Waarom willen ze niet op het land?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IlsjePilsje

Waarom willen ze niet op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 12:57

Ik zit een beetje met de handen in het haar.
Ik huur bij mij in de straat een heerlijk stuk land. Stal en paddock heb ik aan huis.

Afgelopen jaren waren ze haast met geen mogelijkheid het land af te krijgen. En kon ik zeker in de "opbouw" periode er vanuit gaan dat ik ze niet zo 1,2,3 te pakken kreeg.

Dit jaar was ik begonnen met opbouwen, maar allebei staan ze na 1.5 uur te dralen voor het hek. Daarna gaan ze wel weer wat eten, maar na een half uur staan ze weer te piepen. De fjord heeft het zelfs gepresteerd om het hek te slopen. Puur en alleen omdat hij van het land af wil.

Als ik er zelf ben (bijvoorbeeld bezig met het hek repareren) is er niets aan de hand. Gaan ze lekker eten en lopen zelfs helemaal naar het midden (het is een hele lange strook). Achterin komen ze al haast niet .....
Soms loop ik even met ze mee en dan lopen ze ook wel naar het achterste stuk.
Maar zodra ik mijn hielen licht, wordt de mini-shet al nerveus. Komt vaak al een stuk terug rennen en kiest dan vaak gelukkig wel om bij de fjord in de buurt te blijven. Maar zodra zij gaat dreutelen...komt de fjord ook weer naar het hek toe.

Ze stonden op 4 uur, maar toen had de fjord dus het hele hek gesloopt. Op dit moment staat er een draadje voor het bestaande hek en wordt er een ijzeren hek gemaakt en staan ze nu op 2 uur....

Zodra ik ze kom halen, weten ze niet hoe snel ze weer terug moeten naar stal. Er ligt wel hooi op stal, maar daar zijn ze niet weg van. Ze krijgen ook geen lekkers op stal als ze van het land af komen.

Ik snap niet wat er aan de hand kan zijn en hoe ik dit kan oplossen. Vind het niet leuk dat ze maar voor het hek staan te jengelen. Fjord is helemaal zwart van het rennen/omklossen van het eerste stuk land, omdat hij er af wil.

Ik baal als een stekker, heb ik een heerlijk stuk land voor ze.... willen ze er niet op.

Zou het komen omdat ze het niet gewend zijn om rond deze tijd al op het land te mogen? Ik ben altijd afhankelijk geweest van derden wat weidegang betreft en vaak begon ik pas eind april met opbouwen....
Vorig jaar is het eerste jaar geweest dat ik dit weiland huurde en toen zijn ze er dacht ik eind maart op gegaan....

Ook heeft de fjord aan het eind van de zomer op Utrecht gestaan en daarna hebben ze niet zo heel veel meer op het land gestaan ivm medicatie etc. Toen de fjord op Utrecht stond, heeft de mini niet alleen op het land gestaan.... omdat ze zo in de stress schoot.

Heeft één van jullie enig idee wat er in deze koppies omgaat.... het lijkt mij als paard heerlijk om op het land te staan.... maar daar begin ik nu dus aan te twijfelen...

BTW ze doen het in alle weertypen...

kaatje89

Re: Waarom willen ze niet op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 12:59

Heb er geen verstand van, maar vind het wel heel erg apart.

Het lijkt mij inderdaad ook heerlijk voor ze om nu ook buiten te staan.

Ik snap dat je heel erg baalt dat je voor hun een stuk land hebt gekocht en dat ze er nu niet op willen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:00

ik heb het ook meegemaakt, mijn paarden die ik vorig jaar had, wilden op 1 bepaald stuk land gewoon níet staan!
merrie vloog me dwars door de omheining heen, en ze waren altijd nerveus aan het doen.
heb me ook echt afgevraagd wat er in vredesnaam aan de hand was,
zullen ze ergens van geschrokken zijn, voelen ze zich niet veilig op die plek...??
op andere lokaties, níks aan de hand!
heb ze dus maar verplaatst toen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:04

Denk ook dat het met iets van veiligheid te maken heeft. Is er een mogelijkheid om het op een ander stuk land (dan niet het land er direct naast) te proberen?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:05

lopen er leidingen door het land? dua dat stralingen kan afgeven?

