[AR] Bijzetteugel gebruiken voor de wagen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hindo2

Bijzetteugel gebruiken voor de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 17:20

Hallo,

Een van onze twee paarden heeft nog al moeite om nageeflijk te lopen voor de wagen, aan de lijn met een bijzetteugel loopt hij wel erg fijn. Kun je een paard dat in span loopt ook voor de wagen bijzetten? Heb daar zelf nl. geen ervaringen mee.

Hindo2

Re: Bijzetteugel gebruiken voor de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 19:32

niemand?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:34

Ik heb helaas geen antwoord maar ik heb hetzelfde probleem.
Mijn paard heeft last van kissing spines en mag alleen een kar trekken. Alleen zet ze haar rug vast en moet daardoor bijgezet lopen.
Ik doe een stipje op dit topic, ik hoop dat er iemand een antwoord weet Lachen

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:35

Ja hoor, ik gebruik(te) wel eens een bijzet; het liefst een Gogue...

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:49

Heb je daar misschien een foto van? En wat uitleg?
Vond/vind je het fijn werken?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:57

Ik ken wel iemand die met een jonge tuiger met gogue aangespannen rijdt.
Degene waar ik bij rijd reed wel eens met 1 van de paarden in het span met een touwtje eraan als slof zeg maar.
Dus het kan op zich wel hoor, als je maar weet hoe en wat... Knipoog

In het boek van Riny Rutjens staan zelf foto's van paarden met een echt slof voor de wagen...

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:25

Afbeelding
Dit is dus een gogue.
Het mooie van een gogue is dat paarden het hoofd mooi laten zakken en snel geneigd zijn de rug los te laten. Natuurlijk wel eerst aan de longe oefenen en niet te kort beginnen! De neus moet altijd net voor de loodlijn kunnen komen (vind het op deze foto eigenlijk te kort). Bijzettouwtje kan ook maar daarmee zijn ze eerder geneigd er achter te kruipen of toch druk op te blijven zoeken.
Slof kan ook maar moet je toch voorzichtig mee zijn. Zoals voor elke bijzet geld dat hij werkt als het eigenlijk niets doet. Het gevaar bij een slof is enerzijds dat je snel te veel kracht zet en ze te diep laat lopen en wanneer ze dan de kin voor de borst zetten je eigenlijk weinig meer te vertellen hebt. Je hand dus weg blijven geven!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:45

Nog twee voorbeelden;

Het bijzettouwtje;
Afbeelding

Slof;
Afbeelding

Erg belangrijk bij het gebruik van een bijzet is de drang naar voren te behouden.
Voorwaarts/neerwaarts!!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:51

Ik gebruikte eerder wel eens bijzettouwtjes; die van mij heeft nogal eens last van 'gapen' uit verzet, waarbij ze een klein huppeltje omhoog maakt (niet echt steigeren) en haar mond wagenwijd openspert, waardoor je een paar sec. toch wat minder controle hebt. Erg vervelend, heb er vanalles aan geprobeerd te doen, ook dus met bijzettouwtje...
Dat weerhield haar er echter niet van om haar kop in de lucht te gooien, dus trok ze zichzelf dan wel erg hard in haar mond.
Gebruik het heel af en toe nog eens voor de wagen of aan de dubbele longe...

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:50

Die foto met die slof, zo zou ik het ook doen, ziet er erg fijn uit (maar dat ligt ook aan de rustige hand...).

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:39

Die slof zou ik toch meer als OHZ gebruiken.
Dus met een dubbelleidsel Ja
Dan heb je meer de keuze wat je op welk moment in je training wilt inzetten slof of de 'normale manier'.
Nu loopt de pony altijd op de slof of raak je het contact helemaal kwijt, een tussenweg ontbreek mi dan een beetje.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:19

manie schreef:
Die slof zou ik toch meer als OHZ gebruiken.
Dus met een dubbelleidsel Ja
Dan heb je meer de keuze wat je op welk moment in je training wilt inzetten slof of de 'normale manier'.
Nu loopt de pony altijd op de slof of raak je het contact helemaal kwijt, een tussenweg ontbreek mi dan een beetje.

Daar heb je gelijk in.
Als ik de slof gebruik dan is het vaak even een noodoplossing als ik een touwtje niet zo snel bij de hand heb. Probleem bij deze pony was dat hij geen rust kon vinden en elke 3/4 passen zijn hoofd omhoog probeerde te gooien. Slof werkt dan ook goed en je bent dan ook al blij dat hij gewoon van je hand af blijft en in een rustig tempo blijft lopen. Voor veelvuldig gebruik vind ik het ook niet geschikt.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:16

Bij mij trekt ze zich heel erg op met de slof Boos!
Bijzet werkt het beste, over het hoofd en dan aan de zijkant of tussen de benen vast (en dan met elastiek en niet met touw)
Enige wat mijn probleem is is dat zij minder reageert als ze bijgezet is.
Als ik haar bijgezet heb en ik loop met haar over het terrein met dubbelelijnen dan reageert zij veel minder met sturen dan dat ik haar niet heb bijgezet.
Heeft iemand daar ook ervaring mee?
(bedankt voor de foto's!)

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 18:20

Bedankt voor alle reacties,

Met longeren gebruik ik een rubberen bijzetteugel (zoals hieronder)
Afbeelding
Ik zet de bijzetteugel vrij hoog vast en op zo'n lengte dat tie eigenlijk alleen inwerkt bij extreem "de kop er uit steken"
Er zit een flinke dosis tuigpaard in onze gelderse mannen en de jongste wil nogal graag de kop er op zetten en de rug weg drukken. Op het moment dat hij horizontaal loopt (hij kan laag en rond nog niet echt verwerken) dan hangt de bijzet slap.
Soms zet ik de binnenkant een gaatje korter om wat buiging te vragen.

