Is dit nou echt zo slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

upanddown

Is dit nou echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 11:02

Ik word helemaal gek van alle discussies over wat er allemaal
wel niet slecht zou zijn voor je paard. En dan alleen al
een gewoon bit bij je paard gebruiken en een zadel dat niet
boomloos is. Want als je het over een hulpteugel gaat hebben of
een bit met een scherpere inwerking ben je al bijna gelijk een
dierenmishandelaar.

Je leest overal theorieën van bitloos.nl en van mensen die boomloos
rijden (die 'vroeger' altijd niet-boomloos reden) hoor ik geen goed
woord meer over een andere manier dan boomloos.

Waarom wordt hier in godsnaam zo moeilijk over gedaan? In mijn ogen
wordt het steeds erger wat betreft de discussies en ik vraag me af
wat het punt nou eigenlijk is?

Lottie84

Re: Is dit nou echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:04

Nu krijg je een discussie over duscussies terwijl je niet van discussies houdt Clown

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:04

Volgens mij was het altijd al zo 'erg', maar durven mensen die het anderrs doen dan normaal er steeds meer van te zeggen.
Ik ben niet tegen ze hoor. Ik ben het niet altijd met ze eens, maar van mij mogen ze tegen bitten en bomen zijn. Raak zelf eigenlijk steeds meer overtuigd en ik denk dat ze dat ook zouden willen.
We willen allemaal alleen maar het beste voor ons paardje, en de bitlozen en boomlozen ook Knipoog

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:07

Ik denk ook dat we allemaal hetzelfde doel nastreven, nl het beste voor je paard
Erg jammer dat het zo'n tweestrijd is geworden.
Ik rij met boom en met bit en dat ben ik ook van plan te blijven doen, maar van mij mag iedereen het op zijn manier doen.
We zijn toch allemaal lekker met onze dieren bezig en daar gaat het om, nietwaar...
Dus die discussies snap ik ook niet zo goed

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:15

Ik snap je punt.

Ik stap (tijdelijk) over op boomloos, terwijl ik geen natural ben. Ik wil juist officeel dressuur gaan rijden. De enige reden waarom ik voor boomloos kies is, omdat ik een 3 jarige paard heb. Die wordt dit jaar ingereden. Die gaat nog een stukje de hoogte in, uitzwaren, spieren. Kortom een boomzadel zal nooit lang goed liggen op haar. Aangezien ik niet zo veel geld heb om een mooi boomzadel aan te schaven en paar keer per jaar de zadelmaker langs te laten komen, kies ik nu voor een boomlooszadel.

Zowel naturals als normals zijn soms te gefocust op hun standpunten. Niks is goed behalve hun standpunt. Dat is jammer, want je kan het harstikke goed combineren. Alles heeft zijn voordeel en zijn nadeel. Met bit rijden is niet slechter dan zonder bit rijden, het is alleen een andere manier van communiceren met je paard. Zo kan ik nog wel even doorgaan Lachen

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:15

Ow ik weet precies wat je bedoeld.
Je kan geen discussie aangaan of er komen gelijk bepaalde leden op af die boom en bitloos "aanvechten" want zo komt het op mij over.

Er zijn zoveel verschillende manieren om met paarden om te gaan.
Natuurlijk zijn er ook minder vriendelijke varianten.
Maar het is eeuwenlang goed gegaan met bitten en boomzadels, en ook mensen die boomloosrijden kennen problemen.
Want of dat zo goed voor de rug is?

Wat dat betreft ben ik het ook met mijn hoefsmid eens over al dat "natural" en natuurlijk rijden zonder bit of boom;
Paarden in het wild leven helemaal niet hier, hebben geen stal, en geen smid, maar worden al helemaal niet bereden of gevoerd.
Onzin dus.
Paarden zijn tegenwoordig zodanig gedomesticeerd dat wat we nu doen, echt niet zó verkeerd is, mits normaal gebruik.

Ik vind dat ieder recht heeft op zijn eigen manier van omgaan met een paard, en kan me daarom ook heel erg storen aan een aantal mensen hier op bokt die menen alles te weten (of tenminste een heleboel) en elk topic daarmee overspoelen of opruien.
Dat is dingen opdringen aan anderen. Heel vervelend.

fleurriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:18

ik snap wat je bedoelt, mijn vorige pony was vroeger niet te houden in het bos dus deed ik voor het naar het bos gaan een iets scherper bit in zijn mond..ik weet zeker dat als ik dit in een ander topic ofzo had gezet dat mensen dan gingen reageren dat het zielig is..

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 11:20

Vind ik dus ook. Ik laat iedereen ook in zijn waarde, daar niet van hoor. Iedereen moet gewoon doen waar hij of zij zich goed bij voelt.

Ik ben zelf intensief bezig met de springsport en dan is het gewoon onmogelijk om boomloos en bitloos te rijden en daarbij heb ik absoluut geen medelijden met mijn paarden, ze hebben hartstikke veel lol in hun werk.

