Wat is wijken voor druk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anna_Dani

Wat is wijken voor druk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 13:27

Ik had de vraag in een ander topic gesteld, maar geen antwoord gekregen, dus hier nog een keer de vraag: Wat is wijken voor druk?

Morrow_Less

Re: Wat is wijken voor druk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:27

ik heb er nog noooit van gejoord ik ga volgen

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:49

misschien is het hetzelfde als voor de kuit
ik weet het ook niet

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:53

Heeft denk ik iets te maken met dat je je paard ergens aanraakt en dat hij dan aan de kant gaat.. *Niet echt veel verstand van VD Huilen van het lachen *

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 17:06

Ik las in een ander topic, dat je dat met je jaarling kan doen, dus kuit lijkt me niet haha. Ik wacht nog even af op iemand die het wel zeker weet. Bedankt voor het meedenken!

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:07

Nee ik zag het ook al, ik had eerst niet gelezen dat het over VD ging Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:09

Als jij op de wasplaats staat en je drukt tegen hem aan (zonder kracht) en hij gaat opzij, wijkt hij voor druk.
Druk je op zijn wang en hij doet zonder morren zijn hoofd opzij, wijkt hij voor druk.
Zo kun je ook zijn hoofd omlaag doen.

Nu doe ik nooit aan VD, maar imo is dat wijken voor druk Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:12

Een paard is een vluchtdier. Een vluchtdier dat door heel veel roofdieren als lekker hapje wordt gezien. Een paard gaat van nature tegen druk in, vooral bij zijn buik. Stel je voor dat een hond of wolf een paard in zijn flank grijpt, en het paard wegvlucht voor de druk. In het ergste geval rukt een wolf of een hond een heel stuk biefstuk uit zijn flank, of hij krijgt een gat in zijn buik, met als gevolg misschien buikvliesontsteking. En dat is in de natuur dodelijk.

Dus een paard wil van nature tegen de druk in. Dus als jij hem in de box opzij zet, dan heeft hij de neiging om je tegen de wand te pletten. Wat jij natuurlijk niet wilt. Jij wilt dat hij wijkt voor druk. Maar dat moet je hem wel leren.

Jij wilt dat je paard voor je opzij gaat. Dat hij ruimte maakt voor je als jij je hand tegen zijn bil aanlegt, of je hand tegen zijn buik. Dat is wijken voor druk. En dat wijken voor druk kun je op alle delen van het lichaam doen. Op hoofd (dat hij niet met zijn hoofd jouw omver duwt maar dat jij zijn hoofd met een klein beetje druk tegen de wang weg kunt duwen). Op de schouder, zodat hij met zijn voorbenen van je wegloopt. Op zijn middenhand/buik, zodat hij dat pasje opzij zet (en van je vandaan, niet tegen de wand) en op de achterhand, zodat jij zijn achterhand weg kunt duwen. In het begin leer je je paard dat door hem aan te raken, met je hand of met een stick. Uiteindelijk kun je het doen door alleen maar naar de schouder of de achterhand te kijken. Zie het eerste gedeelte van het filmpje in mijn onderschrift voor voorbeelden van wijken voor druk vanaf de grond, op het allerhoogste niveau.

Het wijken voor druk wat je op de grond aanleert, kun je doorvoeren naar het werk in het zadel. Alle zijgangen zijn in principe wijken voor druk. Cirkel vergroten en verkleinen is wijken voor druk. Als je het je paard vanaf de grond goed aanleert, heb je er in het zadel alleen maar profijt van.

Dus wijken voor druk alleen maar in de VD? Nee hoor. In de Natural Horsemanship en bij het opleiden voor het westernrijden, het springen en de dressuur heb je er netzogoed profijt van.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 12:12

Dankjewel! Echt heel duidelijk uitgelegd!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 17:19

Idd goed uitgelegd cassidy.. Ik wil nog toevoegen dat 'druk' ook een bit en hoofdstel kan zijn ( of bitlooshoofdstel). De druk van het bit waar ze voor wijken of de druk achter de oren. De 'truc' zit hem in het loslaten en zo dus belonen. Zo zie je dat sommige paarden uit zichzelf aan de teugel leren lopen, uiteindelijk.

Het kan heel klein beginnen, maar als je consequent blijft en het in je dagelijkse routine meeneemt gaat alles een stuk makkelijker. Bv. je paard is op je halster touw ( teugel) gaan staan, met een vingertje vraag je zijn been omhoog, of een pas achterwaarts of opzij.

Maar wijken voor druk kan ook mentale druk of emotionele druk zijn, een 'opgejaagd paard' dat als hij bij jou mag komen rust vind, is ook een vorm van wijken voor druk..

( en het mooie van dat laatste is dat het ook bij katten, honden en mensen werkt!)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:25

Wijken voor druk is een vorm van operant conditioneren.
Leren begint altijd met een stimulus (S): vb. druk tegen het hoofd.
Paard geeft hierop één of meerdere reacties (R), wij willen 1 bepaalde reactie vaker doen voorkomen: het wegbewegen van druk. Het paard zal eerst tegenduwen en maakt de situatie onaangenamer (meer druk), mss doet hij zijn hoofd omlaag, naar beneden, staat hij even stil, maar uiteindelijk... beweegt hij zijn hoofd weg => de druk valt weg (dit is negatieve bekrachtiging (R-), je neemt als antwoord op de reactie iets onaangenaams weg uit de omgeving waardoor de reactie vaker zal voorkomen) => paard zal volgende keer sneller zijn hoofd wegbewegen.

Dit is een zeer rudimentaire uitleg. Ik vind kennis van de leervormen onder zoogdieren voor elke paardeneigenaar verplichte kost Knipoog

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:28

Amen Knipoog

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 13:06

hier staat het echt mooi en duidelijk uitgelegt. Ik begin het nu te snappen. Knipoog

fere16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 13:38

dat is dat het paard weg loopt voor de druk. net als met wijken als jij 1 zijdige druk geeft moet het paard opzij,

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:21

Het paard moet niks Knipoog Het paard zoekt en vindt de comfortabele situatie Lachen

smasters

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 22:18

Inderdaad mooi zoals Cassidy het uitlegt en ik ben het ook eens met poes Lachen

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 12:44

[Oud bericht verwijderd]
Laatst bijgewerkt door kallipooh op 27-09-23 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:04

Bij rijden met bit is het eigenlijk net zo belangrijk Ja Het maakt de dingen een stuk eenvoudiger als je paard vanop de grond al zijn eigen lijf kent en op commando elk lichaamsdeel afzonderlijk naar je toe of van je weg kan bewegen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 04:30

En daarom is grondwerk zo belangrijk. En teveel mensen zien grondwerk als alleen maar longeren, aan de hand mee te leren lopen, of het paard leren op stemcommando's te reageren. Nee, grondwerk is meer dan dat. Als een paard de grondwerkschool goed heeft doorlopen, is het leren van dingen vanuit het zadel een peuleschil.