Bitloos en dan...gaat het mis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

heididvs

Bitloos en dan...gaat het mis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 21:22

Ik ben helemaal overstag. Ik zie het helemaal zitten.

We hebben een (zeer gevoellig) arabiertje waar het helemaal ideaal voor is, een fjord die het er ook lekker op doet en een ijslander...maar daar loopt het nog niet zo lekker.

In de bak en in de wij gedraagd hij zich prima en ondervind ik er geen nadelen van, maar als ik naar buiten ga gaat het mis. De eerste keer ging ik met bitloos hoofdstel (Dr. Cook) en het bit naar buiten met dubbele teugel omdat ik het risico niet wilde nemen dat mijn looplustige hete ijslandertje ervandoor zou gaan. Het ging een poos wel redelijk, hij was erg zwaar op mijn hand (wat hij normaal nooit is) en op een gegeven moment ging het helemaal mis, hij nam een raam en ging er vandoor, toen heb ik de teugel aan de bitloze neusriem losgelaten (nadat ik natuurlijk eerst vanalles geprobeert had) en de teugels aan het bit gepakt, ik moest helemaal op mn rug gaan liggen met de teugels op m'n borst en toen ging het wat minder. Je begrijpt natuurlijk wel dat ik zoiets niet nog een keer mee wil maken, zeker omdat op een gegeven moment een kwartje gaat vallen dat je er op die manier zo heerlijk met je baasje vandoor kan gaan!

Ik durf nu dus buiten niet meer zo goed "bitloos", na deze ervaring. Een anders, rustig paard meesturen heeft ook geen zin omdat hij ieder paard op hol kan drijven als hij een bui heeft.

Zijn er mensen met tips? Wan ik wil het heel graag, maar zo zie ik het niet zo zitten zowel vanwege de veiligheid van mij en m'n paard als van andere weggebruikers/ voetgangers en fietsers.

Rockyy81

Re: Bitloos en dan...gaat het mis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:25

Ik rijd in de bak rijd ik ook wel bitloos, maar als ik naar buiten ga doe ik het voor de zekerheid gewoon niet. Ik heb liever dat 't een klein beetje minder plezierig is, maar dat ik wat meer controle heb over mn pony dan andersom

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:33

Bit is geen rem, zeker geen noodrem.

One rein stop die moet je op je paard hebben Knipoog .

heididvs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 21:38

IcePrincess schreef:

Ik ben het helemaal met je eens dat het bit überhaupt geen rem is, maar ja, omdat ik altijd met bit gereden heb geeft me dat net wat meer vertrouwen. Mijn ijslander is een zeer pittige meneer en ik kan de teugels "loslaten", ontspannan, spannen, achterover zitten, voorover zitten, trekken aan de teugels (dit was trouwens de eerste keer in 4 jaar dat ik serieus de teugels als noodrem heb gebruikt). Ik kan alles proberen maar hij vindt het zo ontzettend leuk om te racen (ik ook als ik de controle maar heb) dat hij alle kansen aangrijpt, ik denk dus ook dat het eerder aan mij ligt dan aan het hoofdstel maar met bit gebeurde mij dit nooit terwijl ik vrijwel altijd met een lange teugel reed.

[EDIT]

Ook aan één van de teugels "trekken" op dat moment had geen zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 09:14

De one rein stop aanleren (dat is niet aan 1 van de teugels trekken als je daar met die opmerking op doelde) zou ik je ook ten eerste aanraden.

Je schrijft dat je met bit vrijwel altijd met lange teugel reed. Had je nu ook een lange teugel? Het kan ook zo zijn dat jij een beetje gespannen/onzeker was over bitloos buitenrijden. Je had ergens ook al ingespeeld op eventuele problemen door ook een bit in te doen, dus (onbewust) was je misschien gespannen, nam je de teugels wat meer aan en dat voelde je paard aan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:12

onerein stop zou ik niet toepassen als je eenmaal in racetempo zit. Dat is dan erg gevaarlijk. Je gebruikt het op het moment dat je paard in die versnelling wil gaan, maar zit je er eenmaal in dan kan een onereinstop ervoor zorgen dat je met je paard fors ondersteboven gaat. Als je je niet veilig voelt zonder bit buiten, zou ik het voorlopig niet doen. Tuurlijk is een bit geen noodrem, maar paard en ruiter zijn hieraan gewend en het kan idd zijn dat de ijslander nu eenmaal nog niet zo goed reageert op de cook. Je zou eens kunnen proberen of een touwhalster beter werkt. Ik zou dan wel eerst goed in de bak oefenen en met een buitenrit zeker ook nog ff met dubbel hoofdstel rijden (halster en trens)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:30