Alle respect voor mensen die dat niet willen, maar ik snap niet dat ze niet willen/kunnen accepteren dat sommige mensen het gewoon anders doen.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:23

@ upanddown, als je boomzadel goed past, verdeelt het de druk beter dan een boomlooszadel Lachen Als je normaal met het bit rijdt, dan ga je toch met een eerlijke manier met je paard om Lachen

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:26

Inderdaad!
En dat gevoel mis ik vaak ook.
Boommmensen accepteren boomloze mensen wel helemaal , maar andersom voelt het totaal niet zo.
Boom en bit gebruikers worden, imo vaak afgeschilderd als mensen die slecht zijn voor hun paarden en alleen aan zichzelf denken.
Ook in real life trouwens.
Ik ken heel wat mensen die mij en anderen vies aankijken omdat we geen parelli doen en met boom rijden Verward

Tja, t zegt meer over hen dan over mij, denk ik altijd maar.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:29

idd, wanneer gaan mensen nou eens kijken wat er voor hen en het paard de beste keuze/manier is.
Ook vind ik dat je moet blijven kijken naar andere mogelijkheden en daar kun je best over discuseren en daar ook van leren....
Sommige dingen lijken goed of slecht, maar hoeft niet zó goed of juist slecht te zijn.

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 11:29

Heb je wel gelijk in, ja. Het wederzijdse respect mis ik een beetje. Ik ga echt niet arrogant rondlopen en neerkijken op mensen die niet aan paardensport doen zoals ik het zie. Als hun 'natural' willen doen en zich daar fijn bij voelen heb ik daar absoluut geen moeite mee.

Maar zoals al eerder gezegd is, zoals wij met onze paarden omgaan is sowieso al niet meer natuurlijk. Tenslotte staan ze allemaal op een stukje grond met een hekje eromheen en voeren wij ze.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:37

Juist bij de overdreven voorstanders (van wat dan ook Knipoog ) heb je imo niet te maken met paarden mensen, maar met mensen met paarden. Elk paardenmens weet dat de mens zich moet aanpassen aan elk individueel paard en niet anderom Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:52

sommigen missen de nuance nogal eens Knipoog . Het is niet zwart of wit in de paardensport, maar grijs, van lichtgrijs tot donkergrijs Haha! .

Daarbij denk ik dat je als het goed is allemaal last hebt van 'voortschreidende inzichten'. Wat je gisteren dacht dat goed was, kan zomaar morgen anders zijn. Degenen waarbij dat niet zo is zijn per definitie degenen die fout zitten.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:56

Ik snap ook niet waarom er zo moeilijk over wordt gedaan...Iedereen wil het beste voor zijn paard en doet dit met de hulpmiddelen die hij/zij kan veroorloven én denkt dat het beste is voor zijn/haar paard...De een rijd bit,boom en allesloos en de ander steekt ze in een passendboomzadel en een goed degelijk hoofdstel met passend en goed bit. Zolang het maar leuk blijft voor beide partijen toch ?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:30

Ik moet zeggen dat ik ook af en toe MOE wordt van al dat extreme gezeur.
Iedereen mag zijn mening hebben, maar sla niet door! Hier worden mensen soms met woorden bijna afgemaakt, omdat ze een andere mening hebben.

Wat ik denk en vind is: IEDERE methode en gedachte heeft zijn eigen voor- EN nadelen. Daarnaast ligt het niet aan de methode, maar aan de manier waarop er hiermee om gegaan wordt.

Mensen overdrijven, slaan door. Maar houd gewoon je eigen mening en laat anderen met een andere mening in hun waarde. Bijna iedereen, die paarden heeft of verzorgd, wilt het beste voor zijn paard. Alleen heeft iedereen hier een andere invulling in.
Al moet ik zeggen dat er toch redelijk wat mensen zijn, die onkundig met hun dieren omgaan. Theorie er op na slaan vind ik dan ook de verantwoordelijkheid van de ruiter. Je kan als klein kind verkeerd hebben leren rijden (lees bijv.: geleerd je paard in de krul te zagen), maar dat betekend niet dat je dat altijd kan blijven doen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:40

Ik herken het ook, zo ook over ijzers, voer en weidegang, altijd de discussie tussen de normal, en naturals en dat terwijl ik er al erg tussenin zit. Alleen dat boomloos, daar heb ik onderzoeken van gelezen, dat komt dus nooit ook niet tijdelijk op mijn paarden. Bij ritten langer dan een uur worden de spieren namelijk zo bekneld dat er spieren afgebroken worden door een verminderde bloedtoevoer. Bitloos vind ik prima, maar waarom zijn die hoofdstellen dan ook meteen zo duur en slecht verkrijgbaar, oke ik zoek dan wel maat minishet en dan een menhoofdstel, maar betaalbaar om uit te proberen, ho maar. Als het welzijn van de paarden echt veel vergroot werd door bitloos te rijden, zou ik verwachten dat een vereniging als bitloos.nl deze hoofdstellen tegen een aantrekkelijk bedrag in alle maten zou aanbieden.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:54

Ik denk dat de meeste (normale) mensen altijd wel het beste voor hun paard willen, of het nu bit,boom,ijzer ect loos is of niet.

