Met EN zonder bit rijden..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stacy S

Met EN zonder bit rijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 02:02

Kun je je paard ook met bit en bitloos rijden?
Ik bedoel de ene keer met bit rijden en een andere keer bitloos?
Hoe reageert je paard hierop? Is je paard ook gevoeliger als je dan weer wel een keer met bit rijd?
Is het niet verwarrend voor je paard?

Axel_Clauw

Re: Met EN zonder bit rijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 02:08

Zover ik weet kan dat gewoon hoor!
Geen ervaring mee, maar ik denk wel dat het iets wat verwarrend is als je het blijft verwisselen maar ik kan het ook fout hebben hoor!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 03:45

Ja hoor, kan makkelijk.
Ik vind het heerlijk om af en toe mijn pony bitloos te rijden, maar doe ook mee aan wedstrijden, dus rij ook met bit.
Een mond van een paard is altijd gevoelig (een neus trouwens ook), het maakt dus niet uit als je soms zonder bit rijd, hij blijft er even gevoelig op.
Weet natuurlijk niet of dit voor ieder paard geldt, maar iig wel voor die van mij.

saffron

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:13

Dat gaat perfect ! Plume vindt er niks verwarrends aan, hij kent beide gegevens en reageert er duidelijk op. Hij weet perfect wat er van hem verwacht wordt met bit én zonder bit. Buitenritjes zijn meestal bitloos, in groep doe ik er een dubbelgebroken trensje in. Uiteindelijk reageert die steeds even goed op bitloos dus ik stel me al eens de vraag waarom ik er af en toe nog een bit in hang...
Ik wil de gewoonte er een beetje in houden , denk ik, aangezien hij in de toekomst gemend zal worden.

Groetjes N

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:16

Lieke schreef:
Ja hoor, kan makkelijk.
Ik vind het heerlijk om af en toe mijn pony bitloos te rijden, maar doe ook mee aan wedstrijden, dus rij ook met bit.
Een mond van een paard is altijd gevoelig (een neus trouwens ook), het maakt dus niet uit als je soms zonder bit rijd, hij blijft er even gevoelig op.
Weet natuurlijk niet of dit voor ieder paard geldt, maar iig wel voor die van mij.

Zo zit het bij mij ook, ik rijd ook wedstrijden, maar ook bitloos Ja

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:21

Ik wissel ook af. Ik merk dat ze met bit nog een stukje beter reageert, maar bitloos vind ze ook wel fijn. Ik geloof niet dat het echt voor verwarring zorgt in ieder geval. Mocht dat wel zo zijn, dan kan ik dat alleen maar oplossen door met bit te gaan rijden, want er is ook nog een andere verzorgster die gewoon met bit rijdt. Maar goed, ik heb ook geen idee hoe ik verwarring bij een paard zou moeten meten, ik heb in ieder geval niet het idee dat het paard er zoveel slechter van wordt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:22

Als je paard rijdt hoor je met je zit en houding te rijden (zelfde eigenlijk) Door bitloos te rijden kan je controleren of je dit wel echt doet, of toch te veel op je teugels rijdt.
Loopt je paard goed bitloos loopt, betekend dat jij goed op je zit kan rijden en dus niet hinderd in de mond. Dan kan je ook gerust met bit rijden, omdat je rijstijl niet hoeft te veranderen. Of je dan nog met bit wilt rijden, dat is een ander punt.

Ik rij het ene paard nooit met bit, omdat ze daar veelste gespannen op loopt. De andere rij ik wel zonder en met bit, maar verander niets aan mijn manier van rijden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:25

Ik ken ook wel mensen die op hun paard zowel met als zonder bit rijden, wat prima gaat, volgens mij.

Ikzelf rij mijn paard bitloos in en ben niet van plan ooit een bit te gebruiken, omdat ik niet een goede reden kan verzinnen om het alsnog te gaan doen. De wedstrijden die ik ooit wil gaan rijden, kunnen ook bitloos (endurance) en dressuur doen we gewoon lekker bitloos thuis. Haha!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:26

Ik rij zelf afwisselend met en zonder bit, levert geen enkel probleem op hoor Lachen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:00

Het kan prima, zowel met als zonder bit Lachen Ik heb niet gemerkt dat paarden dat verwarrend vinden.

Mijn verzorgpaard wordt door zijn eigenaresse met bit gereden. Ik rijd meestal bitloos op hem. Dat gaat heel goed.
Verder rijd ik op mijn pony wel altijd bitloos, en ik ben ook niet meer van plan om haar ooit nog met bit te rijden.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:55

RianneH schreef:
Als je paard rijdt hoor je met je zit en houding te rijden (zelfde eigenlijk) Door bitloos te rijden kan je controleren of je dit wel echt doet, of toch te veel op je teugels rijdt.
Loopt je paard goed bitloos loopt, betekend dat jij goed op je zit kan rijden en dus niet hinderd in de mond. Dan kan je ook gerust met bit rijden, omdat je rijstijl niet hoeft te veranderen. Of je dan nog met bit wilt rijden, dat is een ander punt.