Blijf in de bak lekker bitloos oefenen en ga naar buiten met een bitje, dat is veiliger voor jou en je medeweggebruikers. Als jij je niet veilig voelt zonder bit buiten dan moet je gewoon weer even met bit rijden. Je moet ook aan anderen denken, als hij zonder bit niet te houden is word het een gevaarlijk spelletje. En als hij met bit gewoon beter terug te nemen is en jij rijd constant met een los teugeltje: What's the problem? Dan heeft hij er toch ook geen last van? Een paard dat niet te houden is buiten kan heel erge ongelukken veroorzaken. Zowel met als zonder bit kan dat natuurlijk, maar als je weet dat hij met bit beter terug te nemen is dan is het onverantwoord om alsnog zonder buiten te gaan rijden. Stel je voor dat hij een hond of kindje ondersteboven loopt, of de weg op gaat. Dan ben je goed de pineut als je zelf al niet in het ziekenhuis ligt. Dus blijf gewoon even met een bitje naar buiten gaan, lekker met een los teugeltje dan is er niets aan de hand. Een bit is idd geen noodstop nee, maar ik denk dat het fijner is voor je paard als je hem rustig terugneemt op het bit dan dat je met het bitloze hoofdstel aan zijn neus gaat hangen wat ook zeer gevoelig is voor een paard.

heididvs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 14:32

Bedankt voor de reacties.

Aangezien hij er in de bak en in de wei zo goed op reageerde dacht ik:"laat ik het eens buiten proberen". Ik denk inderdaad dat ik gewoon het beste met bitje buiten kan blijven rijden en voorlopig niet meer met dubbel hoofdstel (cook en bakstuk met bit) (buiten) rijden.

Ook wordt het denk ik hoog tijd dat mijn ijslandertje weer eens wat manieren leert. In iedergeval bedankt voor de reacties ik zal er zeker wat mee doen;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:37

Wel een geluk dat je beide hoofdstellen inhad. Ik zou even wat aandacht besteden aan de laterale flexie van je paard, dat kan heel goed met de One Rein Stop, of met vragen van buigoefeningen vanuit het zadel of op stal/in de wei.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 17:37

IcePrincess schreef:

Moeten is dwang Duivel
Op mijn paard zit geen "one rein stop", ik rij haar wel bitloos buiten en kan haar (zeer looplustig) ook stoppen als het nodig is.

Maar als je paard buiten geen respect heeft voor je bitloze optoming, zul je op korte termijn toch een keuze moeten maken voor ofwel een andere (wellicht heftiger) bitloze optoming of gewoon met bit naar buiten gaan. Als er verder geen probleem is als je met bit buitenrijdt met deze IJs, dan gebruik je toch gewoon een bit voor de buitenritten? Als je toch bitloos wilt kunnen buitenrijden, zul je meer tijd moeten besteden aan de omscholing en misschien moet je in die periode met dubbele teugel rijden (dus bitteugel ook altijd in de hand houden, zodat je direct over kunt stappen).
Ik doe het andersom, ik doe het bakwerk met bit en het buitenrijden zonder, gewoon omdat dat prettiger werkt bij onze combi. Paarden zijn nou eenmaal verschillend, dus ook hun reactie op verschillende optomingen kan behoorlijk uiteenlopend zijn.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 22:59

Dit is een probleem die ik veel tegen kom. Ik denk ook niet dat je voor je ijslander de juiste bitloos hoofdstel heb.

Doordat ik veel bitloos les geef krijg ik vaak deze problemen. Bijna al deze problemen ontstaan bij het constand druk houden van de teugels en het niet consequent zijn dat het paard moet reageren op de teugel. Het paard loopt nu eenmaal makkelijker door een bitloos hoofdstel heen dan met bit omdat het paard er alleen hinder van ondervind en geen pijn krijgt.

Kijk of je een bitloos hoofdstel kan vinden zonder knel of sper effect (Kijk maar even op mijn site) en ga met losse teugel rijden zoals je met bit deed. Vraag een duidelijke en directe reactie van je paard als je de teugels aanneemt. Hij moet dus direct al terug komen. Wat je doet is niet zo heel erg belangrijk, maar wel hoe je het doet. Geef duidelijk aan dat hij niet goed reageerd en daardoor duidelijk word gecorrigeerd. Pas wanneer het paard dit assepteerd kan je hem meer ruimte gaan geven zover dat hij onder controle blijft.

Ik rij op dit moment regelmatig een paard buiten die enkele maanden geleden in de bak niet te houden was met bit en slof. Rij haar nu buiten bitloos en met haar neus over de grond in de tempo die ik wil en waar ik wil. Weet dat het corrigeren eerst wat spanning kan geven omdat het paard naar voren weg wil en merkt dat dit niet gaat. Als het paard het assepteerd merk je dat het paard makkelijk ontspant en het juist fijner vind. Wees niet bang om hem loos teugel te geven als hij zijn neus over de grond wil laten gaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:12

Het ging eigenlijk al mis bij het punt dat je zegt dat hij erg zwaar op je hand was. Dat geeft aan dat je tijdens de rit al een tijd flink druk op de teugels hebt gehad , en dat is funest voor je rem.

Dat had je zelf nooit mogen laten gebeuren. Als je normaal met bit met een boogje in de teugel rijdt , dan is het een duidelijk verschil als je de teugel aanneemt , dat je wilt remmen.

Heb je er al constant druk op dan ben je constant aan het remmen en het dier reageert er niet op want blijft zwaar op de hand doorlopen. Je ondermijnt je eigen rem op dat moment.

