Wat vinden jullie het meest paardonvriendelijke tuig ? top 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HorsesWoman

Wat vinden jullie het meest paardonvriendelijke tuig ? top 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 16:11

Hallo ,

Wat vinden jullie nouw het meest paardonvriendelijke tuig ?
Want veel mensen vinden sporen wel zielig , maar stofteugels of bijzet teugels helemaal niet .

Ik zelf vind dat dus wel zielig.
hier heb je mijn top 3 meest zieligen en paardonvriendelijk tuig :

1 - Bijzet / Stofteugels / Anderen "bijteugels" Die een paard of in de krul trekken of hem tot iets dwingt.
2 - Sporen als je je benen niet stil houden kan.
3 - Schepen bitten en onnodig zweep gebruik.

Wat vinden jullie ?

Groetjes Sanne.

S_uus

Re: Wat vinden jullie het meest paardonvriendelijke tuig ? top 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:16

Jep indd de hulpteugels dus ook de extra's als zwepen/spoor als je daar niet mee kan rijden of eigenlijk niet snapt waarvoor het eigenlijk bedoeld is (Veel gemaakte fout bij de slofteugel, velen rijden ermee omdat paard lief eindelijk in de krul loopt)

Overigens bij tuigpaarden vind ik het super sneu als zij met een elastiek staan waardoor ze maar op 3 benen kunnen staan en 1 omhoog moeten houden.
Toen ik 16 was liep ik op een boederij die met hackney's en tuigpaarden deed. Zij maakten dan een elastiek vast de 4 hoeven (via een ringetje aan de achterkant) en dat moest ervoor zorgen dat er meer knie actie komt. Wanneer ze stil stonden stonden ze dus met 1 voorbeen hoog in de lucht heb er toen vol afgrijzen naar zitten kijken, en nu nog vind ik het een vreselijk gezicht

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 16:26

suusiejj schreef:
Jep indd de hulpteugels dus ook de extra's als zwepen/spoor als je daar niet mee kan rijden of eigenlijk niet snapt waarvoor het eigenlijk bedoeld is (Veel gemaakte fout bij de slofteugel, velen rijden ermee omdat paard lief eindelijk in de krul loopt)

Overigens bij tuigpaarden vind ik het super sneu als zij met een elastiek staan waardoor ze maar op 3 benen kunnen staan en 1 omhoog moeten houden.
Toen ik 16 was liep ik op een boederij die met hackney's en tuigpaarden deed. Zij maakten dan een elastiek vast de 4 hoeven (via een ringetje aan de achterkant) en dat moest ervoor zorgen dat er meer knie actie komt. Wanneer ze stil stonden stonden ze dus met 1 voorbeen hoog in de lucht heb er toen vol afgrijzen naar zitten kijken, en nu nog vind ik het een vreselijk gezicht

Aah , dat is ook erg zielig en sneu !!

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:28

Het meest paardonvriendelijke tuig, zit vaak op de rug van het paard en bedient de andere tuigen. Knipoog

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:28

jep vond het ook echt rare boeren, ze dachten niet aan hoe het voor het paard zou zijn. sommigen knalden met hun knie tegen hun kin...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:30

ik heb een keer een bit gezien gemaakt van een soort fietsketting... dat vond ik behóórlijk grof. Zelfs als je dan niet aan de teugels komt lijkt me dat al erg onplezierig voor het paard.

Verder vind ik alles zo gemeen als er mee om word gegaan

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:34

1. sloftteugel & andere hulp & bijzetteugels ...
2. Stang & trens (als ze niet goed gebruikt worden...wat vaak ook niet word gedaan)
3. Sporen & zwepen vind ik zowiezo zielig. Ik vind het super erg als ik naar de M wil dat ik sporen om moet. Ik gebruik ze dan ook niet maar het idee dat ik sporen om heb vind ik ook niet zo leuk.

Verder vind ik het heel erg dat ze in America sommige rassen zoals o.a de American Saddlebred, de hoeven onnatuurlijk lang laten groeien & er dan zware klompen ijzers opzetten zodat het paard zn benen hoger heft. En dat ze de staart opereren zodat de staart zo abnormaal hoog komt te staan ...

