extra gang(en) draver

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

extra gang(en) draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 09:49

Ik heb hier net wat rondgekeken over de extra gangen van een draver. Daar las ik ook dat je het ze niet kan leren.

Maar hoe krijg je een draver met aanleg ervoor zover dat hij in de extra versnelling schakelt??

WendyBZ

Re: extra gang(en) draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:16

Bij die van mij werkt het als je van achteren naar voren rijd. Aandrijven en goed voorwaarts laten lopen en dan van voren opvangen. Ik merk dat een staptempo tegen draf aan makkelijker is om over te schakelen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:05

Mijn dametje gaat soms tolten ipv draven als ik een drafhulp geef. Bij mij is het meer geluk dan wijsheid. Clown

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:02

Terug nemen vanuit galop levert vaak telgang op. Tölten kan lang niet elke draver, helaas, er zijn er meer die de telgang beheersen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 11:25

Ik pluk even van http://www.dravers.nl (dat mag want ik heb het zelf geschreven Tong uitsteken ):

Hoe rij je tölt?

De tölt heeft niet echt duidelijke hulpen, zoals de galop die heeft. Het is een beetje een kwestie van Fingerspitzengefühl om een (onervaren) paard te laten tölten. Ervaren tölters of natuurtölters gaan gemakkelijker over, en blijven ook beter in de gang. De ruiter gaat goed rechtop zitten, achterin het zadel, de benen ietsje naar voren. Hoofd-halshouding van het paard is hoog, want er is oprichting nodig van de voorhand. De handen van de ruiter zijn dus iets hoger dan normaal. Door het paard nu vanuit de stap steeds sneller te laten lopen, zonder in draf te laten gaan, zal het in tölt overgaan. Het is heel belangrijk om de tact niet te verstoren met de zit of de handen. In het begin kun je het beste op harde ondergrond tölten, zodat je goed kunt horen of het paard in een viertakt loopt. Je voelt ook duidelijk de achterhand zakken, en de voorhand omhoog komen. Een lesje op een ander gangenpaard (bijv. een Ijslander) kan het gevoel duidelijk maken, zodat het gemakkelijker wordt dit ook van je eigen draver te vragen als hij aanleg heeft. Het is fout om het paard vanuit de draf in de tölt te trekken, het paard loopt dan in twee stukken. Als het in draf overgaat, maak dan eerst een overgang naar de stap en begin opnieuw met steeds sneller laten stappen.

Daar wil ik nog iets aan toevoegen: volgens het boek "Gangpferde besser reiten" moeten gangenpaarden 2 eigenschappen hebben om te kunnen tölten, namelijk laterale aanleg en de aanleg om de passen te verkorten. Met alleen het eerste heb je een 'walker' (walk = een snelle vorm van stap met hele grote passen), zoals de Tenessee Walking Horses, maar ook onder dravers komen natuurwalkers voor. Een paard dat allebei de eigenschappen heeft zal naarmate het staptempo hoger wordt de neiging krijgen de passen te verkorten, op dat moment gaat het over in tölt. Een walker zal gewoon steeds sneller gaan stappen. Een paard zonder laterale aanleg houdt die lange laterale fase van de stap niet meer vol en gaat over naar een puur diagonale gang (draf).

Verder is het goed om te weten dat draftölters (tölters met meer diagonale dan laterale aanleg) gemakkelijker tölten als de ondergrond bergaf loopt, en laterale tölters (tölters met meer laterale dan diagonale aanleg) juist gemakkelijker als de ondergrond wat bergop loopt.
Dat heeft ermee te maken dat ze in laterale gangen (telgang) wat meer op de voorhand komen, terwijl diagonaal betekent dat ze meer op de achterhand gaan. Een paard met veel diagonale aanleg kun je dus helpen door wat meer gewicht op de voorhand te krijgen, een paard met veel laterale aanleg andersom.

Mijn eigen draver (meer diagonale dan laterale aanleg) gaat eigenlijk al vanzelf in tölt als we in draf of galop beginnen aan een afdaling; het is voor hem duidelijk de gemakkelijkste en snelste manier om beneden te komen. Lachen
Om hem op vlakke ondergond te laten tölten moet ik de ideale balans vinden tussen spanning en ontspanning, hij zoekt dan zelf aanleuning op maar als ik hem teveel aanleuning geef wordt hij te lateraal, bij te weinig gaat hij in draf. Heel af en toe laat hij aan de lange teugel, voorwaarts neerwaarts een hele mooie viertakt tölt zien, dat is het mooiste dat er is. Maar dat bereik je eigenlijk alleen regelmatig bij natuurtölters, bij andere tölters is het veel moeilijker.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 10:53

Interessant stukje Nina Lachen

Banjer gaat soms tölten als ze op buitenrit sneller wil dan dat ze van mij mag... en heel soms gaat ze in telgang over als we op een lang ruiterpad in hele harde draf gaan en ze zit op de grens net wel/net niet galop Lachen

Soms, op de terugweg, doe ik Banjer wel eens "uitdagen" en dan komt er heel soms per ongeluk op commando 1 of 2 pasjes tölt uit.. ik vraag dit zeker niet te vaak aan haar, want dan gaat ze zich wat meer spannen en ik vind ontspanning toch zeker belangrijker dan 1 of 2 extra versnellingen Lachen

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:19

Mooi, fijn tolten kan ook eigenlijk alleen met een ontspannen paard dat zijn rug loslaat. Dus spanning is zeker niet bevorderlijk. Er is wel een bepaalde 'schwung' nodig, en het is soms lastig daar een evenwicht tusen te vinden, tussen spanning en ontspanning. Maar het is zeker niet de bedoeling dat je paard van de rel raakt Haha! , dan raken de benen ook maar in de knoop. Knipoog
Als je het wil oefenen: beginnen met een paar pasjes, heel rustig opbouwen, zorgen dat ze het leuk blijft vinden. Het is een natuurlijke gang, dus er is niks op tegen hem ook te gebruiken als je paard die aanleg heeft. Maar het is natuurlijk wel weer een extra iets om aandacht aan te besteden.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:32

Nina-Rex schreef:
Maar dat bereik je eigenlijk alleen regelmatig bij natuurtölters, bij andere tölters is het veel moeilijker.

Ik ben gezegend met een natuurtolter. En ik vind dat echt een zegen Cool . Ik hoef er zelf niets voor te doen, hij doet het volledig uit zichzelf. Hij kan er aardig snelheid mee maken, al zit de rentolt niet meer zo fijn als een in normale snelheid. Hij houdt het heel gemakkelijk kilometers achter elkaar vol.

In de bak doet ie het alleen als het bijvoorbeeld heel erg regent, en hij echt geen zin meer heeft. Maar buiten gaat zijn voorkeur echt uit naar tolt.

Verder hebben we nog een dravertje van 5, die zeker ook de aanleg heeft. Hij laat het zien op het moment er een vreemde op zijn rug zit, of op commando van mijn dochter.

En dan hebben we er nog eentje van 13, die ook de aanleg heeft, maar dit niet zo vloeiend doet als Only. Het lijkt meer op een zeer snelle stap.

onlangs hebben we een dagje IJslanders gereden, en daar kregen we ook een cursusje over hoe je een IJslander in tolt kon krijgen. Inderdaad zoals Nina het beschrijft, en zo doet mijn dochter het ook met onze 5-jarige.