En daarnaast is zo'n gekruiste bitloze optoming of een side-pull nu niet echt een goed remmend iets. Daarvoor kun je beter een optoming nemen met de teugels onder het hoofd bevestigd , zoals een touwhalster of hackamore. Maar ook daarbij geldt : als je het paard zwaar op je hand laat worden dan ondermijn je je eigen rem. Er staat aardig wat druk op de teugels en daar loopt het paard doorheen , dus bij elke stap leert het dier dat je op druk niet hoeft te remmen.

Stel dat je een druk hebt van 0 tot 10 , en je rijdt normaal gesproken met 1 (gewicht van de teugel in een boogje) , dan is het als je de teugel een beetje aanneemt en je op 3 zit , al een duidelijk vriendelijk vragende rem.

Heb jij de teugels zo vast dat het dier zwaar in je handen voelt , dan zit je al op een 6 en moet je dus naar een 8 gaan grijpen om nog een kans te hebben dat het dier gaat remmen....

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:03

Ja ik denk inderdaad dat de druk funest was, maar dat ligt denk ik meer aan het hoofdstel dan aan mij. Ik ben namenlijk niet helemaal tevreden over de Cook omdat hij niet "loslaat" als je je teugels "loslaat". En daar is hij blijkbaar erg gevoellig voor. Ik ga denk ik opzoek naar iets waarmee je zelf de druk op de neus kan regelen.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:06

Ik kan me je verhaal levendig voorstellen, ik kan in de bak ook prima bitloos uit de voeten, maar buiten gaat hij toch een loopje met me nemen. Ik doe het dus niet, maar hou het bit er bij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:04

Daarom vind ik dat gekruiste ook geen fijn systeem. Als je even een seconde de rem er op wilt heb je kans dat hij meteen strak blijft zitten. Geef mij dan maar een touwhalstertje of hack , daarbij heb je tenminste alles zelf in de hand.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 15:41

een touwhalster daar loopt hij dan weer zo doorheen, heeft iemand suggsties over wat ik dan wel kan doen?

Ik moet iets hebben waarmee ik z'n neus vast kan zetten, maar als ik loslaat moet de druk ook gelijk weg zijn. Het moet wel stevig zijn aangezien mijn mannetje nogal een baasje is en op een manege volledig verkloot is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 16:01

Eraf, en aan het grondwerken gaan. Wij hebben ook een paard dat 'verkloot' was, springpaard, niet zo fijn verleden. Maar ze is nu weer prima te rijden, ook bitloos. Veel oefenen en veel tijd erin steken. Ook al zal je soms moedeloos worden, toch doorzetten, je zult er ruimschoots voor beloond worden Knipoog.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:57

Door een touwhalster heen lopen ?

Elk paard is natuurlijk verschillend , maar op zich heeft een touwhalstertje toch heel wat meer rem dan een normaal halster / gekruisste riempjes hoofdstel / sidepull , omdat de teugels onderaan bevestigd worden en je dus aan de neus trekt , wat een heel natuurlijke rem is.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 19:38

Mja, misschien met veel voorbereiding wel. Mijn fjord schiet heel er in de stress als er alleen twee teugels onderaan vastzitten. Als ik dan ga sturen en zijwaartse druk nodig heb gaat hij harder-harder-harder omdat hij het niet begrijpt (aan de hand wel hoor).
Als ik met een stalhalster rij is er niks aan de hand en dan hoef ik de teugel ook alleen maar aan te nemen om te sturen..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 10:40

ik vind die aantrek dingen ook niets ze gaan er bijna allemaal op hangen en je moet ze constant van de voorhand (en dus jou handen) aftillen, door een ophouding omhoog te geven, van achter rijden gaat ook moeizaam. Maar ergens ook wel logisch, hij trekt langzaam aan en je paard kan net als met elastiek steeds een beetje meer gaan hangen/wordt steeds een beetje harder. Ik ben dus ook nog altijd opzoek naar iets wat wel fijn werkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 08:16

Dovish : zo is die van mij ook , uit onzekerheid gaan "vluchten".

Is inderdaad een kwestie van wennen en vanuit heel veel rust steeds wat nieuws laten ervaren.

Maar ik rij zelf ook niet meer met een normaal touwhalster hoor , omdat ik wel meer links en rechts onderscheid wil.

Daarom zijn een CRB en hack ook zo fijn. Dan heb je beide.
Een goede rem EN een goed stuur , voor als je eens wat overtuigender door moet komen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 08:20

Ik rij met een losse teugel en dat gaat goed,zodra ik merk dat hij iets drukker word neem ik de teugels wat meer aan.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:55

marleen_usar schreef:
Ik rij met een losse teugel en dat gaat goed,zodra ik merk dat hij iets drukker word neem ik de teugels wat meer aan.

Dat is bij mij dus het probleem met de coock. Ik neem de teugels aan, en doordat het kruislinks systeem allerlei kronkels moet maken komt hij niet tot een release.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:36

Is een bosal niks dan? Het is maar een idee hoor!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:47

ik ben bang dat hij door zoiets heen loopt, dat is het probleem.