Dat vind ik wel een interessant punt, waarvan ik denk dat je best wel eens gelijk zou kunnen hebben. Au, eyeopener
Clown

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:02

Ja, dat valt dan weer tegen Tong uitsteken

Een van de paardjes hier kan je daar heel goed op afstraffen. Rij haar al een tijdje bitloos, maar wanneer ik afgeleid ben tijdens het rijden dan begint ze zelf en plan te trekken. Zodra ik dan aan de teugels kom, zijn we weg. Gooi ik die los, bekijk ik mn houding en zit en dan vraag ik haar terug, doet ze het keurig. Maar of je dit paard ooit weer met bit kan rijden.. das een geval apart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:50

saffron schreef:
Ik wil de gewoonte er een beetje in houden , denk ik, aangezien hij in de toekomst gemend zal worden.

Beetje off topic, maar ook mennen kan bitloos. Knipoog

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:33

Op mijn pony rijd ik ook de ene keer met bit en de andere keer met touwhalster. Ze reageerd er wel normaal op. Maar bit is ze wel wat gevoeliger voor, maar ze heeft dan wel een betere houding tijdens het rijden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:34

dressuur matig rijd ik met bit en voor de endurance zonder bit. gaat prima

Roanda98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:22

Ik heb een tijdje bitloos gereden omdat ze veel last had van kloofjes in de mondhoeken dit deed ze erg goed en reageerde goed op mijn stem en zithulpen.Nu rij ik gewoon weer met een bit. Dus voor mijn paard kan het allebei

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:57

Ja hoor, dat wil zeker. Ik rijd nou met bit in de bak, omdat door haar winterbaard de bosal niet meer past Rolleyes Buiten rijd ik altijd met hackamore, en de afwisseling gaat prima hoor. Als ik straks weer bitloos in de bak kruip, dan pakt ze dat waarschijnlijk weer zo op, heb het wel vaker afgewisseld.

Voor de wagen loopt ze trouwens ook met bit.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:35

Ik rijd ook met bit en zonder bit (Emiel Voest hoofdstel). Zowel in de bak als met buitenrijden wissel ik dat af. Gata prima.

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:49

Kan je dan ook gewoon in de bak zonder bit, en met springen en buitenritjes met bit?
Want als ze er op buitenrit vandoor gaan, kan je ze makkelijker inhouden.. En met springen kan je denk ik makkelijker op de hindernis afsturen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 07:12

Biebz95 schreef:
Kan je dan ook gewoon in de bak zonder bit, en met springen en buitenritjes met bit?
Want als ze er op buitenrit vandoor gaan, kan je ze makkelijker inhouden.. En met springen kan je denk ik makkelijker op de hindernis afsturen...

Dat kan wel, maar waarom maak je dat onderscheid op die manier?

Een bit is geen rem en een paard dat er echt vandoor gaat is nergens mee te houden. Sturen en tempowisselingen maken (paardrijden dus) moet je volgens mij vooral op zit- en beenhulpen doen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:45

Biebz95 schreef:

Dat kan zomaar behoorlijk tegenvallen. Het hangt sterk van paard en ruiter af wat een goede optoming is. Ik kan je verzekeren dat ik mijn paard met bit (dubbel gebroken trensje) vele malen slechter kan inhouden dan met een touwhalster of hackamore (beide geven een vrij heftige boodschap naar het paard).
Wat voor jou en je paard beter werkt, zul je zelf moeten uitproberen, dus ook voor springen, buitenrijden en dressuren.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 07:35

Ik wissel al jaren lekker af, werkte prima. Ze reageerde nooit anders met of zonder bit.

Of een paard met of zonder bit makkelijker te houden is al ze er vandoor gaan verschilt per bit, paard en ruiter. Daar is geen zinnig antwoord op te geven.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 07:46

ik wissel ook af.
bevalt ons prima!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:39

Ja hoor, dat kan prima, zelfs in dezelfde sessie wel. Ik heb het vandaag laten zien bij Laurens van Lieren. Eerst met bit en toen hup het bit eruit en op de Voestneusriem verder. Tong uitsteken

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:33

RedPassion schreef:
Biebz95 schreef:

Dat kan wel, maar waarom maak je dat onderscheid op die manier?

Een bit is geen rem en een paard dat er echt vandoor gaat is nergens mee te houden. Sturen en tempowisselingen maken (paardrijden dus) moet je volgens mij vooral op zit- en beenhulpen doen.

Nee, dat klopt, maar met inhouden bedoel ik dus dat je zorgt dat ze niet de weg op rent, etc etc.. sturen dus,
en ik denk dat ze met een bit (als het paard dit gewent is buiten) beter reageren...
Natuurlijk gaat het op been en zithulpen, maar het bit gebruik je ook om (samen met de been en zit hulpen dus) te sturen, is mijn gevoel...