Wat te doen: Longeren 3 jarige!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marije85

Wat te doen: Longeren 3 jarige!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 21:32

Ik heb een 3 jarige appaloosa merrie die ik nu 2 keer in de week longeer.
Het gaat eigenlijk allemaal redelijk goed. Ze luister naar mijn stem ed.
Alleen elke keer als ik ga longeren gebeurt er dit:
Eerst is ze heel rustig en kan gewoon goed luisteren al na 2 minuten dan begint ze keihard te galoperen. Ze zoekt een reden om weg te sprinten zoals, een fietser of iemand die langs komt lopen.
Ik krijg haar niet rustig en blijft doorgaan tot ze zo goed als uit gerend is. En dan is er niks meer aan de hand. Alleen dit duurt ong 5 minuten. Ik vind het vervelend, want daarna is ze eigenlijk gewoon moe. Ik ga dan wel nog altijd heel even door, zodat ze wel weet dat het dan niet gelijk klaar is. Ik laat haar even uitstappen en dan 2 rondjes draf en een rondje galop op beide kanten.

Zou graag wat tips willen hoe ik dat rennen eruit kan krijgen.

alvast bedankt.

ellepel

Re: Wat te doen: Longeren 3 jarige!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 08:12

misschien juist voor het longeren aan haar los laten lopen in de bak zoat alle energie er uit kan en ze daarna goed naar je luisteren kan?

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 08:16

Ik ben bang dat ze je gewoon uitprobeerd. Onder het mom van "dat longeren heb ik nu wel gezien Slapen ".

Als ik jou was zou ik haar wat meer aan het werk zetten: leg es een balkje op de volte, maar wat tempowisselingen, longeer de ene keer met longeersingel, de andere keer met zadel, etc...

Maar het voor haar een beetje interessanter en minder voorspelbaar. Probeer haar aandacht er op zo'n manier bij te houden

Succes!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:26

aansluitend op Mirjam79: longeer met dubbele lijnen, dan heb je nog meer mogelijkheden om je paard bezig te houden.
Mijn Welsh Cob deed dit ook, maar die ging op de loop uit schrik. Als hij met z'n staart tegen de omheining van de longeerbak zwiepte, was dat voldoende reden om er vandoor te gaan. Uiteindelijk heeft mijn lesgeefmens hem aan de dubbele lijnen genomen en gewoon weg laten sprinten, maar bleef zelf staan. Dan loopt ie met een knal tegen zichzelf (het bit) aan en dat was na twee keer helder dat dat geen goede actie was. Als hij nu schrikt, stopt ie en gaat kijken wat er te schrikken was. De clou is echter wel dat je een 200% perfecte timing moet hebben, namelijk op het moment dat het paard zich realiseerd dat wegsprinten alleen pijn oplevert en dus niet doorzet, ONMIDDELLIJK loslaten!!!!! En vooral ook: uitbundig belonen!!!
Op het moment dat het paard wegsprint en dus het bit tegenkomt, ga je ook niet trekken of zo, je blijft gewoon als een blok staan, laat het paard het uitzoeken, laat het paard dat bit maar tegenkomen, alsof het aan een betonnen muur vastzit. Blijf daar zelf ook volkomen emotieloos bij; het is namelijk helemaal niet jouw probleem, maar het probleem van het paard, laat het probleem daar ook.

Let wel: ik zeg niet dat dit DE oplossing is, het is een mogelijkeid die werkt, mits goed uitgevoerd. Indien je van mening bent dat je minder minder "grove" middelen ook je doel kunt bereiken, schroom vooral niet om die eerst te proberen, maar knoop één ding heel erg goed in je oren: emoties zijn voor mietjes in dit soort gevallen! Laat het probleem waar het is, bij het paard.

marije85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 11:12

@ellepel: ze gaaat altijd eerst in de paddock, dan mest ik haar stal en ze gaat ook nog eens een aantal uur de wei op.