Een rollkur vind ik ook super zielig om aan te zien ...ik walg van de ruiters die zo omgaan met paarden ...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:40

Niisj: er zijn dummy sporen, dus zonder uitsteekseltje. Die mogen (naar mijn weten) ook
Hoef je je paard ook niet te mishandelen *met enige roloog als toevoeging*

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:42

Tijgertje86 schreef:
Het meest paardonvriendelijke tuig, zit vaak op de rug van het paard en bedient de andere tuigen. Knipoog

De spijker op zijn kop!! Knipoog

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:48

Ik vind geen enkel tuig paard onvriendelijk. Ligt aan de persoon hoe die er mee omgaat. Makkelijk om het dan maar op het tuig af te steken. Lachen

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 18:01

casperrr schreef:
Ik vind geen enkel tuig paard onvriendelijk. Ligt aan de persoon hoe die er mee omgaat. Makkelijk om het dan maar op het tuig af te steken. Lachen

Daar heb je wel gelijk in maar dat geld niet voor al het tuig , een scherp bit vind ik altijd zielig .
En tuig waar maar op 3 benen kunnen staan ook , en zo kan ik er nog wel wat opnoemen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:03

Bij een goed en correct gebruik vind ik niks zielig

Ik vind het zielig dat er zo'n topic wordt geopend.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:06

Ik krijg een beetje een aangevallen gevoel van dit topic, ik als 'normal' zijnde.

Mijn paard wordt wel eens bijgezet gelongeerd, en dat dwingt hem tot niks.
Er zit voldoende elastiek in, en hij hangt losgenoeg. Maar ze gebruikt haar rug gewoon veel beter.
Daarbij rijdt ik ook met sporen en zweep, mijn been ligt stil, dus gebruik ik mijn spoor nooit onnodig. Zweep voor de begrenzing, ivm uitslingerend jong paard.

Dat je dit topic opent is goed, maar jullie laten de 'normals' niet in hun waarde.
Laatst bijgewerkt door daNiielle_ op 12-03-08 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:06

sannekeee schreef:
casperrr schreef:

Daar heb je wel gelijk in maar dat geld niet voor al het tuig , een scherp bit vind ik altijd zielig .
En tuig waar maar op 3 benen kunnen staan ook , en zo kan ik er nog wel wat opnoemen.

Een scherp bit is zo scherp als de hand van de ruiter.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:12

daNiielle_ schreef:
Ik krijg een beetje een aangevallen gevoel van dit topic, ik als 'normal' zijnde.

Er zit voldoende elastiek in, en hij hangt losgenoeg. Maar ze gebruikt haar rug gewoon veel beter.
Daarbij rijdt ik ook met sporen en zweep, mijn been ligt stil, dus gebruik ik mijn spoor nooit onnodig. Zweep voor de begrenzing, ivm uitslingerend jong paard.

Dat je dit topic opent is goed, maar jullie laten de 'normals' niet in hun waarde.

Jawel hoor, ik ben ook een 'normal' ...ben geen natural ofzo ...& toch heb ik het niet voor sporen, zwepen, stang & trens & cetera ...Ben ook wel van mening dat als je je been stil houd & je sporen niet onnodig gebruikt kan het wel. Net hetzelfde met dat je zegt dat je de zweep als begrenzing gebruikt dat vind ik ook kunnen.
Maar tegenwoordig zie ik gewoon meer & meer mensen hun paard op wedstrijd tijdens het losrijden maar meppen met de zweep & zitten ze maar te rukken in het paard zn mond tot ie volgens hun goed loopt ...
Ook ik heb een keer een sloft-teugel gebruikt maar deze hing nog los. Mijn merrie liep dus niet geforceerd afgebogen. Het was gwn om haar haar rug leren te gebruiken.
Dus ja ik ben het eens met je.
Eigenlijk zijn het niet de hulp & bijzetteugels die paardonvriendelijk zijn maar de ruiter die erop zit ...

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:16

Ja klopt. Maar bijzettteugels worden hier gewoon meteen als 'paard onvriendelijk' bestempeld.

Mijn vorige paard heeft daardoor haar rug weer goed gekregen!
Dus dat noem ik nou niet bepaald paard onvriendelijk.

Ik bied mijn paard liever een ruime (6x7 m) warme stal aan, met fatsoenlijk voedsel, en poetsbeurten ed. Dan dat ik hem op de weide laat staan, zo van 'hij ziet maar.'
Misschien kort door de bocht, maar zo vind ik het.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 19:10

daNiielle_ schreef:

Nee hoor zo is het helemaal niet bedoelt , maar ik vind bijzet , als hij te stark zit zielig en er ziojn veel soorten bijzet , ook zonder elastiek .
En zo als ik al zeg , sporen alleen als je er niet mee kan omgaan , en zweep als je hem gebruikt als het niet nodig is .

En waarom voel je je aangevallen ? We zitten hiet op een NH topic , dus deze dingen zijn niet zo gek. .?

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:14

Tijgertje86 schreef:

Ben ik het helemaal mee eens Ja

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:15

sannekeee schreef:
En waarom voel je je aangevallen ? We zitten hiet op een NH topic , dus deze dingen zijn niet zo gek. .?

