoog dus zal haar nooit uitbrengen zonder oogkleppen.
Even niet aan gedacht; maar behoorlijk logisch natuurlijk; eerst het betreffende paard met zijn naam 'tot de orde roepen'
JoyCiej007 schreef:Chestnut89 schreef:ik vind persoonlijk dat het wat meer 'toont' als een paard oogkleppen opheeft. Zonder zijn ze inderdaad wel rustiger, maar bij die van mij is de activiteit er dan ook uit.
Bovendien heb ik een paard met maanoog dus zal haar nooit uitbrengen zonder oogkleppen.
Of je haar vanwege dat maanoog nooit met kleppen zal uitbrengen, tsja, dat is vast een kwestie van smaak, ik vind het nogal een onzinnige reden, maargoed......
SuSEQ schreef:In het verleden had ik enkel mijn draverstuigje met een ongepast hoofdstel en een stevige beleer-tweewieler. Om het probleem van het ongepaste hoofdstel op te lossen, heb ik er een gewoon ohz hoofdstel aangehangen. (met een D-stang) Beide paarden die aangespannen lopen, reageerden er goed op. Het was zelfs zo dat mijn ruin bijna niet te houden was toen hij de trein hoorde komen met kleppen, maar alleen even opkeek met het andere hoofdstel. Zo heb ik vele kilometers afgelegd en eigenlijk nooit grote problemen gehad die te wijten zijn aan het niet hebben van oogkleppen.
Nu heb ik een vierwieler en een paar tweedehands hoofdstellen met oogkleppen die wel passen. Daar gebruik ik er nu één van, uit voorzorg. Het paard heeft immers geen zicht op wat er gebeurt achter zich, dus als hij tegen een beetje lawaai kan, kun je met een gerust hart een koets joelende kiudneren rondvoeren. In de toekomst wil ik een vd Wiel hoofdstel met "Madonna" oogklepjes om enkel het zicht naar achter weg te nemen en ze voor de rest zoveel mogelijk de ruimte te geven... Jammer genoeg zijn die dingen betrekkelijk duur.
Groeten, SuSEQ
Arretje schreef:Ik ben benieuwd wat je met een ongepast hoofdstel bedoelt......![]()
En Van der Wiel, het kost een paar centen maar dan heb je ook wel wat zeg! Een vriend van me heeft laatst ook een hoofdstel laten maken, wat een kwaliteit!!!

SuSEQ schreef:235 EUR voor een gewoontje, 140 EUR extra voor de speciale oogklepjes...
Groeten, SuSEQ

manie schreef:Als je kijkt wat een rijhoofdstelletje van Döbert of Passier kost....580 euri's ben je zo kwijt
SuSEQ schreef:manie schreef:Als je kijkt wat een rijhoofdstelletje van Döbert of Passier kost....580 euri's ben je zo kwijt
Slik... Wat is daar zo speciaal aan?
Groeten, SuSEQ
Veertjuuhh schreef:ze schrikken simpelweg minder snel met oogkleppen..
). Die raakte al in stilstand in paniek van die boom vlak naast en die kar vlak achter d'r. Een dag later in 2-span ingespannen met oogkleppen en er is niks aan de hand.
) en hij loopt vreselijk braaf en ontspannen voor de kar. 
Veertjuuhh schreef:okay anders geformuleerd.. de meeste paarden schrikken minder snel met oogkleppen.. maar de ervaring speelt bij mij ook mee heah.. het verhaal dat ik vertelde.. vandaar mijn mening om met oogkleppen te rijden..
Klopt de meeste, maar niet allemaal 

manie schreef:De adel gebruikte wel vaak kleppen, maar dat was meer voor de 'sier' dan voor het functionele. Op oogkleppen kun je immers lekker opzichtig je initialen en/of familiewapen kwijt

SuSEQ schreef:manie schreef:De adel gebruikte wel vaak kleppen, maar dat was meer voor de 'sier' dan voor het functionele. Op oogkleppen kun je immers lekker opzichtig je initialen en/of familiewapen kwijt
Oogkleppen hebben wel degelijk nog een andere functie: het beschermen van het paardenoog voor laaghangende/voorbijzwiepende takken als je snel langs bosjes sjeest... Maar dat kom je dus niet tegen op het land of in de stad.
Groeten, SuSEQ