@ikke en mirjam79: longeren met dubbele lijnen is niet echt mijn ding. Mss ben ik te bang ivm zoveel lijnen en verstrikking vind het met 1 soms al lastig. Het klinkt wel goed moet ik zeggen. maar niemand bij ons op stal longeerd zo dus kan het ook niet afkijken zeg maar.

Ik longeer ook altijd afwisselend met niks, longeersingel of zadel.
De ene keer met slof en dan weer niet.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 12:26

beginnen met grondwerk en als dat goed gaat weer beginnen met longeren in afgezette cirkel.

marije85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 12:54

Het grondwerk doet ze inprincipe altijd perfect.
Ze luisterd heel goed. Alleen ze wilt rennen en niets houd haar dan tegen. (als ze dat doet loopt ze wel altijd los)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:36

OPG --> LO.

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:38

Mirjam79 schreef:
Ik ben bang dat ze je gewoon uitprobeerd. Onder het mom van "dat longeren heb ik nu wel gezien Slapen ".

Als ik jou was zou ik haar wat meer aan het werk zetten: leg es een balkje op de volte, maar wat tempowisselingen, longeer de ene keer met longeersingel, de andere keer met zadel, etc...

Maar het voor haar een beetje interessanter en minder voorspelbaar. Probeer haar aandacht er op zo'n manier bij te houden

Succes!

Ik ga hierin mee Ja

Isab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:42

ik zou het toch eens proberen aan een dubbele longe het is niet zo moeilijk eigenlijk net alsof je erop zit maar dan met lange teugels. Misschien kun je "les" nemen in longeren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:07

marije85 schreef:
@ikke en mirjam79: longeren met dubbele lijnen is niet echt mijn ding. Mss ben ik te bang ivm zoveel lijnen en verstrikking vind het met 1 soms al lastig. Het klinkt wel goed moet ik zeggen. maar niemand bij ons op stal longeerd zo dus kan het ook niet afkijken zeg maar.

Ik weet misschien wel iemand die je kan leren om ermee m te gaan en je paard meer afwisseling te bieden. Voor namen stuur even een PB.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:09

Ik denk dat je het paard moet leren om zich meer op jou te gaan richten. Jonge paarden zijn gauw afgeleid en daarbij duurt hun concentratie vaak nog erg kort. Afwisselen van werk zou kunnen helpen, maar ik ben zelf niet zo'n longeerder (heb ook een jong paard, die alweer bijna 4 is) en kan me ook voorstellen dat het misschien wat saai is voor het paard. Knipoog
Succes!

skatje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 12:50

misschien een stukje afzetten om het losloop probleem te voorkomen. Zo gauw een paard weet dat hij los kan zal hij het vaker proberen als hij verveeld raakt. of het moeilijk begint te vinden.

ik heb dit probleem ook gehad, maar naarmate ik meer oefende, als het begon te rennen gelijk "afstraffen" dmv bij je te halen en weer rustig weg te stappen. en dan ook duidelijk zijn. Ho is Ho, en niet doordrammen. Wil je hem weg laten stappen en hij racet weer, Hup gelijk weer bij je HO of welk commando je ook gebruikt.
dit heeft bij mij super gewerkt.

en werd al eerder gezegd, probeer wat afwisseling! dus balkje op de grond, zadeltje erop, en naarmate alles beter gaat, doe een keer de dubbele longe, zo kun je sneller wisselen van kant, waardoor het paard wat meer op jou gefocust blijft.. Haha! en vooral rustig blijven. Haha!

Ik hoop dat het je lukt Haha!
succes!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 10:28

ga een beetje spelen voor hij gaat rennen, en inderdaad balkjes helpen ook, leg ze op de gekste plaatsen zodat hij moet opletten.
Aan het werk zetten, aandacht vragen, gek doen. Vriendjes zijn? Whoosh! Cool