Dat je een Natural bent, heb ik niets op tegen.
Het gaat me erom dat jullie de dingen van de 'normals' als een soort van marteltuig zien. En dát vind ik niet kunnen.
Maar verder ga ik hier niet mee in discussie. Ik ben vriendelijk en rustig voor mijn paarden, en heb ook totaal niks tegen naturals. Lachen

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:16

Wat denk je van een hackamore die niet goed hangt?
En/of een hackamore die met een te sterke hand gebruikt wordt?

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 19:16

Maar goed , mijn punt is , dat er geen reden voor is om je aangevallen te voelen , ik zeg toch ook , als je er niet goed mee opgaat ?
En bij die bijzet , bedoel ik dus als hij te strak zit en er geen elastiek in zit .

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 19:18

sannekeee schreef:
Die een paard of in de krul trekken

Dat bedoel ik ..

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:42

sannekeee schreef:
Maar goed , mijn punt is , dat er geen reden voor is om je aangevallen te voelen , ik zeg toch ook , als je er niet goed mee opgaat ?
En bij die bijzet , bedoel ik dus als hij te strak zit en er geen elastiek in zit .

En dát is nou net het punt. Ieder hulptuig kán gevaarlijk zijn en negatieve effecten hebben, áls hij verkeerd wordt gebruikt. Als je níet weet hóe je het moet gebruiken gebruik het dan ook niet. Dat geld voor alles. Zelfs een doodsimpel martingaaltje kan paardonvriendelijk zijn als je hem verkeerd gebruikt. Er is gewoon geen paardonvriendelijk tuig. Het is degene die het verkeerd gebruikt. Je kan nu wel een lijst gaan opstellen van -noem even een voorbeeld- sporen, slof en een elastiek, maar ze líjken paardonvriendelijk, maar ze zijn het níet. Lachen Geen enkel tuig is paardonvriendelijk. Bij een slof wordt vaak boe en bah geroepen, maar het is een zeer nuttig hulpmiddel, als -gaan we weer- hij goed gebruikt wordt. Voor het oog ziet een slof er misschien paardonvriendelijk uit, maar een doodsimpel hulpmiddeltje kan misschien sterkere negatieve effecten hebben dan een slof.

@ts; in je begin post geef je aan dat je dat soorten tuigen paardonvriendelijk en zielig vind als hij verkeerd wordt gebruikt. Waarom schuif je het dan op het tuig en niet de ruiter die erop zit? Het tuig is er niet voor gemaakt om verkeerd gebruikt te worden, dat is de keuze van de ruiter. Lachen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:58

Wat ik er vind is? stel je eens voor: iemand die paard rijd met een zadel wat niet goed zit. Paard krijgt daardoor problemen met de rug en dit wordt door ruiter gezien als staken van het paard, want paardje loopt niet meer lekker aan teugel. Er wordt een slof aangeknoopt om hem lekker in de krul te trekken, maar ja, daar mag je weer niet mee op concours rijden. Gelukkig mag het wel in de les en mag je er zelfs mee springen. Tja, dan toch maar een ander bitje erin. Liefst iets wat lekker sterk inwerkt en paardje zich wel bedenkt om hoofd in de lucht te gooien. Paardje weet nu helemaal niet meer wat het moet doen en gaat daarom maar steigeren want het bit, zadel doet zo'n pijn. Nog steeds heeft niemand in de gaten wat er aan de hand is Het paard moet toch maar eens leren wie de baas is. We doen hem aan de longeerlijn en knopen er een vaste slof of touw aan en trekken hoofd wel even naar beneden, dan met de lange zweep er lekker op los slaan en natuurlijk hulp van nog iemand die het paard aan de longeerlijn vast houdt. Paard geeft zich over en gaat op het laatst er maar bij liggen. Wat een k*tpaard. Weg ermee, verkopen dat beest.........
Helaas gebeurt dit in het echt. Vaak genoeg om me heen gezien. Iemand die inziet dat een hulpteugel een hulpteugel is en geen dwangmiddel zal daar heus niet zomaar kwaad mee doen. Bij normaal gebruik vind ik het niet erg om een hulpmiddel erbij te zien. Helaas gebeurt het steeds minder dat het als hulpmiddel wordt gebruikt, maar steeds vaker als dwangmiddel....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:22

Tijgertje86 schreef:

Kleine correctie: het zit ALTIJD op de rug van het paard!
Maar wat nog veel erger is: de kortzichtigheid en het gebrek aan breedte in het denkpatroon van veel rijders en evenzoveel, zo niet nog meer, lesgeefmensen. Het gebrek aan kennis, kunde, inzicht en ervaring bij rijders, maar vooral lesgeefmensen is soms schokkend.

Resumee, mijn top 3:
1) rijder
2) rijder
3) lesgeefmens