Verantwoordelijkheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diandra_15

Verantwoordelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 17:24

Ik heb een vraag aan mensen die natural horsemanship toepassen bij hun paard.

Ik zag van de week een meisje een ponytje met alleen een nekring (hopelijk heet dit zo) over de weg draven. Vinden jullie dit verantwoordelijk, en is normaal dat je dit ook toepast op de openbare weg/bos?

Cassidy

Re: Verantwoordelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:35

Ja hoor, mits ze goed op elkaar zijn ingespeeld is het geen probleem. Een hoofdstel/bit houdt je paard niet tegen als hij echt wil gaan.

diandra_15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 17:39

Cassidy schreef:
Ja hoor, mits ze goed op elkaar zijn ingespeeld is het geen probleem. Een hoofdstel/bit houdt je paard niet tegen als hij echt wil gaan.

Okee, bedankt voor je reactie, als je je paard goed onder controle hebt mag je dus zonder zadel/hoofdstel met alleen een nekring de weg op?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:41

Of het mag weet ik niet, kan me niet voorstellen dat je een bekeuring krijgt als je zonder zadel de weg opgaat, of zonder hoofdstel de weg op gaat, of zonder alles de weg op gaat.

Zal even een filmpje zoeken waarin je de perfecte harmonie van ruiter en paard kun zien, zonder hoofdstel, zonder bit en zonder zadel.

http://www.youtube.com/watch?v=xcXcbXA9oVk

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:49

Cassidy schreef:
Of het mag weet ik niet, kan me niet voorstellen dat je een bekeuring krijgt als je zonder zadel de weg opgaat, of zonder hoofdstel de weg op gaat, of zonder alles de weg op gaat.

Zal even een filmpje zoeken waarin je de perfecte harmonie van ruiter en paard kun zien, zonder hoofdstel, zonder bit en zonder zadel.

http://www.youtube.com/watch?v=xcXcbXA9oVk

prachtig filmpje.
Ik ben zelf ook van plan om binnenkort mijn bijrijpaardje met halsring (cordeo) te gaan rijden.
Het is alleen niogal een hyperknol, dus rustig aan opbouwen... Knipoog
Als de communicatie goed is, zou ik er zelf ook mee naar buiten durfen...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:55

Leuk filmpje alleen...ik mis de auto's, fietsers, brommers, enz.
Sorrie, maar ik vind het onverantwoord. Onzin dat je zonder bit net zoveel te vertellen hebt als met bit. Je kan in geval van nood toch in elk geval het hoofd van het paard omtrekken en hem een andere richting uitsturen.
Daarbij hoeft het nooit de fout van de ruiter te zijn, maar er kan...ik noem maar iets...een fietser niet opletten en tegen je paard aan rijden. Of een paar leuke jongens die iets naar je paard toegooien wat een schrikreactie op leverd. Een helm is verplicht bij een brommer, maar in dit geval zou je dus elke ruiter die denkt zijn paard goed te kennen zo de weg op mogen laten gaan???

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:45

aerdenhout1 schreef:
Sorrie, maar ik vind het onverantwoord. Onzin dat je zonder bit net zoveel te vertellen hebt als met bit. Je kan in geval van nood toch in elk geval het hoofd van het paard omtrekken en hem een andere richting uitsturen.
Daarbij hoeft het nooit de fout van de ruiter te zijn, maar er kan...ik noem maar iets...een fietser niet opletten en tegen je paard aan rijden. Of een paar leuke jongens die iets naar je paard toegooien wat een schrikreactie op leverd. Een helm is verplicht bij een brommer, maar in dit geval zou je dus elke ruiter die denkt zijn paard goed te kennen zo de weg op mogen laten gaan???