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 13:15

Geen idee of er iets onder het land doorloopt, er liggen wel plaatjes van een waterschap, maar dat waterschap bestaat al jaren niet meer.
Helaas heb ik geen mogelijkheid om ze op een ander stuk neer te zetten. Het is maar één stuk land achter een kwekerij.
Het vreemde is dat ze vorig jaar totdat de fjord naar Utrecht moest er wel gewoon hebben gelopen. En toen was er niets aan de hand.

Ze staan ook 1,5 uur gewoon heerlijk te eten... maar daarna willen ze er af.....

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:17

vreemd hoor.

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:18

En dat voor een fjord oef. ik zou ook niet weten hoe het kan, de mijne staat heel graag in het land. misschien wat splash1999 zegt loopt er iets raars onder het land?

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 13:22

brenda1982 schreef:
En dat voor een fjord oef. ik zou ook niet weten hoe het kan, de mijne staat heel graag in het land. misschien wat splash1999 zegt loopt er iets raars onder het land?

Maar dan hadden ze daar vorig jaar toch ook op moeten reageren, denk ik?

Ja en voor een fjord is het zeker raar...... al heb ik wel het idee dat de mini hem aansteekt ....

Wat me ook te binnen schiet is dat ze het meer doen als er ook mensen op de kwekerij aan het werk zijn of zijn geweest....

Zou het een idee zijn om ze neer te zetten en dan elke keer naar ze toe te gaan en dan weer weg te gaan.....? Dat ze anders het idee krijgen dat ze als er iemand op de kwekerij komt ze gelijk mee mogen....?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:28

de mijne was ook een fjord, een rustige merrie..

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:14

Misschien vinden ze het wel te blubberig ofzo? Haha! Of is het wel gewoon droog. Bij ons hebben ze soms ook van die dagen, dat ze alleen maar naar binnen willen en verder niks. Wij hebben trouwens ook zo'n stukje in het land waar ze nooit willen zijn. Het is de enige plek met schaduw in het land maar zelfs als het heel warm is willen ze er niet staan. Verward Ik denk dat het straks wel wat beter gaat, als het weer écht mooi weer is en alles helemaal opgedroogd enzo.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 19:40

Loose schreef:
Misschien vinden ze het wel te blubberig ofzo? Haha! Of is het wel gewoon droog.

Voorin is het blubberig, achterin is het wel nat, maar ze zakken niet weg (veengrond dus dat wordt nagenoeg nooit droog). Wel hebben ze voorin platen beton waar ze op kunnen staan.... dus als ze willen kunnen ze droog staan.

Nu valt het me wel op dat ze thuis ook meer in de stal staan ipv in de paddock... misschien dat ze het nog echt geen tijd vinden om op het land te staan en denken dat hun baasje gek is zo met de zomer in haar bol Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:22

Is het misschien mogelijk om een uitloopstal te bouwen in de wei? Misschien houden ze gewoon echt niet van de harde wind en regen van de laatste dagen, en staan ze dan liever warm binnen in een stal. Als je daar dan ook wat hooi legt en misschien de brokken daar voert dan denk ik dat ze het niet zo erg meer vinden..
En het zal inderdaad wel even wennen zijn.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 19:30

Helaas is het niet mogelijk een schuilstal te plaatsen (er mag niet worden gebouwd op het perceel land).

Vandaag was het prachtig weer, maar zodra er mensen op de kwekerij aan het werk gingen, stonden ze te piepen en dralen voor het hek.

Ik ben met de fjord nog een stuk naar achter gelopen, maar zodra ik hem losliet sprintte hij weer naar voor en ging voor het hek staan.

Ondertussen heb ik contact gezocht met iemand die misschien een reading zou kunnen doen. Klinkt misschien te veel hokus pokus, maar misschien dat die persoon iets voelt oid....

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 09:30

vreemd,de meeste paarden zouden toch wel erg blij zijn met een wei!

krijgen ze voer op stal?misschien dat ze daarom terug willen?

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 14:50

oowie schreef:
krijgen ze voer op stal?misschien dat ze daarom terug willen?

Ze krijgen wel voer op stal, maar dat is gewoon hooi en alleen 's ochtends krijgen ze een pavokoek. Verder krijgen ze niets aan lekkers oid.
Ik geef ze juist expres niets als ze van het land af komen (er ligt dan alleen nog hooi want dat krijgen ze onbeperkt).

