vooroordelen/oordelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ziva

vooroordelen/oordelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 23:06

Vandaag heb ik de hele pensionstal weer over me heen gehad, inclusief DA. Mijnpaard zou te kort staan en ijzers nodig hebben. Mooier nog de DA zei "ja, dat paard staat natuurlijk veel te kort en moet ijzers, maar ze loopt goed, de hoef voelt goed en ze heeft geen last" Maar het paard heeft wel ijzers nodig. De meesten veroordelen me dat ik kies voor geen ijzers. Ze loopt prima. Zelfs mijn verzorgster vind het moeilijk te begrijpen. En ik heb het moeilijk om begrip te tonen voor deze vooroordelen. Ik snap het niet zo goed. Waarom ijzers als ze goed loopt? Want ze staat te kort maar moet wel ijzers?!

Herkent iemand dit, ik voel me even best alleen hierin...

Joepju

Re: vooroordelen/oordelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:14

Ik ben geen hoefsmid natuurlijk, maar mijn mening is dat er soms veelste snel aan ijzers word gedacht idd.
Gewoon voorlopig het harde even vermijden, en lekker doorhobbelen dacht ik zo.
Tenzij het TE kort is natuurlijk; misschien even een duidelijk fotootje plaatsen?? Haha!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:14

Tja, altijd moeilijk natuurlijk.
Je moet gewoon op je eigen gevoel afgaan en je niet van de wijs laten brengen door anderen.
Ik keek even in je profiel trouwens, maar wat heb je een aparte combinatie, fries x kwpn, leuk! Haha! (even offtopic)
Als je paard er echt last van gaat krijgen kun je altijd besluiten om m eventueel op ijzers te laten zetten.
Gewoon de weg een beetje mijden als je buiten rijdt en in de berm blijven dan is er niks aan de hand lijkt mij!
Soms denken andere mensen dat ze het beter weten, maar jij kent je paard toch altijd het beste.
Je zou ook hoefschoenen kunnen nemen als je er geen ijzers onder wilt doen.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:37

Ijzers? Ik laat hoeven die te kort zijn altijd groeien. Ik weet niet hoe ijzers bij het groeiproces zouden kunnen helpen :s Tell me...

Ziva ik zou je graag advies willen geven, maar daarvoor heb ik wel wat fotootjes nodig om dit te kunnen doen. Als je foto´s zou kunnen maken van voor en achterhoeven, zijzicht, vooraanzicht en ook foto´s van de onderkant van de hoeven. Alvast bedankt!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 08:46

te kort bestaat bijna niet. Je hoefsmid is gewend aan te lange hoeven, want door ijzers slijten hoeven te weinig.

Afbeelding

Ziva

Re: vooroordelen/oordelen natuurlijk bekapte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 09:17

Ik heb foto's gemaakt en deze laten nakijken door mijn bekapper die niet in de buurt woont, maar waarvoor ik express gekozen heb om zijn ervaring en insteek. Hij is in Januari ook nog langs geweest omdat ik toen ook opmerkingen kreeg en een zekere second opinion wilde. Toen waren ze ook mooi in orde.

Arabesk qua kortheid aan de buitenkant ziet het er dus ongeveer zoals die eerste hoef uit. De tweede vind ik echt geen lekker zich, veel te lang naar mijn inzicht. Zo zie ik ze heel veel.

Foto's heb ik, maar stuur ik alleen op naar mensen die echt ervaring hebben met natuurlijk bekappen, om de discussie maar te voorkomen die hier toch al veel is gevoerd en ik niet op zoek daarnaar ben. Ik stuur ze mer plezier naar diegene die echt interesse hebben Lachen

Ik stond te kijken van hoe een DA zo tegenstrijdig kon praten eigelijk. Op dat moment stond ik er niet zo bij stil maar toen ik ging nadenken naderhand.

De rest kan me niet zo boeien, maar mijn verzorgster wel. Met haar wil ik wel graag op een lijn zitten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 09:20

Waarom bemoeien mensen zich toch altijd met elkaar? Dat is toch echt iets wat in de paardenwereld heel veel voor komt/

Gewoon lekker je eigen ding doen. Als je paard goed loopt is er toch niks aan de hand?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:05

Paard loopt goed? Ook op het harde? En de hoef is verder gaaf en voelt goed aan? Waarom zou je dan in vredesnaam ijzers eronder laten zetten? Misschien moet die DA maar eens gaan bijscholen? Ach gut

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:33

Mijn paard liep juist veel minder met beslag onder, dus al zou ik nu de hele wereld over mij heen krijgen, liet ik mijn paard toch op blote voeten Knipoog . Laat je niet onzeker maken door opmerkingen van anderen, kijk zelf naar hoe je paard het doet. Jij en geen ander kan beoordelen hoe je paard beweegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:39

Het ligt er compleet aan waar je rijd of je wel of geen ijzers eronder hebt. Waar ik altijd buitenrij liggen heel veel stenen en kiezels, dat wordt gedumpt op de paden. Daar is het zo erg dat het dierenmishandeling zou zijn om zonder ijzers naar buiten te gaan. Maar als het gewoon te doen is en jij wilt zonder ijzers: What's the problem? Jij hoeft je niets aan te trekken van anderen, als je paard er maar goed bij loopt. Dat is het enigste dat telt, niet de mening van anderen