Ikzelf rijd met bit maar in een boomlooszadel, omdat mijn haf nu eenmaal redelijk breed is en snel van vorm veranderd.

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 13:56

sonjim schreef:
Ik herken het ook, zo ook over ijzers, voer en weidegang, altijd de discussie tussen de normal, en naturals en dat terwijl ik er al erg tussenin zit. Alleen dat boomloos, daar heb ik onderzoeken van gelezen, dat komt dus nooit ook niet tijdelijk op mijn paarden. Bij ritten langer dan een uur worden de spieren namelijk zo bekneld dat er spieren afgebroken worden door een verminderde bloedtoevoer. Bitloos vind ik prima, maar waarom zijn die hoofdstellen dan ook meteen zo duur en slecht verkrijgbaar, oke ik zoek dan wel maat minishet en dan een menhoofdstel, maar betaalbaar om uit te proberen, ho maar. Als het welzijn van de paarden echt veel vergroot werd door bitloos te rijden, zou ik verwachten dat een vereniging als bitloos.nl deze hoofdstellen tegen een aantrekkelijk bedrag in alle maten zou aanbieden.

Dat is inderdaad wel heel krom ja. Maar dat van die spierafbreuk wist ik niet? Niet dat ik van plan was om op boomloos over te stappen hoor Knipoog

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:00

Waardoor zouden de spieren dan door beknelt worden?

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:16

Ik begrijp zowiezo die discussies nooit zo. Waarom zo extremistisch over bijv. boomloos rijden (of juist niet)?? Ik vind het prima als iemand mij uitlegt waarom diegene die bepaalde theorie zo goed vindt, ik leer graag van andere mensen. Maar als mijn mening toch anders is of blijft, waarom dan direct zo'n discussie over waarom ik dat niet doe?? Ik neem graag de midden weg en ben absoluut geen meeloper, dus je moet wel met een supergoede theorie komen wil ik het geloven of het nut er van inzien. Vaak is het zo dat er altijd weer een tegen-theorie ontstaat, dus wie heeft er dan gelijk??
Ook gebeurd het vaak dat een bepaalde theorie 'populair' is en iedereen hier in meegaat of er juist tegenin gaat, een aantal jaren verder komt er weer een nieuwe theorie die nóg beter schijnt te zijn dan de vorige en opnieuw kiest men partij, enz.
Mensen hou de eer aan jezelf en wordt geen 'wereldverbeteraar' door iedereen die een andere overtuiging heeft proberen 'om' te krijgen, is mijn advies.
Maarja het schijnt mens eigen te zijn om een bepaalde groep, theorie of wat dan ook te kiezen en daar voor te gaan (en daarnaast anderen proberen te overtuigen dat wat je doet het beste is).

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:19

Ik vind het best dat mensen uitkomen voor wat zij beter vinden, maar vaak gaan zij er vanuit dat hoe zij het doen de enige manier is.

Ook bijvoorbeeld met 24/7 ('s winters) weidegang (ik noem maar iets).
Zeggen ze: Ja, dat is toch veel lekkerder voor je paard.
zolang mijn paard nog niet kan praten weet ik niet wat zíj er nou echt van vinden.
En natuurlijk kan je het ook aan de lichaamstaal zien, maar dan moet je ook maar weten wat ze je proberen uit te leggen met die lichaamstaal.

m_ajingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:36

mijn pony heeft een normaal bit normaal zadel en een mexicaanse neusriem ( waar veel over gezeurd wordt ) Als ik mijn pony rijd heeft hij er altijd veel plezier in. Ook zonder al die boomlose zadels en bitlose hoofdstellen zouden paarden er plezier in kunnen hebben. Ik denk dat ooit het verboden gaat worden een paard te rijden met zadel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:38

Het probleem is dat er in beide kampen een paar zitten die ervan overtuigd zijn dat hun waarheid de enige waarheid is en vervolgens oogkleppen opzetten en niet meer naar anderen willen luisteren...
En onder die extremen leiden beide groepen imo

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:41

Boomloos/met boom, ik heb beide zadels. Beide hebben voor en nadelen.

Maar, een paardenmond is niet gemaakt voor een stuk ijzer, en er komen steeds meer onderzoeken naar de gevolgen van een bit. Niet alleen onze russische vriend Clown, maar ook dr. cook bijvoorbeeld.

Rijden is niet natuurlijk, maar als je het dan doet, doe het dan op een manier dat het 't minst belastend is voor een paard. Zonder bit en ook niet met een wurgconstructie-bitloos hoofdstel (hackamore bijv.)

Het heeft niks te maken met geen respect voor bit-rijders, maar met bewustmaking van het voortschrijdend inzicht.

Zie ook deze discussie bijvoorbeeld: [HAR] Bandages moeten verboden worden.

Kijk als je je niet bewúst bent van de nadelen van ijzers, bandages, bitten etc, dan kan het je moeilijk kwalijk genomen worden. Maar het 'commentaar' op bokt, is meer bedoeld om mensen bewust te maken van de nadelen. Wat ze met die kennis doen moeten ze zelf weten.