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:39

Die van jou zijn wel vaker op het land geweest... dus kwa probleem: onwennigheid zal het niet zijn zoals bij die van mij Lachen
Is er een keer iets gebeurt op het land? Heel erg van iets geschrokken oid?
Wellicht speelt eventueel voer of bekende paarden in stal ook een rol bij het terug willen?

Mijn paard is een ander verhaal Haha! Warina heeft vanaf jongs af aan altijd 23uur per dag op stal gestaan... Toen we haar het land op wilde zetten was het een drama.
Gillen eruit willen en op een gegeven moment was het zelfs zo erg dat ze voor het hek ging liggen.
We hebben het heel langzaam bij haar aangepakt, steeds iets meer en steeds iets langer Lachen
Het gaat steeds beter, we kunnen haar nog steeds niet de hele dag op het land laten want je haalt d'r er helemaal bezweet af Ach gut Maar dat is wel ons uiteindelijke doel... dat ze straks 'rustig' van haar pensioen kan genieten op het land.

Ik heb zelfs een keer een foto van haar gemaakt toen ze voor het eerst echt aan het grazen was ipv snorkend heen en weer rende Clown
Afbeelding

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 20:16

Voer is het niet en andere paarden zijn er niet. Ze zijn maar met zijn tweetjes.
Vandaag eerst heerlijk een uur met ze wezen wandelen en daarna op het land gezet.
Toen zelf een uur aan het sleutelen geweest met het draad. Na 1 uur kwam Lars (de fjord) naar het hek. Ik heb het genegeerd en ben verder gegaan met mijn draadjes. Toen ik wegliep naar wat paaltjes die halverwege het land stonden, bleef hij even staan, maar wandelde toen weer naar het midden en ging staan eten.

Na 2 uur wilde ik ze gaan halen, dus met mijn dochter in de wandelwagen op naar het land. En wat denk je.... Lars stond op het achterste gedeelte te grazen en wilde dus niet komen...
Gelukkig had mijn dochter haar regenlaarsjes aan, dus zijn we met zijn tweetjes door het land geploegd om Lars te gaan halen.

Vera (mini) stond wel in het begin te eten, maar stond wel rustig. Misschien dat ze toch reageren op de mensen op de kwekerij of de buren (ook kwekerij) waar ze vol uitzicht op hebben. Misschien zijn ze toch ergens van geschrokken, want nu waren ze erg rustig.......

Ik hoop dat het zo doorgaat! In ieder geval iedereen heel erg bedankt voor het meedenken....

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:20

Ik denk ook dat het een soort van gewenning zal zijn, ze zijn dan zo gewend om binnen te staan en op gezette tijden eten te krijgen, dat ze even uit die sleur moeten komen..
zeker hopen dat het zo blijft gaan..

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 22:27

Ik lees intussen dat het beter gaat, maar wilde nog even reageren: het valt mij bij mijn 2 paarden ook op dit moment op...
Ze staan 's middags een uur of 3 in de wei, ook heel rustig te eten. Maar op het moment dat ik ze kom halen om binnen te zetten, dan stormen ze naar het hek, terwijl er gras genoeg in de wei staat. En staan te dringen om binnen te mogen Rolleyes
Ik kan me dat van andere jaren niet herinneren en snap ook niet hoe het komt....

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 01:22

weinig voedingstoffen in het gras vanwege de slechte weersomstandigheden het afgelopen jaar? Verward
Even een dwaalspoor in mijn gedachten... maar wie weet Clown

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:40

Als ze achterin geschrokken zijn van iets kan het heel goed de oorzaak zijn dat ze eerst niet meer achterin durven te komen en/of sneller nerveus zijn.
Dat gebeurd hier ook wel namelijk... Als ze echt een hekel hebben aan 1 kant kunnen ze dat erg lang volhouden (denk maar aan de "enge" kant/hoek van de bak...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:02

Mijn paarden hebben dat in de opbouwfase altijd, ik haal ze altijd eraf als ze dat zelf aangeven en de tijd die ze eten wordt heel langzaam steeds langer, ik heb zelf altijd het idee dat ze heel goed weten hoeveel ze mogen eten zonder er last van te krijgen.