Ik moet toegeven dat het veel moeilijker is om zonder hoofdstel een op hol geslagen paard terug te krijgen. Ik neem aan dat er wel regels opgesteld zijn of je wel of niet zonder hoofdstel de weg op mag. Wel een goede vraag opzich.
Sommige mensen vinden het ook " stoer" om zo de weg op te gaan....maar of het verstandig is... Verward
De reden dat ik het graag wil leren, is omdat je bijna al je hulpen op je zit moet kunnen, dus erg leerzaam.
Mijn huidige bijrijpaardje heeft ook een overgevoelig huidje (volbloed) dus dat hoofdstel vind ze maar niks.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:56

Voordat je zover bent dat je verantwoord met halsring het verkeer in kunt, ben je een aantal jaar verder. Het is niet zo van: ik denk mijn paard door en door te kennen, dus hup dat hoofdstel uit, en die halsring om. Daar gaat een hele tijd overheen en zit heel veel werk achter. Net zoals bij dat filmpje in mijn onderschrift.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:59

Dan ben je nog niet 100% zeker van een schrikvrij paard.
Het hoeft niet jouw schuld te zijn waardoor het fout gaat.

Wat betreft wel of niet mogen...ik heb weleens iets daarover gelezen. Zal eens kijken of ik dat terug kan vinden..
Kwam erop neer, dat je zonder veilige tuig de weg niet op mag.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:04

Silence schreef:

Wat betreft wel of niet mogen...ik heb weleens iets daarover gelezen. Zal eens kijken of ik dat terug kan vinden..Kwam erop neer, dat je zonder veilige tuig de weg niet op mag.

ben benieuwd of je er iets van kunt vinden, en wat dan de definitie is van een "veilig" tuig.
Een 100% schrikvrij paard bestaat idd niet. Risico loop je altijd.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:06

Ik ga alles eens doorspitten. Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:07

Ben het met silence eens, heeft eens op bokt gestaan in een nekring topic.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:41

Ik vind een door en door getraind paard gereden met nekring wel veiliger als een met hoofdstel gereden paard dat niets kent. Haha!

Maar ik vind dat die nekring inderdaad niet voor jan en alleman is weggelegd. Velen denken hun paard onder controle te kunnen houden totdat er zich iets voordoet ... Je kan nooit 100% zeker zijn dat er niets kan mislopen, want je bent nog altijd met een levend wezen bezig.

diandra_15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 21:06

Bedankt voor jullie reacties... ik ben een hoop wijzer geworden...
@Silence : hopelijk kan je het terug vinden, ben wel benieuwd!

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:12

aerdenhout1 schreef:

Daar ben ik het mee eens. Mijn paard is ook zo braaf dat ik er zonder alles op kan gaan zitten
en met mijn benen kan sturen enzovoort alleen ik ga zeker niet met hem de weg op.
Gewoon in de bak kan het wel. Weg is te gevaarlijk, je weet nooit wat er kan gebeuren.
Het blijven dieren..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:54

Op zich kan het best verantwoord zijn om met alleen een halsring buiten te gaan rijden, MAAR..... ALS er iets gebeurt, zul je aan de rechter aannemelijk moeten maken dat jij je paard volgens normale normen onder controle had. De meeste rechters zullen toch vinden dat je daarvoor iets aan het hoofd moet hebben zitten. In hoeverre je dat terecht vindt doet niet terzake.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 12:01

Ik vind het echt schitterend om te zien, combinaties die zo vrij durven te rijden Lachen . Ik zou het nu (nog) echt niet durven met mijn jonkie, laat staan op de weg. Maar goed, ik hoop ooit wel in de bak zo te kunnen rijden met hem, maar dan is hij wel wat ouder en ervarener dan nu. Clown

Overigens rij ik bitloos en ik heb 1x bitloos met hem door het bos gestapt, wat wel prima ging. Maar wij zitten nog in de inrijfase, he.... Knipoog

Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar iemand in ons dorp is die met een halsring over de weg gaat rijden. Op een rustig bospad, vind ik weer iets anders, maar met het hedendaagse verkeer, brrrrrr.... Ik zou het niet durven, zelfs niet op het makste paard. Wil nog wat langer van mijn leven genieten. Knipoog

diandra_15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 14:46

Bedankt voor jullie reacties.. Op de weg vind ik het toch onverantwoord je weet maar nooit wat er kan gebeuren je paard/pony blijft toch een dier en kan altijd schrikken hoe braaf hij/zij ook zal zijn. In de wei of rijbak vind ik het een ander verhaal en vind ik dat je dan prima met nekring zou kunnen rijden

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 08:00

Silence schreef:

Wat betreft wel of niet mogen...ik heb weleens iets daarover gelezen. Zal eens kijken of ik dat terug kan vinden..
Kwam erop neer, dat je zonder veilige tuig de weg niet op mag.

