.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 19:11

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 14-05-22 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Re: Voor het eerst met pessoa longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 22:37

hey
ik zou gewoon dat ding eraan hangen, alles vrij lang, dat het net een beetje inwerkt, en dan kijken hoe hij reageerd, gaat het goed, kan je het wat opvoeren, gaat het niet goed, zet je je haken nog ff in het zand, en wacht je tot het wel goed gaat en schroeft het dan en beetje op..

het komt er dus op neer dat je gewoon rustig moet opbouwen, de eerste keer kan wat onwennig zijn, maar meest komt het wel goed..

edit:
moet er wel aan toe voegen, dat als je te strak begint, dat je dan best kans heb dat je paard flink in de staak gaat, omhoog komt of zelfs achterover valt.. klinkt misschien een beetje als een ramp, maar ik heb het meerdere keren zien gebeuren..
Laatst bijgewerkt door palousa_boy op 06-03-08 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 22:42

Eerst rustig aan de broek laten wennen en dan vooral niet aan de mond vast maken en wel zorgen dat het een beetje strak zit. Als ze dan gek gaan doen kunnen ze niet zo makkelijk een voetje over de lijnen halen.
Maar de meeste paarden doen niet zo moeilijk met de broek..
Wat bedoel je met laag? Ringetje op singelhoogte of tussen de voorbenen door? Ik ben zelf meer fan van tussen de voorbenen door, daar krijgen ze een lekker achterbeen gebruik van en kunnen ze toch heerlijk ontspannen met neusje over de grond.
Verder rustig opbouwen en vooral goede warming up en cooling down doen. 10 minuutjes dravan aan de pessoa is de erste keer prima, galop zou ik nog een keer of 4/5 achterwege laten. Hangt er wel vanaf hoe je paard het oppakt, of het intensief is of niet.
Verder deed ik mijn paard altijd eerst 10 minuutjes opwarmen zonder pessoa vast. Ook even een drafje en galopje meepakken. Daarna de pessoa eraan voor ongeveer 20/25 minuten, en dan weer uitstappen (eventueel ook draven) zonder pessoa. Mijn paard heeft er veel baat bij gehad Lachen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 18:59

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 14-05-22 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:09

Inderdaad eerst los beginnen, eerst laten wennen aan de broek. Ik laat bij de eerste keer longeren met pessoa altijd de voorkant nog los. Als ze verder niet reageren op de broek begin ik met lang en laag instellen en niet te strak. Dan rustig opbouwen. Eerste keer laat ik ze niet galloperen met vaste pessoa. Pas als ze er echt aan gewend zijn en in draf geen rare dingen doen ga ik ermee galloperen.