Deze wil ik eventueel ook voor de wagen gaan gebruiken. Vinden jullie dit een goed idee??

De slofteugel lijkt me moeilijk om toe te passen in tweespan zoals die hierboven staat afgebeeld.
Misschien dat het wel kan als je naast je slofteugel ook gewoon je leidsels erbij hebt. Ohz (niet bij de menpaarden) gebruik ik de slofteugel eigenlijk ook alleen in combinatie met mn gewone teugels.

Met het bijzettouwtje en de gogue ben ik bang dat tie te diep en rond gaat lopen, wat hij nog niet aan kan. Ook weet niet of deze hulpteugels hinder ondervinden van de riem waarmee ze aan de boom vast staan (sorry dat ik niet wet hoe dat ding heet.. ben nog niet helemaal thuis in het menne.. Bloos )

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:51

Succubi schreef:
Bij mij trekt ze zich heel erg op met de slof Boos!
Bijzet werkt het beste, over het hoofd en dan aan de zijkant of tussen de benen vast (en dan met elastiek en niet met touw)
Enige wat mijn probleem is is dat zij minder reageert als ze bijgezet is.
Als ik haar bijgezet heb en ik loop met haar over het terrein met dubbelelijnen dan reageert zij veel minder met sturen dan dat ik haar niet heb bijgezet.
Heeft iemand daar ook ervaring mee?
Als ze met de slof te diep/opgetrokken gaat lopen wil dus zeggen dat je teveel druk houdt. Loslaten is dus het devies en voorwaarts houden.
Ook het slecht aan de hulpen staan heeft met te weinig drang naar voren te maken.

Elastiek ben ik niet kapot van. Lijkt misschien wel vriendelijk maar sommige gaan er gewoon een beetje tegen in trekken. Het touwtje geeft een duidelijke grens aan.
Je moet natuurlijk wel voorzichtig en lang beginnen.

Hindo2 schreef:
Er zit een flinke dosis tuigpaard in onze gelderse mannen en de jongste wil nogal graag de kop er op zetten en de rug weg drukken. Op het moment dat hij horizontaal loopt (hij kan laag en rond nog niet echt verwerken) dan hangt de bijzet slap.
Dat een paard niet diep zou kunnen lopen is onzin. Dan zou ze ook geen gras kunnen eten in de wei.
Juist voor een beginnend paard is het eenvoudiger om met het hoofd omlaag zijn rug los te laten. Pas wanneer dit lukt kun je weer omhoog gaan werken.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:00

Citaat:
Als ze met de slof te diep/opgetrokken gaat lopen wil dus zeggen dat je teveel druk houdt. Loslaten is dus het devies en voorwaarts houden.
Ook het slecht aan de hulpen staan heeft met te weinig drang naar voren te maken.

Elastiek ben ik niet kapot van. Lijkt misschien wel vriendelijk maar sommige gaan er gewoon een beetje tegen in trekken. Het touwtje geeft een duidelijke grens aan.
Je moet natuurlijk wel voorzichtig en lang beginnen.

Klopt alleen zij heeft kissing spines en drukt haar rug weg of kropt zich op, daarom geen slof totdat ze leert laag, buikspieren eraan en rug bol. Ik reed haar nooit met slof, was ook nooit nodig geweest, wel met pessoa longeren om haar goed aan het werk te zetten en haar achterhand eronder te houden.
Elastiek is voor haar vriendelijker want als zij haar hoofd omhoog doet geeft het mee en trekt het niet hard in de mond zoals touw doet (en al helemaal met een stang, daarom twijfel ik om bij te zetten)
Vanmiddag een afspraak gemaakt met de Fysio hij komt volgende week, ik zal aan hem vragen wat het beste zou zijn voor haar.
Maar ben blij om te lezen dat bijzetten wel mogelijk is tijdens het mennen.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 19:19

BlackDevils schreef:
Hindo2 schreef:
Dat een paard niet diep zou kunnen lopen is onzin. Dan zou ze ook geen gras kunnen eten in de wei.
Juist voor een beginnend paard is het eenvoudiger om met het hoofd omlaag zijn rug los te laten. Pas wanneer dit lukt kun je weer omhoog gaan werken.

Hij loopt momenteel niet in de wei dus of tie zo laag kan om gras te eten weet ik niet Clown
Maar ff zonder dollen. Heb wel geprobeerd om m wat ronder vwnw te laten lopen (met bijzet en ook onder de de man) maar daar voelt t paard zich totaal niet fijn bij. Heb t gevoel (als je er op zit) dat hij daar nog niet zn balans kan vinden. Aan de hand hiervan kreeg ik juist t advies om m voorlopig wat horizontaal te laten lopen totdat tie daar wat meer zn balans in had gevonden. Hij loopt dus aan de lijn niet opgekropt in een "hoge" oprichting maar juist wat meer met zn neus op voor de loodlijn.

Om iets medisch (spierpijn, vastzittende rug ect) uit sluiten komt er binnenkort een paardenmasseur/fysio langs om m even helemaal na te kijken. Tanden zijn pas gedaan, bleek heeeeel hard nodig, leek wel een kartelzaag daarbinnen...

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:29

Hoe oud is het paard dan? (gewoon benieuwd vanwege zijn balans etc)

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 20:10

Hij wordt in mei 5 jaar

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:16

Oh oke, nou ik hoop dat er medisch niks aan de hand is voor je Lachen