Dat zul je niet vinden; het bestaat namelijk niet.
De wet is over dit onderwerp heel simpel. De begeleider van rij- en trekdieren en vee dient het geleide dier te allen tijden onder controle te hebben.
Als je de rechter er dus van kunt overtuigen dat jij met enkel een halsring je rijdier voldoende onder controle hebt, is er niks aan de hand...........

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:02

ikke schreef:
De wet is over dit onderwerp heel simpel. De begeleider van rij- en trekdieren en vee dient het geleide dier te allen tijden onder controle te hebben.
Als je de rechter er dus van kunt overtuigen dat jij met enkel een halsring je rijdier voldoende onder controle hebt, is er niks aan de hand...........

Vrij simpele wet idd. Maar wat vind je er zelf van ikke? Vind jij het verantwoord om met halsring naar buiten te gaan, waarbij je het paard goed onder controle hebt?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:35

Joepju schreef:
ikke schreef:

Vrij simpele wet idd. Maar wat vind je er zelf van ikke? Vind jij het verantwoord om met halsring naar buiten te gaan, waarbij je het paard goed onder controle hebt?

Als je het paard correct onder controle hebt, zie ik geen enkele reden waarom je dat niet zou doen.
Nee, ik definieer niet wat correcte controle is.........

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:08

Kon mijn vorige paarden bitloos rijden (heb nu net een 'nieuwe' , klinkt raar maar goed, zo is het) en een van die paarden zelfs redelijk goed met alleen een beugelriem om haar hals. Maar we wonen in Rotterdam en ik rij hier nooit zelfs maar bitloos buiten. Het is nog niet eens dat ik mijn paarden niet vertrouw maar ik vertrouw de mensen hier niet. Ze rijden als gekken, brommers, fietsers, skeelers. Honden rennen achter je aan (heb een aantal keer een hond in staart van paard gehad, type pitbull). En ook andere ruiters kunnen er soms wat van Duivel
Op buitenritten in bosgebied reed ik wel bitloos dat gaat prima. Nooit geprobeerd zover te gaan dat ik alleen de beugelriem om had maar volgens mij zou dat wel zijn gegaan. Maar in een omgeving waar je regelmatig de weg over / op moet en waar je echt je je paard elk moment zou moeten kunnen corrigeren omdat het anders levensgevaarlijk is zie je mij niet bitloos en al helemaal niet alleen met zo'n nek-ring op pad.
Vind ook vaak dat er te gemakkelijk over wordt gedacht, ook over bitloos rijden. Dat kost tijd, oefening en op elkaar inspelen. Doe je niet zomaar. En het paard is vaak de pineut: die wordt aangereden, slaat in paniek naar een hond of voetganger, rijdt over een kind heen of slaat op hol door het bos. Die wordt erop aangeekeken: wild paard. Nee geen wild paard, stomme ruiter!

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:29

Ze zal zelf toch wel weten wat ze doet?
Als ze er zometeen naast ligt, weet ze het vanzelf voor de volgende keer Lachen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 13:18

ikke schreef:

Heb hier een boek liggen(op de zolder) waar ik heel vaak in gelezen heb. Het gaat over de wetten tijdens het rijden. En ik kan je toch met 99% zekerheid vertellen dat er wel een wet hier omtrent in. Er wordt, redelijk indirect, gezegt dat er wél een hoofdstel en liefst ook zadel moet aanwezig zijn. "verantwoordelijk tuig", voor sommigen is een halsring wel verantwoordelijk, maar voor de politie/rechter niet. Want wees eens eerlijk, hoeveel rechters weten iets af van bitloos rijden, of rijden met een halsring... Moet er wel bijzetten dat ik in België woon, en de wetten hier anders kunnen zijn. En daarnaast zie je hier ook veel minder mensen bitloos rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 19:50

Soet schreef:
Moet er wel bijzetten dat ik in België woon, en de wetten hier anders kunnen zijn. En daarnaast zie je hier ook veel minder mensen bitloos rijden.

DAT is dus heel wezenlijk! De wetgeving in België is niet vergelijkbaar met die wet in NL.