Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

inkidinkidoe schreef:Dan nu het onderhoudsgedeelte... ...daar heb ik geen ervaring mee...
1. Ik weet dat ik de draaikrans moet smeren, maar waarmee?
2. Wat moet ik doen aan de vering en de assen van de wielen?
3. Hoe onderhoud ik de trommelrem?
4. Welke schroeven/bouten/moeren/ofwel onderdelen moeten regelmatig vervangen worden?
5. Waar laat ik nieuwe binnenbanden op mijn wielen leggen?
6. Wat vergeet ik???
Buitenbanden vervangen is een ander verhaal, maar eignelijk ook alleen maar omdat je daar moeilijk aan geraakt. banden voor van die typische koetswielen kun je nog 't makkelijkst bestellen bij een koetsenbouwer. Zij kopen ze ook maar in Thailand, maar ze geraken er wel aan.
):Nelleke1 schreef:wat voor banden rijd je misschien een fietspomp of is dat heel dom
inkidinkidoe schreef:Aangezien ik vanmiddag vrij had, wilde ik de platen los gaan schroeven. Nu kom ik er dus achter dat NIET EEN SCHROEF nog los te krijgen is... Ze zijn doorgeroest, dolgedraaid, of gewoon afgebroken... Ik moest al nieuwe platen gaan maken, maar nu dus zeker. AARGHH krijg t allemaal niet los!!!
SuSEQ schreef:inkidinkidoe schreef:Aangezien ik vanmiddag vrij had, wilde ik de platen los gaan schroeven. Nu kom ik er dus achter dat NIET EEN SCHROEF nog los te krijgen is... Ze zijn doorgeroest, dolgedraaid, of gewoon afgebroken... Ik moest al nieuwe platen gaan maken, maar nu dus zeker. AARGHH krijg t allemaal niet los!!!
Je kunt de schroeven uitboren, zodat de kop loskomt. Dan kun je (hopelijk) de platen losmaken en daarna de schroeven uitdraaien met een tang. Kruipolie kan ook wonderen doen. Heb je een foto? Dan weten we waar we over spreken...
Groeten, SuSEQ
inkidinkidoe schreef:Nu zit er als plaatwerk multiplex op de koets. Ik moet dit dus gaan vervangen en was er vanuit gegaan dat ik weer nieuw multiplex zou kunnen pakken. Nu zei iemand dat ik dat niet moest pakken omdat dit met vocht dus opnieuw gaat uitzetten. Beetje raar omdat de meeste sites schrijven dat multiplex een van de sterkste plaatmaterialen is wat er te koop is... Ik was dus van plan om dezelfde platen te bestellen. Tenzij iemand iets anders aanraad. Iemand ervaring?
Da's multiplex die op de grote vlakken voorzien is van een laagje waterbestendig materiaal, zodat het kan gebruikt worden als bekistingsplaat voor het gieten van beton. Op de korte kanten is de gelaagde structuur meestal wel nog te zien, dus die moet je even behandelen, zodat ze geen vocht optrekken. Deze platen zijn vrij goedkoop te verkrijgen bij de lokale DHZ winkel, in verschilende diktes. Enige nadeel: ze zijn meestal (zoniet altijd) donkerbruin en voor zover ik weet niet gemakkelijk te schilderen.